Czym zajmuje się specjalista PR (public relations)?
3 min
3 min
Na skróty
Pozytywny wizerunek marki jest (lub powinien być) dla firmy równie cenny, jak najlepszy produkt lub usługa. I o to właśnie dbają specjaliści ds. PR. Czym się zajmują, ile zarabiają, jakimi cechami powinni móc się pochwalić? O tym piszemy w dzisiejszym tekście.
Specjalista ds. PR to osoba, która odpowiada za wizerunek społeczny firmy lub innej organizacji. Zajmuje się jego budowaniem, podtrzymywaniem, a w czasie kryzysów – przysłowiowym gaszeniem pożarów. Specjalista PR czuwa nad tym, aby komunikaty wychodzące z organizacji na zewnątrz – w mediach i nie tylko – były spójne z tym, jak organizacja chce być postrzegana.
W pewnym sensie specjaliści od PRu działają na pograniczu marketingu i… dziennikarstwa – bo to właśnie media, te tradycyjne i te cyfrowe, są najważniejszym narzędziem do komunikacji marki z odbiorcami.
Jeśli chodzi o konkretne zadania, jakie stoją przed PRowcami – można do nich zaliczyć:
Praca w public relations nie jest kierunkiem dla osób o słabych nerwach. Wręcz przeciwnie – specjalista PR musi doskonale odnajdywać się w stresowych sytuacjach i łatwo się do nich adaptować. Powinien być asertywny, pewny podejmowanych przez siebie decyzji – ale też empatycznie podchodzić do budowania relacji. Te są przecież podstawą pracy w public relations, prawda? Jeśli myślisz o pracy jako PRowiec, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów nie może stanowić dla Ciebie problemu.
Doskonałe umiejętności komunikacyjne przydadzą się nie tylko w kontaktach z dziennikarzami, ale też na piśmie – na przykład przy opracowywaniu prasówek lub przygotowywaniu komunikatów do gaszenia wizerunkowych pożarów. A więc specjalista PR z pewnością musi mieć też w sobie coś z dziennikarza lub copywritera; to nie przypadek, że wiele osób przechodzi między tymi branżami.
Przyda się też kreatywność, ale połączona z analitycznym myśleniem – strategie wizerunkowe w równym stopniu wymagają inwencji twórczej, co umiejętności oparcia ich na konkretnych danych.
Poza tym ważne też będą:
Praca jako specjalista ds. PR jest wymagająca, bez dwóch zdań – a jednocześnie bardzo ciekawa i angażująca. To dobra pozycja dla kogoś, kto lubi kontakt z ludźmi… ale też świetnie czuje się z piórem w ręku, a stresowe sytuacje go wręcz napędzają.
Specjaliści PR mogą odnaleźć się w firmach z każdej branży, a także w innych organizacjach: państwowych, pozarządowych, społecznych. Oczywiście, znaczna część PRowców znajduje pracę w agencjach public relations; dla wielu organizacji zatrudnienie zewnętrznej agencji do obsługi PRu jest bardziej opłacalne niż prowadzenie własnego działu relacji z mediami. Bardziej doświadczeni specjaliści mogą pokusić się o założenie własnej agencji.
Co do stawek: na pewno nie są najniższe. Według OLX mediana wynagrodzeń specjalistów PR w ubiegłym roku wynosiła 7508 zł, a według portalu wynagrodzenia.pl – ponad 8000 zł (obie kwoty brutto). Nawet początkujący PRowcy mogą oczekiwać stawek powyżej 6000 zł „na start”.
A o innych zawodach w branży SEO oraz w tradycyjnym marketingu przeczytasz w kolejnych tekstach na naszym blogu – zachęcamy do lektury!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.