Czym są OKR i jak wdrożyć je w organizacji?
3 min
3 min
Na skróty
OKR jest skrótem od angielskich slow “Objectives and Key Results”. Tłumacząc na język polski, oznacza to „Cele i Kluczowe Wyniki”. Jest to popularna metoda zarządzania, która pomaga organizacjom, zespołom i jednostkom wyznaczać cele oraz śledzić postępy w ich realizacji. Dzięki jasno określonym oczekiwaniom i mierzalnym wynikom, można osiągać lepsze rezultaty.
Wiemy już ogólnie, co to jest OKR, ale powstaje kolejne pytanie – na czym polega ta metoda? Polega ona na ustaleniu celów, a następnie sprawdzeniu wyników. Obrazujący OKR przykład może być taki: wyobraź sobie, że chcesz zbudować domek dla ptaków. Czyli Cel (Objective) to zbudowanie funkcjonalnego domku dla ptaków, który będzie przyciągał różne gatunki. Kluczowe Wyniki (Key Results) prowadzące do niego to konkretne zadania, jak zebranie odpowiednich materiałów (deski, gwoździe, farba), zbudowanie solidnej konstrukcji, zamontowanie otworu wejściowego odpowiedniej wielkości, pomalowanie domku w naturalne kolory, zawieszenie domku na drzewie w bezpiecznym miejscu.
Zauważ, że Wyniki mają swoją kolejność, której należy przestrzegać, aby osiągnąć Cel. Poszczególne Wyniki (Key Result) możesz zmierzyć i sprawdzić, czy udało Ci się je osiągnąć. W biznesie OKR ma oczywiście inne Cele, np. zwiększenie sprzedaży o 20% w ciągu roku. Tutaj Wyniki to np. zwiększenie liczby nowych klientów o 15%, poprawa konwersji na stronie internetowej o 10% czy wprowadzenie nowego produktu, który wygeneruje przychód w wysokości X złotych.
Masz już podstawową wiedzę na temat OKR – co to jest i jak działa. Ale jak wdrożyć to rozwiązanie u siebie? Metodologia OKR to trzy główne zadania do wykonania:
Czy OKRs naprawdę działają? Jak najbardziej. Zastosowanie tej metody pomaga skupić się na najważniejszych celach i priorytetach, umożliwia śledzenie postępów i efektywność działań, a także zachęca do współpracy zespołowej i wspólnego wysiłku. Co więcej – jeśli osiąga się dzięki tej metodzie dobre wyniki, może być to inspiracja do wyznaczania kolejnych celów.
Istnieją liczne związane z OKR przykłady, jak tego nie robić. Najczęściej powtarzają się następujące błędy, które uniemożliwiają osiągnięcie zakładanych celów:
OKR – skrót ten warto zapamiętać, ponieważ może pomóc w rozwoju firmy. Kiedy można go zastosować? Gdy brak jasnej wizji i strategii. Ta metoda pomaga w sformułowaniu jasnej i zrozumiałej wizji oraz w przełożeniu jej na konkretne cele. Ponadto zapewnia transparentność i pozwala każdemu pracownikowi zrozumieć, jak jego praca przyczynia się do osiągnięcia wspólnego celu.
OKR pozwala na łatwe dostosowanie celów do zmieniających się warunków rynkowych i pomaga skupić się na najważniejszych zadaniach oraz mierzyć wyniki. Korzystanie z tej metody na pewno nie zaszkodzi, a może jedynie pomóc!
Autor wpisu: Henryk Tur