Tworzenie stron internetowych

Czym jest strona statyczna, a czym strona dynamiczna?

4 min czytania
Różnica w stronie statycznej i dynamicznej

Jeżeli w niedalekiej przyszłości planujesz zaprojektowanie strony internetowej (samodzielnie lub przy pomocy specjalistycznej firmy), czeka Cię podjęcie kilku ważnych decyzji. Wpłyną one między innymi na to, jakie możliwości administrowania i edycji, a także będzie miała konkretna witryna. Najważniejsze będzie zastanowienie się nad tym, czy wybrać stronę statyczną, czy dynamiczną.

Czym jednak jest strona statyczna, a czym dynamiczna? Czym się różnią i wybór której będzie najlepszy w określonej sytuacji? O tym wszystkim piszemy w dzisiejszym poście.

Dynamiczna strona internetowa, czyli jaka?

Jest to rodzaj strony internetowej, której treści mogą się zmieniać w zależności od konfiguracji, na przykład: wyboru przeglądarki, rodzaju urządzenia, na którym się ją otwiera, strefy czasowej, pory dnia oraz innych czynników, pozwala ona także na dwukierunkową komunikację z użytkownikami.

Dynamiczna strona www jest wyposażona w system zarządzania treścią CMS (np. WordPress, Joomla, Drupal itp.), dzięki czemu łatwo może dochodzić na niej do zmian lub regularnych aktualizacji (baza danych pozwala na wprowadzanie ich na bieżąco, nawet przez właściciela czy administratorów z podstawową wiedzą w tym temacie), które automatycznie zmieniają zawartość strony internetowej.

Czym jest strona statyczna, a czym strona dynamiczna?

Źródło: unsplash.com

Strony dynamiczne – rodzaje

To, co strony dynamiczne mają do zaoferowania pod względem generowania treści, zasadniczo opiera się na trzech głównych typach. Jest to uzależnione od źródła wykonywania kodu programowego (skryptu). Poniżej krótka ich charakterystyka.

Kod wykonywany po stronie klienta (Client-Side Scripting)

Zawartość strony pochodzi z lokalnego komputera klienta, przez co istnieje możliwość przeglądania kodu źródłowego. Dotyczy stron dynamicznych, w których zmiany wprowadzane są w odpowiedzi na takie działania, jak kliknięcie myszy czy klawiszy klawiatury.

Zobacz  Ile kosztuje założenie strony internetowej? Cena i porady

Kod wykonywany po stronie serwera (Server-Side Scripting)

Zawartość strony tworzona jest na serwerze www, po czym jest pobierana i wyświetlana przez przeglądarkę. Tu warto zaznaczyć, że połączenie z serwerem jest niezbędne do korzystania z danej oferty internetowej.

Kod kombinowany (Combination Scripting)

Łączące skrypty po stronie klienta oraz po stronie serwera. Nowoczesne rozwiązanie, które pozwala ograniczyć przeciążenia i zoptymalizować stronę dynamiczną.

laptop, macbook, codes

Czym jest strona statyczna?

Druga opcja, czyli strona statyczna (zwana czasem również płaską lub stacjonarną) niechętnie poddaje się zmianom (ponieważ nie jest wyposażona w system CMS). Kiedy chcemy je wprowadzić, pojawia się konieczność skontaktowania z wykonawcą (który opublikuje nowe, lub zaktualizuje stare, treści, a następnie prześle je na serwer www).

Statyczna strona internetowa najczęściej jest zakodowana głównie w języku HTML i wyświetla te same informacje każdemu użytkownikowi, nie wymaga również tworzenia bazy danych.

To, czym jest strona statyczna pod względem strukturalnym przekłada się na to, do czego może przydać się jej właścicielowi. Warto zaznaczyć, że strony statyczne są najbardziej podstawowym typem stron internetowych i zarazem najłatwiejszym do utworzenia.

Plusy i minusy każdego typu witryny

Jeśli podstawowe informacje nie są dla Ciebie wystarczające i wciąż nie wiesz, które rozwiązanie sprawdzi się w Twoim przypadku, prezentujemy najważniejsze wady i zalety – zarówno stron statycznych, jak i dynamicznych stron internetowych.

Pod uwagę wzięliśmy zarówno korzyści bądź straty dla właściciela strony, jak i z punktu widzenia potrzeb użytkownika, oceniając poziom trudności stworzenia witryny, jej wydajność, możliwość interakcji, a także koszty.

Zobacz  Witryna internetowa

STRONY DYNAMICZNE

– bardziej złożona pod względem konfigurowania i wdrożenia + łatwiejsze i szybsze aktualizacje w czasie rzeczywistym, jak również dostosowanie treści
– droższa w wykonaniu oraz utrzymaniu + większe możliwości, zapewniające lepsze doświadczenie użytkownika
– wolniejszy czas ładowania stron dynamicznych + więcej funkcji interaktywnych (np. strony e-commerce, portale z opcją logowania)

STRONY STATYCZNE

– brak systemu CMS, wymaga aktualizacji i zmian od programisty + większe bezpieczeństwo witryny, ponieważ strona stateczna nie ma zaplecza po stronie serwera
– nie wyświetla dynamicznych treści użytkownikom + mniej zależności lub nawet ich brak, jeśli chodzi o zewnętrzne systemy
– mniej zwracająca uwagę użytkowników + szybkość – strony statyczne ładują się w krótkim czasie
– choć koszty utworzenia są niewielkie, mogą wzrosnąć przy aktualizacji na stronie statycznej + oszczędność – statyczna strona www jest stosunkowo tanim rozwiązaniem
+ łatwość zintegrowania, np. formularza czy płatności i skalowania strony
+ stworzenie strony internetowej nie wymaga wielkich umiejętności technicznych czy programistycznych

Statyczna strona internetowa a dynamiczna strona internetowa – podsumowanie

Porównując to, co strona dynamiczna i statyczna strona internetowa mają do zaoferowania, w łatwy sposób można przeanalizować, która z nich nadaje się do określonego biznesu (np. prowadzenia sklepów internetowych) i będzie lepsza pod kątem osiągania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Bez wątpienia, jeśli np. wkraczamy w branżę e-commerce, planujemy utworzenie dużego serwisu, który charakteryzować będzie rozbudowana struktura, bądź też mamy szeroką i różnorodną ofertę produktów/usług – generalnie, jeśli planujemy często zmieniać, aktualizować lub rozbudowywać naszą stronę internetową, powinniśmy zdecydować się na zaprojektowanie strony dynamicznej.

Zobacz  Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Rozwiązanie numer dwa, czyli strona statyczna, będzie odpowiednim wyborem, jeśli np. chcemy promować markę w oparciu o konkretny, stały wizerunek, potrzebujemy wyłącznie wizytówkowej prezentacji dowolnych treści, zależy nam na szybkości i niewielkich kosztach strony, niekoniecznie zaś jej rozwijaniu.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4.1 / 5. Liczba głosów: 18

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy