Kariera w marketingu

Czym zajmuje się specjalista PR (public relations)?

3 min czytania
Czym zajmuje się specjalista PR (public relations)?

Pozytywny wizerunek marki jest (lub powinien być) dla firmy równie cenny, jak najlepszy produkt lub usługa. I o to właśnie dbają specjaliści ds. PR. Czym się zajmują, ile zarabiają, jakimi cechami powinni móc się pochwalić? O tym piszemy w dzisiejszym tekście.

Co robi specjalista PR?

Specjalista ds. PR to osoba, która odpowiada za wizerunek społeczny firmy lub innej organizacji. Zajmuje się jego budowaniem, podtrzymywaniem, a w czasie kryzysów – przysłowiowym gaszeniem pożarów. Specjalista PR czuwa nad tym, aby komunikaty wychodzące z organizacji na zewnątrz – w mediach i nie tylko – były spójne z tym, jak organizacja chce być postrzegana.

W pewnym sensie specjaliści od PRu działają na pograniczu marketingu i… dziennikarstwa – bo to właśnie media, te tradycyjne i te cyfrowe, są najważniejszym narzędziem do komunikacji marki z odbiorcami. 

Jeśli chodzi o konkretne zadania, jakie stoją przed PRowcami – można do nich zaliczyć:

  • planowanie i realizacja strategii komunikacyjnych organizacji;
  • budowanie i utrzymywanie relacji z dziennikarzami, redaktorami, producentami – ale też influencerami;
  • przygotowywanie materiałów informacyjnych i sponsorowanych, komunikatów prasowych;
  • monitorowanie mediów – a zwłaszcza tego, jak mówi się w nich o organizacji;
  • zarządzanie kryzysami – to właśnie na barkach specjalistów PR spoczywa ograniczanie strat wizerunkowych;
  • organizacja eventów, konferencji prasowych.

Jaki powinien być idealny specjalista ds. public relations?

Praca w public relations nie jest kierunkiem dla osób o słabych nerwach. Wręcz przeciwnie – specjalista PR musi doskonale odnajdywać się w stresowych sytuacjach i łatwo się do nich adaptować. Powinien być asertywny, pewny podejmowanych przez siebie decyzji – ale też empatycznie podchodzić do budowania relacji. Te są przecież podstawą pracy w public relations, prawda? Jeśli myślisz o pracy jako PRowiec, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów nie może stanowić dla Ciebie problemu

Zobacz  Kim jest specjalista SEM?

Doskonałe umiejętności komunikacyjne przydadzą się nie tylko w kontaktach z dziennikarzami, ale też na piśmie – na przykład przy opracowywaniu prasówek lub przygotowywaniu komunikatów do gaszenia wizerunkowych pożarów. A więc specjalista PR z pewnością musi mieć też w sobie coś z dziennikarza lub copywritera; to nie przypadek, że wiele osób przechodzi między tymi branżami.

Przyda się też kreatywność, ale połączona z analitycznym myśleniem – strategie wizerunkowe w równym stopniu wymagają inwencji twórczej, co umiejętności oparcia ich na konkretnych danych. 

Poza tym ważne też będą:

  • znajomość świata social mediów – specjalista PR powinien odnajdować się w nich jak ryba w wodzie; znać trendy, wiedzieć, jak analizować wzmianki o marce i, po prostu, bez problemu posługiwać się ich językiem;
  • znajomość języków obcych – zwłaszcza jeśli organizacja działa na rynku międzynarodowym;
  • umiejętność prowadzenia pogłębionego researchu – na przykład na temat tego, w jaki sposób odbiorcy marki faktycznie ją postrzegają;
  • doskonała organizacja pracy – szczególnie w większych organizacjach, które dysponują wieloma kanałami komunikacji.

Praca jako specjalista ds. PR jest wymagająca, bez dwóch zdań – a jednocześnie bardzo ciekawa i angażująca. To dobra pozycja dla kogoś, kto lubi kontakt z ludźmi… ale też świetnie czuje się z piórem w ręku, a stresowe sytuacje go wręcz napędzają.

Ile zarabia specjalista ds. PR? Gdzie może znaleźć pracę?

Specjaliści PR mogą odnaleźć się w firmach z każdej branży, a także w innych organizacjach: państwowych, pozarządowych, społecznych. Oczywiście, znaczna część PRowców znajduje pracę w agencjach public relations; dla wielu organizacji zatrudnienie zewnętrznej agencji do obsługi PRu jest bardziej opłacalne niż prowadzenie własnego działu relacji z mediami. Bardziej doświadczeni specjaliści mogą pokusić się o założenie własnej agencji.

Zobacz  Workation, czyli praca w połączeniu z wakacjami – jak to wygląda w praktyce?

Co do stawek: na pewno nie są najniższe. Według OLX mediana wynagrodzeń specjalistów PR w ubiegłym roku wynosiła 7508 zł, a według portalu wynagrodzenia.pl – ponad 8000 zł (obie kwoty brutto). Nawet początkujący PRowcy mogą oczekiwać stawek powyżej 6000 zł „na start”.

A o innych zawodach w branży SEO oraz w tradycyjnym marketingu przeczytasz w kolejnych tekstach na naszym blogu – zachęcamy do lektury!

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy