Marketing

Czy wiesz, jak stworzyć autentyczną markę osobistą?

6 min czytania
Kobieta z laptopem

Można by podejrzewać, że marketing, którego istotą jest kreacja i budowanie wizerunku, z góry przekreśla takie cechy jak autentyczność. Czasy się jednak zmieniają i nawet od przestrzeni marketingowych i biznesowych oczekuje się coraz więcej prawdy. A w przypadku tworzenia marki osobistej jest ona szczególnie potrzebna i jak się okazuje również pomocna. Nic bowiem tak nie przyciąga odbiorców, jak autentyczność właśnie. Jak się na nią odważyć w świecie, którego istotą do tej pory była kreacja? O tym w artykule.

Autentyczność, czyli co?

Jak zwykle zacznijmy od podstaw, czyli od zdefiniowania pojęcia autentyczności.

Jej definicja obejmuje takie elementy jak:

  •         wierność sobie, swoim wartościom i własnej narracji,
  •         przejrzystość i klarowność działań,
  •         transparentność w komunikacji oraz interakcjach.

Osoba autentyczna elastycznie reaguje na rzeczywistość zgodnie ze swoim wewnętrznym kompasem, a nie podąża za z góry określonym scenariuszem. Oczywiście może go mieć w zanadrzu, jednak jest na tyle otwarta i uważna, że łatwo dostosowuje się do zmieniających okoliczności i żywo na nie reaguje.

Marka osobista zbudowana na autentyczności, będzie więc odzwierciedleniem Twojego prawdziwego „ja”. Brzmi pięknie w teorii, jednak zdecydowanie trudniej jest wprowadzić te elementy w życie. Pytanie też brzmi, czy warto. Czy nie lepiej pozostać, przy starym dobrym kreowaniu wizerunku?

Dlaczego autentyczność (nawet w biznesie) jest dziś tak ważna?

Autentyczność, choć wydaje się ryzykowna, niesie ze sobą szereg zalet, szczególnie przy budowaniu marki osobistej. Jak wiadomo, personal branding powinien być odzwierciedleniem Ciebie, więc im szybciej pozwolisz sobie na bycie sobą również w przestrzeni biznesowej, tym łatwiej będzie Ci zarządzać własną marką i tym skuteczniej przyciągniesz do siebie takich odbiorców, o jakich Ci chodziło.

Co zyskujesz dzięki autentyczności?

  •         Budujesz zaufanie – ludzie naturalnie wolą tych, którzy są szczerzy ze sobą i z innymi; akceptują siebie, są świadomi swoich zalet i ograniczeń, a jednocześnie skupiają się na rozwijaniu własnych zasobów. Taka postawa przyciąga i sprawia, że łatwiej buduje się zawodowe relacje, realizuje współprace oraz zyskuje lojalność odbiorców.
  •         Łatwiej Cię zapamiętać – w morzu wykreowanych wizerunków, które często są tak podobne do siebie i zlewają się w jedno, bycie autentycznym wyróżnia, a to z kolei sprawia, że łatwiej będzie Cię zapamiętać. Autentyczność pokazuje Cię jako jednostkę z odrębnym głosem, inną perspektywą oraz własnym zestawem wartości, a na tym przecież Ci zależy, jeśli chcesz stworzyć rozpoznawalną markę osobistą.
  •         Tworzysz znaczące relacje – tylko będąc autentycznym, czyli prawdziwe sobą, jesteśmy w stanie stworzyć prawdziwe relacje z innymi ludźmi; podobnie jest w biznesie; kiedy Ty się otwierasz i stajesz się prawdziwy/prawdziwa, to może zainspirować innych do większej odwagi i autentyczności, co z kolei przekłada się na tworzenie znaczących więzi, trwalszych relacji i lojalności.
  •         Budujesz zaangażowanie – będąc autentycznym, tworzysz spójną narrację, która z kolei przyciąga osoby podobnie myślące i równie zaangażowane – to pozwala na budowanie społeczności wokół Twojej marki osobistej i przyciąganiu takich osób, na których Ci zależy.
Zobacz  Co to jest framework i jak wykorzystać w marketingu?

Sprawdź również: Znaczenie autentyczności w budowaniu marki osobistej.

Kobiece dłonie z laptopem i filiżanką kawy

Źródło 1: pixabay.com

Czym charakteryzuje się autentyczna marka osobista?

Jak widać, autentyczność się po prostu opłaca i warto na nią postawić, tworząc markę osobistą. Od czego więc zacząć?

Oto najważniejsze filary autentycznej marki osobistej:

  •         introspekcja – zanim zaczniesz budować cokolwiek, warto zajrzeć w siebie, by dowiedzieć się, kim tak naprawdę jesteś, jakie są Twoje pasje, wartości, mocne i słabe strony – dobra znajomość samego siebie i tzw. samoświadomość, to trzon budowania marki osobistej –  w końcu tworzysz ją na podwalinach własnej osobowości, więc musisz dobrze wiedzieć, z kim masz do czynienia;

Przeczytaj także: Odblokowanie Twojej autentyczności: Podróż do budowania marki osobistej zaczyna się od introspekcji.

  •         identyfikacja wizualna i komunikacja – wszystko, co ma reprezentować Twoją markę osobistą, musi być spójne z Tobą i odzwierciedlać Ciebie; identyfikacja wizualna stanowi odzwierciedlenie Twojego „ja”, a komunikacja musi być również dostosowana do sposobu, jakim mówisz na co dzień; im bardziej naturalnie, tym lepiej;
  •         opowiadanie historii – podwaliną autentyczności jest Twoja historia i człowieczeństwo; nie bój się więc odsłaniać i nawiązywać do własnych doświadczeń, to czyni Cię bardziej ludzkim, sprzyja nawiązywaniu więzi oraz pomaga innym otwierać się;

Zobacz: Sztuka opowiadania historii: Tworzenie autentycznej narracji marki osobistej.

  •         spójność – autentyczność idzie w nierozerwalnej parze ze spójnością. Dbaj o to, by wszędzie przedstawiać się tak samo, po prostu bądź sobą bez względu na to, w jakim miejscu się znajdziesz i gdzie prezentujesz swoje treści. Dotyczy to również obecności w różnych mediach społecznościowych;
  •         selektywność w udostępnianiu contentu – autentyczność wiąże się z odsłanianiem siebie, wymaga jednak umiejętności zachowania równowagi między profesjonalizmem a osobistym akcentem; nie chodzi w niej tylko o to, by skupić uwagę wyłącznie na własnych doświadczeniach, ale, by umieć je umiejętnie dozować; nie musisz mówić o sobie wszystkiego, raczej wiedz, kiedy i po co chcesz się odsłonić; niech osobiste akcenty służą wyższemu celowi;
  •         opinie innych – można by pomyśleć, że autentyczność nie bierze pod uwagę opinii innych, nic bardziej mylnego; słuchaj głosów z zewnątrz z otwartością, ale przepuszczaj je przez swój wewnętrzny filtr; nie chodzi o to, by na siłę się dostosowywać, ale, by uczyć się, rozwijać i doskonalić, a do tego feedback z zewnątrz może być bardzo pomocny.
Zobacz  Dochodowe sklepy internetowe – przegląd i strategie

Ryzyko braku autentyczności, czyli o konsekwencjach niebycia sobą

Brak autentyczności łatwo wyczuć. Gdy ktoś nie jest do końca sobą, jakoś tak podskórnie jesteśmy na to wyczuleni. I, mimo że na zewnątrz wszystko może się pozornie zgadzać, to zauważymy pewnego rodzaju niespójność, która może być na dłuższą metę zniechęcająca. Jakie to ma przełożenie na tworzenie marki osobistej? Otóż brakiem autentyczności ryzykujesz trudności w nawiązywaniu prawdziwych kontaktów zawodowych, a także utrudniasz naturalne przyciąganie klientów. Autentyczność jest bowiem magnetyczna, gdyż nie ma w niej sztucznych blokad, które istnieją przy budowaniu wykreowanego wizerunku.

Pomyśl też o tym, jak budowanie sztucznego wizerunku jest wyczerpujące. Trwonisz energię na coś, czego tak naprawdę do końca nie czujesz, co ostatecznie może skończyć się wypaleniem zawodowym.

Sprawdź także: Dlaczego budowanie autentycznej marki osobistej jest ważniejsze, niż myślisz.

Mężczyzna przy komputerze

Źródło 2: pixabay.com

Wyzwania autentyczności, czyli jak pozostać sobą i profesjonalnym jednocześnie

Największym wyzwaniem autentyczności w biznesie jest umiejętność zachowania niezbędnej równowagi między profesjonalizmem a odsłanianiem siebie. Budowanie marki osobistej polega bowiem na dostarczaniu odbiorcom potrzebnej im wiedzy, przy jednoczesnym byciu sobą. Pamiętaj, by odpowiednio to równoważyć.

Samo bycie sobą, za którym nie stoją doświadczenie, umiejętności i kompetencje może nie wystarczyć. Profesjonalizm też jest ważny. I odwrotnie, możesz posiąść całą wiedzę świata, ale jeśli nie potrafisz być przy tym człowiekiem, efekt również będzie raczej mizerny i trudno będzie go utrzymać w perspektywie długofalowej.

Zobacz  Branding

Drugim ważnym aspektem, który może okazać się problematyczny, to wierność sobie. Stanowi ona bowiem podstawę autentyczności. Jednak w toku własnego rozwoju i rozwoju własnej marki z pewnością doświadczysz momentów, kiedy trzeba będzie zweryfikować i możliwe też, że przedefiniować wcześniejsze wartości. To wymaga elastyczności i pokory. Usztywnianie się w raz na zawsze danych rozwiązaniach nie sprawdza się na dłuższą metę.

Poza tym, jeśli chcesz tworzyć prawdziwe relacje, koniecznie musisz uwzględniać napływy z zewnątrz i umiejętnie filtrować je przez siebie oraz przyłączać to, co Ci służy i odrzucać to, co jest nierozwojowe.

Nieustanne balansowanie między zachowaniem wewnętrznej spójności a elastycznością w podejściu do czynników zewnętrznych oraz otwartością na nowe, to kwintesencja autentyczności.

Finalna myśl

Budowanie autentycznej marki osobistej może wydawać się łatwe i trudne jednocześnie.

Łatwe, gdyż nikt lepiej od Ciebie nie potrafi być Tobą.

Jednocześnie trudne, gdyż wszyscy mamy wdrukowaną silną potrzebę dostosowywania się do otoczenia i bycia takimi, jak reszta, a to hamuje nas to przed postawieniem na siebie.

Nie da się ukryć, że droga autentyczności wymaga odwagi, świadomości, nastawienia na nieustanny rozwój i ciągłej samoaktualizacji, które dotyczą nie tylko sfery zawodowej, ale tak naprawdę całego życia. I choć wyjście poza schemat może początkowo wydawać się trudne i przerażające, może się okazać, że świat biznesu również potrzebuje profesjonalistów, którzy nie boją się nie tylko myśleć inaczej, ale też mówić własnym głosem.

Absolwentka poznańskiego UAMu, dla której język polski nie ma żadnych tajemnic. W Semcore dba o proces tworzenia i dostarczania treści do Klientów. Prywatnie miłośniczka gór, książek, psychologii i jogi.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy