Marketing nie musi mieć wcale formy standardowej, znanej np. z telewizyjnej reklamy. Może on bezpośrednio oddziaływać na odbiorcę, bazując na przekazywanych mu komunikatach. Tym cechuje się direct marketing, czyli tzw. marketing bezpośredni. Z czym związana jest tego typu forma promocji produktu lub usługi? Jakie są jej zalety?
Zdj 1. Sprzedaż bezpośrednia powinna być wykonywana przez wyszkolonych pracowników
Niekiedy direct marketing wzbudza negatywne skojarzenia. Mówiąc o marketingu bezpośrednim często mamy na myśli nachalnych telemarketerów czy domokrążców, próbujących na siłę sprzedać swój produkt. Jeżeli jednak forma ta jest oparta o nowoczesną analizę potrzeb klientów, może dać wiele korzyści. Co warto o tym wiedzieć?
Czym jest direct marketing?
Marketing bezpośredni to forma promowania produktu bez konieczności używania standardowych albo nowoczesnych form reklamy takich jak SEO, Google Ads czy Facebook Ads, reklama radiowa lub np. reklama outdoorowa. Informacje o produkcie przekazywane są bezpośrednio potencjalnemu klientowi w taki sposób, aby zachęcić do jego zakupu.
Istnieją różne formy direct marketingu. Jakie są najpopularniejsze?
- Prowadzenie e-biznesu – klient, który dokonał zakupu może przy okazji otrzymać dodatkowy katalog lub broszurę (np. z kodem rabatowym), aby zapoznać się z pełną ofertą sklepu.
- Marketing telefoniczny – klient może sam skorzystać z infolinii produktowej lub otrzyma telefon z informacją o możliwości dokonania zakupu samego produktu. Niekiedy może też zrealizować zakup od razu w trakcie rozmowy z telemarketerem.
- Mailing – w mailach klient może na spokojnie zapoznać się z bieżącą ofertą przedsiębiorstwa oraz dodatkowymi promocjami lub rabatami, uruchomionymi w trakcie promowanej kampanii.
- Sprzedaż bezpośrednia w domu klienta – prezentacja produktu odbywa się bezpośrednio w domu klienta, poprzez wyszkolonego sprzedawcę. Forma ta jest coraz rzadziej wybierana ze względu na wysoki koszt oraz niski poziom zaufania do handlowców.
- Sprzedaż za pośrednictwem telewizji – również archaiczna forma direct marketingu. Dotyczy tzw. telezakupów.
- Marketing internetowy – to nowoczesna forma marketingu bezpośredniego. Jej trzon stanowią media społecznościowe, powiadomienia push na smartfonach oraz strona internetowa (oparta na zasadach SXO).
Zdj 2. Na direct marketing składa się wiele różnych działań
Direct marketing jest zwykle dodatkową, wzmacniającą branding formą promocji produktów. Może uzupełniać się z optymalizacją strony internetowej, którą zajmie się wyspecjalizowana agencja SEO.
Jakie zalety ma direct marketing?
Archaiczne formy marketingu bezpośredniego nie będą wzbudzały zaufania, a koszt prowadzenia takich kampanii będzie niewspółmierny do potencjalnego zysku. Zdecydowanie nie należy jednak rezygnować z takiej formy reklamy.
Na jakie direct marketingu warto przede wszystkim zwrócić uwagę?
- Bezpośredni kontakt z klientem i efektywniejsze określenie tego, kim jest klient.
- Sprecyzowanie oferty pod kątem potrzeb konkretnego użytkownika.
- Możliwość zbierania danych na temat klientów, wykorzystywanych w późniejszych kampaniach.
- Umacnianie relacji z dotychczasowymi klientami
- Stosunkowo niski koszt działań marketingowych.
- Szybkie oddziaływanie na klienta, a niekiedy natychmiastowe zachęcenie do zakupu produktu.
- Wygoda dla klienta i możliwość prowadzenia działań w każdym terminie dogodnym dla obydwu ze stron.
- Łatwa możliwość oceny efektywności działań.
Direct marketing daje możliwość poznania klienta, wysłuchania jego potrzeb i pomocy w doborze produktów do jego wymagań. Dobrze, jeżeli bezpośredni sposób promocji ma formę dwustronnej komunikacji. Zwróć uwagę, że proces zbierania danych na temat klientów wymaga ich bezpośredniej zgody, którą musisz otrzymać.
Pamiętaj jednak, że promowanie produktów w tej formie nie może mieć nachalnej formuły. Namawianie klienta do zakupu „na siłę” odtrąci go wręcz od współpracy. Przesyłanie atrakcyjnych w odbiorze (pod względem wizualnym i treści) maili, prowadzenie eksperckiego bloga na stronie internetowej, kontakt z klientem poprzez media społecznościowe oraz wdrożenie własnej aplikacji sprzedażowej działa na Twoją korzyść.