Schema.org – dane strukturalne i SEO
3 min
3 min
Na skróty
Dane strukturalne sklepu są wykorzystywane przez wyszukiwarkę Google po to, aby rozpoznawać treści i inną zawartość na stronie. Dlatego tak ważne jest, aby wyraźnie określić ich znaczenie. To dzięki nim algorytm wyszukiwania może proponować najlepsze i trafne wyniki, w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Czym jednak jest Schema.org?
Projekt Schema.org powstał we współpracy największych wyszukiwarek internetowych. Dzięki niemu możliwe jest nadanie szerszego kontekstu treściom, a więc lepsza interpretacja zawartych na naszej stronie danych strukturalnych sklepu. Schema.org pozwala poprawnie odczytywać dane strukturalne SEO nie tylko w wyszukiwarce Google, ale również w Yahoo czy Bing. Stworzony został cały słownik oznaczeń, które pozwalają jednoznacznie określić intencje autora. Można to łatwo wyjaśnić na przykładzie homonimów: na stronie sprzedającej artykuły medyczne może pojawić się słowo basen. Dzięki znacznikom uściślimy, że chodzi o konkretny produkt sanitarny, a nie zbiornik wodny, służący do rekreacji. Dane strukturalne sklepu mają również różne rodzaje, m.in. są to fragmenty rozszerzone, czyli rich snippets. To właśnie one są najważniejsze w przypadku pozycjonowania w wyszukiwarce Google. W karcie produktu one odpowiadają za informacje takie jak nazwa, cena, opinia, opis czy obraz. Jeśli więc zależy Ci na tym, aby zdobyć jak największe zainteresowanie ofertą Twojego sklepu, zdecydowanie pomocna będzie fachowa obsługa agencji.
Google udostępnia specjalne narzędzie, dzięki któremu możesz przetestować działanie danych strukturalnych SEO w Twoim sklepie. Pozwala ono wykryć błędy w implementacji, takie jak sposób opisu, a także zapewnia pełen raport o istniejących problemach. Ważną informacją jest to, że niekoniecznie musisz tam wpisać swój adres strony internetowej – może to być na przykład witryna konkurencji, co zapewni Ci ważną wiedzę o działaniach innych marek. Jakie więc dane strukturalne będą najlepsze w przypadku prowadzenia sklepu internetowego? Przede wszystkim, produkty muszą być dokładnie oznaczone. Dopiero ten parametr pozwala na wprowadzenie innych znaczników, takich jak cena czy rozmiar. Nie bez znaczenia są również opinie Klientów, zwłaszcza w e-commerce. Pozycjonowanie wizerunkowe to ważny czynnik w sprzedaży! Z pewnością nie raz w wyszukiwarce Google widziałeś wyniki, w których pod stroną główną wyświetlały się podstrony ofertowe. Dzięki danym strukturalnym sklepu możesz od razu również wyświetlać pole wyszukiwania i ułatwić odbiorcom nawigację. Mówiąc o produktach, nie możemy również zapomnieć o dwóch bardzo ważnych danych, które są najbardziej interesujące z punktu potencjalnego nabywcy: cenie i dostępności. Cena zdecydowanie ma przewagę nawet nad opiniami – to ona jako pierwsza budzi nasze zainteresowanie, dlatego warto uwypuklić ten aspekt, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Informacja o dostępności produktu również będzie ważną wskazówką, zwłaszcza dla tych Klientów, którzy od dawna poszukują konkretnego artykułu.
Konkurencyjność ofert w sieci jest bardzo duża, niezależnie od branży. Czynniki on-site są więc kluczowe dla zdobycia przewagi. Dane strukturalne SEO z pewnością pozwolą Ci wyróżnić się w wyszukiwarce – warunkiem jest jednak to, aby były dobrze zaimplementowane w kod strony. Rich snippets pozwalają przekazywać najważniejsze informacje jeszcze przed przejściem do sklepu, a wyróżniona w ten sposób oferta ma wpływ na wskaźnik CTR (Click-Through-Rate), co zwiększa pozycje w rankingu Google. Minusem tego typu działań jest jednak to, że to sama wyszukiwarka decyduje o wyświetleniu danych rozszerzonych. Wpływ na to mają m.in. frazy kluczowe, również nadużywanie rich snippets nie będzie miało dobrych wyników. Pomimo tego, warto je wdrażać. Oczywiście, dodanie danych strukturalnych SEO nie zadziała od razu. Jak to zwykle bywa, na efekty trzeba poczekać nawet kilka tygodni. Stała optymalizacja strony jest jednak kluczem do sukcesu – dlatego współpraca z agencją, która ma odpowiednią wiedzę i czas na pracę nad Twoją stroną jest bardzo ważna. Na dobre pozycjonowanie składa się bowiem wiele czynników, a jednym z nich są tego typu dodatki. Działania marketingowe w e-commerce muszą być przemyślane – tylko wtedy będą one przekładały się na realny zysk. Lepszy user experience wpływa nie tylko na wyniki w wyszukiwarce, ale również buduje pozytywną świadomość marki.
Google zapewnia lokalnym przedsiębiorcom naprawdę szeroką ofertę usług, z których mogą oni korzystać, aby promować biznes. Jednak aby funkcjonowały one zgodnie z zamierzonym celem, potrzebne są wiedza, doświadczenie i czas do ich ciągłej optymalizacji. Odpowiednia konfiguracja to pierwszy krok do tego, aby dane strukturalne sklepu pozwoliły Ci dotrzeć do potencjalnych Klientów, przyciągając ich uwagę. Nie zostawaj w tyle za konkurencją – sprawdź naszą ofertę i przekonaj się, jak wysoko w wynikach wyszukiwania może znaleźć się Twoja firma!