Direct marketing – czym jest i jakie ma zalety?
3 min
3 min
Marketing nie musi mieć wcale formy standardowej, znanej np. z telewizyjnej reklamy. Może on bezpośrednio oddziaływać na odbiorcę, bazując na przekazywanych mu komunikatach. Tym cechuje się direct marketing, czyli tzw. marketing bezpośredni. Z czym związana jest tego typu forma promocji produktu lub usługi? Jakie są jej zalety?
Zdj 1. Sprzedaż bezpośrednia powinna być wykonywana przez wyszkolonych pracowników
Niekiedy direct marketing wzbudza negatywne skojarzenia. Mówiąc o marketingu bezpośrednim często mamy na myśli nachalnych telemarketerów czy domokrążców, próbujących na siłę sprzedać swój produkt. Jeżeli jednak forma ta jest oparta o nowoczesną analizę potrzeb klientów, może dać wiele korzyści. Co warto o tym wiedzieć?
Marketing bezpośredni to forma promowania produktu bez konieczności używania standardowych albo nowoczesnych form reklamy takich jak SEO, Google Ads czy Facebook Ads, reklama radiowa lub np. reklama outdoorowa. Informacje o produkcie przekazywane są bezpośrednio potencjalnemu klientowi w taki sposób, aby zachęcić do jego zakupu.
Istnieją różne formy direct marketingu. Jakie są najpopularniejsze?
Zdj 2. Na direct marketing składa się wiele różnych działań
Direct marketing jest zwykle dodatkową, wzmacniającą branding formą promocji produktów. Może uzupełniać się z optymalizacją strony internetowej, którą zajmie się wyspecjalizowana agencja SEO.
Archaiczne formy marketingu bezpośredniego nie będą wzbudzały zaufania, a koszt prowadzenia takich kampanii będzie niewspółmierny do potencjalnego zysku. Zdecydowanie nie należy jednak rezygnować z takiej formy reklamy.
Na jakie direct marketingu warto przede wszystkim zwrócić uwagę?
Direct marketing daje możliwość poznania klienta, wysłuchania jego potrzeb i pomocy w doborze produktów do jego wymagań. Dobrze, jeżeli bezpośredni sposób promocji ma formę dwustronnej komunikacji. Zwróć uwagę, że proces zbierania danych na temat klientów wymaga ich bezpośredniej zgody, którą musisz otrzymać.
Pamiętaj jednak, że promowanie produktów w tej formie nie może mieć nachalnej formuły. Namawianie klienta do zakupu „na siłę” odtrąci go wręcz od współpracy. Przesyłanie atrakcyjnych w odbiorze (pod względem wizualnym i treści) maili, prowadzenie eksperckiego bloga na stronie internetowej, kontakt z klientem poprzez media społecznościowe oraz wdrożenie własnej aplikacji sprzedażowej działa na Twoją korzyść.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.