Działania marketingowe, jakie warto podejmować w branży e-commerce
4 min
4 min
Na skróty
Każda branża ma swoją specyfikę i choć nie ma firmy, która nie potrzebowałaby przemyślanej strategii marketingowej, to jednak potrzeby i możliwości w tym zakresie będą za każdym razem nieco inne. Jeśli weźmiemy pod uwagę branże e-commerce, szybko okaże się, że sporym wyzwaniem jest np. ogromna konkurencyjność. Aby się wyróżnić, znaleźć swoją niszę, należy więc wybrać takie działania marketingowe, które z jednej strony będą oryginalne, z drugiej zaś skuteczne. Jak przeniknąć do świadomości odbiorców, zwiększyć rozpoznawalność, a finalnie sprzedaż, prowadząc e-sklep? Jak powiązać to z ograniczeniami budżetowymi i chęcią uzyskania szybkich wyników?
Trudno wskazać gotowy przepis na sukces, ale z pewnością istnieje kilka głównych aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych dla firmy e-commerce. Niezmiennie liczy się:
• Content – teksty blogowe, opisy produktów i kategorii, infografiki, artykuły sponsorowane, treści eksperckie, wywiady, newsy branżowe, e-booki – to tylko część con-tentu, który możesz wykorzystać do promowania swojego sklepu internetowego, przyciągania uwagi odbiorców oraz budowania rozgłosu. Stawiaj na użyteczność, atrakcyjność i wartość wszystkich treści, które rozpowszechniasz. Nie zapominaj tak-że o umiejętnym wykorzystaniu fraz kluczowych, optymalnej objętości tekstów, ich poprawności oraz dodaniu interesujących, dodatkowych materiałów.
• Social media – jeśli zależy Ci na marketingowej skuteczności, profilu Twojej firmy nie może zabraknąć w najpopularniejszych serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy Pinterest. Zyskujesz w ten sposób szansę na zaprezentowanie swojej oferty, efektywne budowanie długofalowych relacji ze swoimi klientami, a także kreowanie wizerunku. Aktywność w social mediach daje także możliwość zbierania wielu, cennych informacji na temat jakości usług, oczekiwań użytkowników, pozwala wygodnie organizować różnorodne akcje promocyjne i konkursy, które skutecznie poszerzają grono potencjalnych klientów.
• Mailing/newsletter – kolejny kluczowy aspekt marketingu e-commerce. Oryginalny, przemyślany, przyciągający uwagę newsletter może zdziałać cuda w poszerzaniu grona stałych klientów. Regularne przekazywanie informacji na temat zniżek, rabatów, zmian oraz nowości w ofercie e-sklepu, dodatkowych opcji wysyłkowych etc. jest bardzo ważne, a kontakt mailowy to najlepsze narzędzie, które może Ci w tym pomóc.
• Remarketing – porzucone koszyki i niezdecydowani użytkownicy to typowy problem w branży e-commerce, dlatego działania remarketingowe mają tu tak duże znaczenie. Odpowiednio spersonalizowany przekaz reklamowy, który motywuje do powrotu na stronę sklepu internetowego jest w stanie w znaczący sposób poprawić wyniki sprzedażowe, jak również wzmocnić świadomość marki.
• Google Ads – płatne reklamy typu PPC to konieczność, jeśli dopiero wkraczasz do branży i zależy Ci na konkretnych wynikach. W oczekiwaniu na efekty pozycjonowania, większą rozpoznawalność e-sklep_u, marketing szeptany itp. poprawnie skonfigurowane kampanie Google Ads pozwolą zwiększyć ruch i konwersję nas stronie przy wykorzystaniu optymalnego budżetu.
Ogólne wskazówki mogą okazać się przydatne, ale najistotniejsze jest opracowanie indywidualnej strategii, w której zostaną uwzględnione główne działania marketingowe. Jak zrobić to profesjonalnie? Biorąc pod uwagę poniższe etapy realizacji.
Strategia marketingowa ma za zadanie wspierać Twoje dążenia biznesowe, dlatego zacznij od nich. W opracowywaniu poszczególnych celów wykorzystaj pomocną metodę SMART (która pomaga dbać o to, aby każdy cel był skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i sprecyzowany w czasie).
Weź pod uwagę zarówno te długoterminowe, jak i krótkoterminowe. Większa sprzedaż? Wejście na nowe rynki? Budowanie wizerunku nowoczesnej firmy? Cokolwiek to będzie, weź pod uwagę to, jak zmierzysz wyniki oraz w jakim czasie to zrobisz.
Research to istotny element Twojej strategii marketingowej – poznaj trendy, nowości, przejrzyj statystyki, najnowsze badania, wszystko, co pomoże Ci dostosować do aktualnych warunków rynkowych.
Aby Twój przekaz reklamowy był skuteczny, musisz wiedzieć, do kogo go kierujesz. Profil klienta pozwoli Ci poznać jego nawyki, oczekiwania, gusta i potrzeby.
Wiedza na temat tego, jak działają Twoi najwięksi konkurenci – zarówno ich mocne, jak i słabe strony – może okazać się Twoim wyjątkowym atutem.
Na ostatnich etapie wykorzystaj dotychczasową wiedzę, wszystkie zabrane dane oraz in-formacje i opracuj precyzyjny plan działania, w których uwzględnisz wybrane kanały marketingowe, podzielisz zadania i rozplanujesz budżet.
W opracowywaniu działań marketingowych, które będą miały za zadanie podnieść konwersję w Twoim serwisie sprzedażowym, pamiętaj o dwóch niezwykle istotnych obszarach – SEO oraz UX. Zarówno odpowiednia optymalizacja strony internetowej, jak i zwrócenie uwagi na pozytywne doświadczenie użytkownika mają dziś kluczowe znaczenie. Wygoda i łatwość w przeglądaniu oferty (responsywność strony, jej szybkość, intuicyjność, jakość con-tentu etc.), ciekawa personalizacja, dostosowanie przekazu do przyzwyczajeń i upodobań odbiorcy etc. – wszystko to może wpłynąć na skuteczność Twojej strategii marketingowej. Pamiętaj, że jeżeli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, musisz zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby odpowiednio pokierować działaniami użytkownika oraz zadbać o jego maksymalny komfort. Zadowolony klient to lojalny klient, który jest w stanie obdarzyć Twoją firmę zaufaniem, a przede wszystkim – skutecznie przekonywać innych do zakupu.
Twoje działania marketingowe okażą się efektywne tylko wtedy, gdy uważnie je zaplanujesz. Nie jesteś w stanie zrobić tego bez szerszego kontekstu, skrupulatnego researchu, analizy branży, wzięcia pod uwagę mocnych i słabych stron Twojego e-biznesu, głównych możliwości i ograniczeń. Branża e-commerce z pewnością jest wymagająca, nie oznacza to jednak, że od razu musisz mierzyć się z największymi gigantami – szukaj swojej niszy, staraj się zaproponować swoim klientom coś intrygującego, co pozwoli Ci się wyróżnić. Jeśli początkowe rezultaty nie będą spełniać Twoich oczekiwań – nie zniechęcaj się i testuj nowe rozwiązania (np. w zakresie social media marketingu, gdzie szybko zmierzysz efekty). Metoda prób i błędów pozwoli Ci stopniowo działać coraz sprawniej. W chwilach kryzysu nie zapominaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów – sprawdzona agencja marketingowa rozwiąże niejeden problem.