E-commerce na Facebooku. Jak sprzedawać?
4 min
4 min
Na skróty
Poza znajomością SEO, o którym więcej przeczytasz tutaj, warto wiedzieć coś o sprzedaży przez kanały społecznościowe. Facebook jest serwisem społecznościowym rozbudowanym tak bardzo, że w naturalny sposób stanowi również wspaniałą platformę sprzedażową. Co więcej, oferuje narzędzia i funkcje, które są dedykowane wyłącznie sprzedaży na FB. Sprzedaż na FB jest prosta i opłacalna – to medium pozwala dotrzeć do klientów, którzy mogą zechcieć zakupić nasz produkt lub usługę. Ponieważ Facebook to realni ludzie, którzy dysponują realnymi pieniędzmi i są również konsumentami jak my wszyscy. Facebook – jak sprzedawać – o tym piszemy dziś w naszym artykule.
Sprzedaż na FB, a więc prowadzenie pewnej działalności, która polega na oferowaniu produktów za określoną cenę, od dawna jest czymś zwykłym. Facebook nadal pozostaje najpopularniejszym social media świata, zatem rozwinięcie serwisu w kierunku umożliwienia sprzedaży musiało się kiedyś wydarzyć. Sprzedawać na FB mogą firmy, ale też zwykli użytkownicy.
Na FB sprzedajesz inaczej niż w sklepie stacjonarnym, ponieważ nie musisz np. ponosić kosztów wynajmu lokalu, odpada większość formalności, po prostu nie płacisz za wykorzystanie platformy FB w celach sprzedażowych. Jeżeli dodamy do tego możliwości promocyjne, zasięg grupy odbiorców, który możemy osiągnąć – ostatecznie: zyski, które wygeneruje sprzedaż na Facebooku, to żaden przedsiębiorca (lub po prostu przedsiębiorczy użytkownik serwisu) nie może ominąć tego kanału sprzedaży, jakim jest Facebook.
Za chwilę powiemy o sprzedaży na FB trochę więcej, teraz zaznaczmy tylko, że samą istotą komunikacji sprzedażowej (marketingowej) jest post – “post” jest czymś co znasz, nawet jeśli nigdy nie sprzedawałeś na FB – który wystarczy utworzyć, zaopatrzyć go w pewne właściwości, zadbać o jego formę i treść, a następnie promować. Bowiem to, jaki jest post, w którym coś oferujesz, jak jest obsługiwany (np. komentarze), sposób jego odbioru przez użytkowników FB/klientów – to sprawa kluczowa. Ta forma – post – to zarówno oferta, reklama i możliwość interakcji zakupowej.
Dołączenie do grupy zakupowej – już pozwala sprzedawać na FB. Grupy zakupowe to te miejsca w serwisie, gdzie odbywa się sprzedaż. Jeszcze ciekawsze jest fejsbukowe Marketplace, narzędzie dedykowane wymianie i sprzedaży.
W przypadku grup sprzedażowych na FB dołącz do jak największej ich ilości. Spróbuj także w wyszukiwarce serwisu wpisywać angielskie “sale” lub “buy” – nie jesteś ograniczony do rynku polskiego, Facebook jest przestrzenią globalną. Gdy administratorzy grupy przyjmą twoje zgłoszenie, będziesz mógł tworzyć posty, na których znajdzie się Twoja oferta. Oczywiście im liczniejsza grupa, tym szerszy zasięg odbiorców, a więc i większe zyski. Pamiętajmy tylko, że grupy sprzedażowe zwykle są wyspecjalizowane w prezentowaniu na FB ofert sprzedaży. Np. grupy, w których możesz kupić i sprzedać tylko obuwie, ale są też takie grupy, które zachowują się jak sklep wielobranżowy.
Sprzedawanie na Marketplace to już trochę inna historia. Obecnie Marketplace jest podstawowym kanałem sprzedaży na FB. Nawet zwykły użytkownik serwisu odnajdzie w swoim interfejsie Facebooka skróty do Marketplace i będzie otrzymywał powiadomienia o nowych ofertach. Na Marketplace możesz sprzedać właściwie wszystko, co tylko jest dopuszczone prawnie do handlu.
Post, a więc ofertę i komunikat sprzedażowy na Marketplace, tworzysz przez dodanie zdjęć, ceny, masz możliwość dokładnego opisania swojego produkty lub usługi. Sprzedaż na Marketplace na FB używa usług lokalizacyjnych, więc domyślnie trafiasz do osób z Twojej okolicy, regionu. Ten sposób sprzedaży jest równie wysoko ceniony przez firmy i zwykłych użytkowników Facebooka. Możesz jako firma zaproponować 10 ton węgla w dobrej cenie albo usługi psychoterapii, jako użytkownik prywatny możesz np. wystawić na sprzedaż szafkę pod domowe AGD, gdyż masz nowy mebel i stary nie jest ci już potrzebny.
Promocja dla stron firmowych to przede wszystkim użycie funkcji Facebook Shop, dzięki której użytkownicy FB trafiają prosto do Twojego sklepu. Kontakt z klientami, odpowiedzi na ich pytania, obsługa zainteresowanych zakupem odbywa się przez komunikator Messenger. Silnie zalecamy utworzenie na stronie FB firmy sprzedającej przycisku Call To Action, który pozwoli, w zależności od jego konfiguracji, na szybki kontakt z klientami. (Zasada: “Chcę kupić, nie chcę czekać, odpowiedz na moje zapytanie o produkt telefonicznie lub mailowo teraz, możliwie szybko” – jeżeli chcesz zdobyć renomę dobrego sprzedawcy, to obsługa klienta powinna być jednym z priorytetów).
E-commerce na Facebooku ma się naprawdę dobrze, pytanie zadawane powyżej jest częste, ale odpowiedź jest tylko jedna: tak, sprzedając na FB możesz wypracować znaczny zysk, nie ponosisz dodatkowych kosztów, korzystasz z darmowych funkcjonalności serwisu (wzorowe zastosowanie zasady “wolności w internecie” przez serwis Facebook, który umożliwia nam działania przedsiębiorcze). Sprzedaż na FB jest opłacalna, jeżeli wiesz jak sprzedawać. Owszem, oferowana szafka z Ikei przez zwykłego użytkownika może zostać sprzedana szybko i z zyskiem, ale mamy na myśli przede wszystkim większe projekty, po prostu uruchomienie sprzedaży na FB, bez względu na skalę, zasięg, rodzaj towaru rynkowego i wysokość zysków – to wszystko zależy tylko od Twojego pomysłu na biznes z wykorzystaniem FB.
Sprzedaż na FB to przede wszystkim Facebook Shops i Menedżer Sprzedaży. Te narzędzia pozwalają na kupowanie i sprzedawanie bez opuszczania Facebooka, nie są jeszcze dostępne w Polsce, ale to tylko kwestia czasu. Kilka słów o konfiguracji tych funkcji, ponieważ to przyszłość sprzedaży na FB.
Otóż tworzymy swój sklep na FB. Wyposażamy go w grafikę naszej marki (grafikę z logo firmy lub inne zdjęcia w tle i elementy wizualne). Włączamy takie kanały komunikacji jak WhatsApp i Messenger. Odwiedzamy zakładki z danymi o sprzedaży i dostosowujemy swoje działania do trendów. Tworzymy treści, targetujemy je, prowadzimy kampanie.
W menedżerze sprzedaży dodajemy produkty (ofertę) – opisy i zdjęcia. Podanie informacji o firmie (wymagane) nie sprawi nikomu trudności (NIP, numer konta, wybranie sposobu dostawy, itp.). Podobnie konfiguracja API nie jest trudna, łatwo znaleźć dla tego kroku instrukcje. Jeśli w sieci masz już jakieś miejsce sprzedaży (np. sklep internetowy na stronie www), to zintegruj je z menedżerem. Ponieważ pieniądze są realne, więc musisz także podać numer konta w banku i zautoryzować swoją tożsamość (kwestie bezpieczeństwa).
Otwartość polityki Facebooka czyni z tego social media miejsce nie tylko autoprezentacji i komunikacji, lecz również rynek, na którym ludzie i firmy wchodzą w relacje ekonomiczne sprzedaży i kupna. Ten rynek z pewnością ma przed sobą jasną przyszłość.