Pozycjonowanie

Czym jest katalogowanie stron i jak wpływa na SEO?

4 min czytania
Czym jest katalogowanie stron? Jak wpływa na SEO

Katalogowanie stron internetowych było bardzo popularną metodą na dywersyfikację linków wychodzących głównie przed wprowadzeniem kluczowej aktualizacji Google Penguin Update w 2012 roku. Obecnie, zgodnie z nowoczesnymi zasadami link-buildingu, stosuje się bardziej naturalne praktyki polegające na pozyskiwaniu odnośników z wiarygodnych, a co najważniejsze – niezaspamowanych linkami źródeł. W dzisiejszym artykule kompleksowo wyjaśnimy temat katalogowania stron i jego wpływ na SEO. Miłej lektury!

Czym jest katalogowanie stron?

Katalogowanie stron to mówiąc prostszym językiem umieszczanie linków wychodzących dofollow (czyli takich, które wpływają na zwiększenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania) w specjalnych katalogach internetowych.

Katalogi internetowe – co to jest?

Katalogi to witryny grupujące linki zewnętrzne umieszczane przez właścicieli serwisów internetowych. W zależności od specyfiki tego typu działalności, katalogi możemy podzielić na ogólnotematyczne, branżowe i firmowe. Poniżej przedstawiamy rodzaje katalogów internetowych:

  • Katalogi internetowe ogólnotematyczne

Katalogi internetowe ogólnotematyczne to miejsca wyróżniające się bardzo dużą ilością linków wychodzących. Są w większości przypadków moderowane nieregularnie, co skutkuje wysokim współczynnikiem spamu. Kiedyś (przed 2012 r.) działały znakomicie, ponieważ wartościowały witryny z punktu widzenia crawlerów (tzw. robotów Google’a). 

Aktualnie okazują się lepszym lub gorszym sposobem na dywersyfikację linków wychodzących (w zależności od jakości danego serwisu). Teoretycznie link-building za pomocą katalogów ogólnotematycznych działa. W praktyce bardzo ciężko znaleźć niezaspamowane linkami katalogi ogólnotematyczne – również z tego względu, że bardzo często są po prostu darmowe.

  • Katalogi internetowe branżowe

Katalogi internetowe branżowe to miejsca, dzięki którym można skutecznie podnieść ranking witryny w SERP-ach (z ang. Search Engine Page Results), czyli organicznych wynikach wyszukiwania. Ich właściciele wymagają często płatności za umieszczenie artykułu sponsorowanego z linkiem dofollow. 

Zobacz  Platforma e-commerce Opencart vs PrestaShop - co wybrać?

Ceny wahają się już od 100 zł netto do nawet 1 500 zł netto za możliwość umieszczenia wpisu z odnośnikiem wychodzącym. Zależą między innymi od jakości ruchu na danym portalu. Jako doświadczona agencja SEO uważamy, że jest to najbardziej opłacalny sposób linkowania z katalogów.

  • Katalogi internetowe firmowe

Katalogi internetowe firmowe to ogromny zbiór linków dofollow od wszystkich przedsiębiorstw. Czy aktualnie zdają egzamin? Nie do końca, ponieważ wartość odnośników z większości serwisów typu Panoramafirm.pl jest niemalże zerowa.

Nie oznacza to jednak, że katalogi firmowe należy całkowicie skreślić. Dlaczego? Ponieważ istnieją również niezaspamowane serwisy, na których można umieścić dane swojej firmy z linkiem do witryny internetowej, wpływającym na pozycjonowanie Twojej strony w Google.

Jak katalogowanie stron wpływa na SEO w 2022 roku?

Katalogowanie stron teoretycznie podnosi ranking witryn w SERP-ach, a co za tym idzie – pozytywnie wpływa na SEO. Jak to wygląda w praktyce? Naszym zdaniem różnie. Wspomnieliśmy wcześniej, że wiele zależy od linkowanego serwisu. I to prawda, ponieważ często jeden link do wysokiej jakości katalogu przebija” setki odnośników do spamowych serwisów. Odpowiadając zatem na pytanie z nagłówka katalogowanie stron wpływa pozytywnie na ranking w SERP-ach, pod warunkiem że znajdziemy katalog wysokiej jakości.

Czym jest katalogowanie stron? Jak wpływa na SEO

Katalogowanie stron – o czym należy pamiętać, dodając wpis do katalogu?

Gdy już zapłaciliśmy właścicielowi katalogu odpowiednią sumę i możemy dodać wpis przedstawiający naszą firmę, powinniśmy zadbać o m.in.:

  • unikalną treść – duplicate content osłabia wartość odnośnika (postarajmy się stworzyć wpis firmowy, którego jeszcze nie ma w sieci);
  • wyczerpujący opis – przedstawmy potencjalnym klientom, czym się zajmujemy, jak długo to robimy oraz powody, dla których warto podjąć z nami współpracę; 
  • uzupełnienie wszystkich pól w formularzu – zazwyczaj jest to nazwa strony lub firmy, wybór branży, podanie adresu pocztowego, adresu e-mail, numeru telefonu, NIP-u oraz REGON-u, a także utworzenie opisu strony internetowej;
  • naturalne podlinkowanie strony – link najlepiej umieścić w nazwie strony lub nazwie firmy;
  • dodanie atrybutu dofollow – najważniejszy element katalogowania (linki z atrybutem nofollow nie są wartościowe).
Zobacz  Jaką proporcję wydatków zachować między SEO a Google Ads?

Pamiętajmy również, aby nie dodawać odnośników do katalogów masowo. Kilka na tydzień do wysokiej jakości serwisów będzie w zupełności wystarczającym rozwiązaniem. Wybór katalogu należy natomiast uzależnić od wskaźników tj.:

  • TF (z ang. Trust Flow);
  • CF (z ang. Citation Flow);
  • PA (z ang. Page Authority);
  • DR (z ang. Domain Rating);
  • DA (z ang. Domain Authority).

Powyższe miary analizują moc domeny. Wybierając katalogi, możemy je zweryfikować w różnych narzędziach, m.in. Moz, Ahrefs oraz Majestic

Poza weryfikacją najważniejszych wskaźników rekomendujemy sprawdzić profil linków danego katalogu. W tym przypadku chodzi wyłącznie o sprawdzenie, czy dany serwis ma więcej linków wychodzących, czy przychodzących. Im więcej jest witryn odsyłających, tym lepiej.

Wybrany katalog musi również prawidłowo się indeksować. Jeśli widzimy w Senuto lub Semstorm, że ruch organiczny oraz widoczność fraz w SERP-ach jest nikła, oznacza to niską jakość katalogu. Z takich rozwiązań lepiej zrezygnować. Wpisy warto umieszczać wyłącznie na tematycznych forach. O ile jeszcze przed 2012 r. ogólnotematyczne katalogi były akceptowalne, o tyle aktualnie linki z nich nie dadzą praktycznie nic.

Czym jest katalogowanie stron? Jak wpływa na SEO i o czym należy pamiętać, dodając wpis do katalogu? Podsumowanie

Według Paddy Mogan – autora ponad 80-stronnicowej publikacji o link-buildingu pt.: „The Beginner’s Guide To Link Building”, dywersyfikacja linków wychodzących jest aktualnie kluczowym elementem wpływającym na ranking witryn w SERP-ach. W związku z tym katalogowanie stron może być jednym z wielu skutecznych sposobów na pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników wychodzących, pod warunkiem że zadbamy o odpowiednią klasę serwisu, z którym zamierzamy podjąć współpracę. Pamiętaj – jeden link z profesjonalnego, niezaspamowanego katalogu jest lepszy, niż 500 odnośników z wątpliwych katalogów zapełnionych po brzegi odnośnikami dofollow.

Zobacz  Programy SEO dla amatorów i profesjonalistów

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce katalogowania stron?

#1 Dlaczego warto zainwestować w katalogowanie stron?

Katalogowanie stron to dobre rozwiązanie w celu dywersyfikacji linków wychodzących. Naszym zdaniem nie powinna być to główna opcja pozyskiwania odnośników, ani alternatywna (np. zamiast wpisów gościnnych), jednak sprawdzi się świetnie jako dobry dodatek (pod warunkiem że linki pochodzą z niezaspamowanych katalogów). 

#2 Ile kosztuje link dofollow do wysokiej jakości katalogu?

Link dofollow do wysokiej jakości katalogu kosztuje średnio 300 zł netto. Duży wpływ na cenę ma branża, w jakiej działasz oraz popularność katalogu.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 1.5 / 5. Liczba głosów: 11

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy