Dziennikarstwo i marketing – połączenie idealne
3 min
3 min
Na skróty
Coraz częściej zawodowi dziennikarze pracują w marketingu, zwykle jako osoby odpowiedzialne za content, między innymi na stanowisku copywritera. Czy wykształcenie w tym zakresie jest rzeczywiście pomocne?
Współcześni dziennikarze stosunkowo rzadko tworzą materiały dla prasy klasycznej – dziś popularne stało się pozyskiwanie informacji z sieci. Niektóre dzienniki posiadają swoje odpowiedniki w wersji online. Powstało także wiele nowych inicjatyw, gdzie dziennikarze mogą się spełniać: to przede wszystkim portale z wiadomościami, zarówno te ogólnopolskie, jak i regionalne.
Ciągle popularne są magazyny, wydawane na przykład w formie miesięczników bądź kwartalników. Wiele z nich także posiada cyfrową – zwykle ogromnie popularną – alternatywę. Łatwo więc wywnioskować, że zawód dziennikarza ciągle jest przydatny. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała ulec zmianie.
Osoby tytułujące się jako zawodowi dziennikarze mogą szukać pracy na wielu portalach internetowych. Wielu użytkowników każdego dnia konsumuje wiele treści, czytając o najnowszych wiadomościach, trendach lub ciekawe artykuły z interesujących dziedzin. Również wiele serwisów prowadzi swoje centra prasowe, które mają być źródłem ruchu – a przy okazji wspierają pozycjonowanie serwisu dzięki wysokiej jakości treściom.
Coraz częściej zawodowi dziennikarze spełniają się – z sukcesami – jako marketerzy. Takie osoby potrafią tworzyć treści, które są napisane w interesujący sposób, więc wystarczy dodać do nich nutę marketingowego zacięcia, aby stały się skuteczne pod kątem reklamowym. Oczywiście nie oznacza to, że każdy dziennikarz będzie marketerem idealnym. Mimo to wielu z nich rzeczywiście jest w stanie znaleźć pracę nie tylko w wydawnictwach prasowych, czy na portalach newsowych, ale także w agencjach lub działach marketingu in-house.
Aby dziennikarz mógł stać się marketerem, potrzebuje szeregu ważnych kompetencji:
Jeżeli jesteś dziennikarzem, a chcesz zostać marketerem, zastanów się, czy posiadasz wymienione kompetencje. Umiejętność pisania jest bardzo ważna, ale to nie wszystko. Przede wszystkim osoba pracująca w marketingu powinna płynnie poruszać się po różnych narzędziach analitycznych, weryfikując skuteczność podejmowanych działań (wskaźniki ROI oraz ROAS, współczynnik konwersji, itd.).
Oczywiście dziennikarz nie może być tylko specjalistą do spraw marketingu. Wiele takich osób fenomenalnie sprawdza się w obsłudze social mediów, czy jako specjaliści tworzący płatne kampanie reklamowe. Z tego względu dziennikarz nie musi ograniczać się wyłącznie do pracy w wydawnictwie lub prasie. Zawód ten otwiera wiele ścieżek kariery – pod warunkiem, że taka osoba posiada (lub chce nabyć) wiedzę praktyczną z zakresu marketingu, a nie tylko teoretyczną.
Czy warto studiować dziennikarstwo? To zależy przede wszystkim od tego, jakie masz plany na przyszłość. Pamiętaj, że jeżeli dysponujesz lekkim piórem i należysz do osób kreatywnych, studia na kierunku dziennikarskim pozwolą doszlifować oraz rozwinąć Twój warsztat. Warto pomyśleć nad tym, aby wybrać się na studia licencjackie na właśnie tym kierunku, a następnie kontynuować edukację w innym, ale powiązanym zakresie: marketing, zarządzanie, komunikacja społeczna, nowe media, ewentualnie języki obce. W ten sposób rozbudujesz swoje kompetencje, stając się znacznie bardziej atrakcyjną osobą na rynku pracy.
Choć w wielu przypadkach dla pracodawcy ważniejsze jest doświadczenie oraz osiągnięcia zawodowe, na początku Twojej zawodowej kariery, obronisz się wyłącznie swoim wykształceniem. W branży marketingowej połączenie dziennikarstwa z dodatkowym kierunkiem prezentuje się dość atrakcyjnie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.