E-marketing – dlaczego jest tak ważny i na czym polega?
4 min
4 min
Na skróty
Działania z zakresu e-marketingu, jak na przykład pozycjonowanie, mają za zadanie wypromować markę w sieci. Taka strategia zwykle nakierowana jest na firmową stronę internetową lub sklep online. Jej zaplanowanie oraz wdrożenie wymaga kompleksowego planu, który następnie będzie realizowany. Podobnie jak tradycyjny marketing, również ten internetowy opiera się na budowaniu zasięgów, widoczności oraz pozyskiwaniu klientów.
E-marketing to przede wszystkim strategia oraz wybór medium komunikacji ze społecznością. Jako przedsiębiorca zastanów się, co dokładnie chcesz promować (na przykład stronę internetową) oraz jakim sposobem (na przykład poprzez wyszukiwarkę Google lub media społecznościowe). Choć poszczególne strategie marketingu internetowego różnych firm znacznie różnią się od siebie, to posiadają one kilka wspólnych mianowników. Działania promocyjne muszą przede wszystkim rozbudować świadomość marki – użytkownicy sieci muszą wiedzieć, że strona internetowa klienta istnieje i można z niej skorzystać. Kolejnym krokiem jest zachęcanie do skorzystania z oferty i przykuwanie uwagi. Ostatecznie internauta powinien stać się klientem. Strona internetowa bez strategii e-marketingowej prawdopodobnie zniknie w gąszczu konkurencji i nigdy nie wyróżni się na jej tle. Według portalu siteefy w ciągu minuty w całym internecie powstaje około 400 stron internetowych (to 547200 na dobę). Łącznie jest ich ponad miliard. Twoja witryna jest jedną z nich, dlatego zadbaj o jej e-marketing, aby pozyskiwać użytkowników, budować silną społeczność i rozwijać biznes.
Wspomnieliśmy już, że e-marketing może być realizowany na wiele sposobów. Strategię dopasuj do charakterystyki własnego biznesu, wówczas działania promocyjne będą skuteczne. Oto podstawowe formy marketingu internetowego.
Skrót SEO oznacza Search Engine Optimization i odnosi się do pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Jak łatwo wywnioskować, taka strategia ma za zadanie wypromować witrynę w wyszukiwarce Google, aby serwis mógł wyświetlać się na wysokich pozycjach. Podstawowe elementy SEO właściciel strony może zrealizować samodzielnie – to na przykład optymalizacja meta tagów, tworzenie przyjaznych adresów URL, ustawienie linkowania wewnętrznego, czy tworzenie treści. Tego rodzaju usługi świadczą między innymi agencje SEO, które na co dzień zajmują się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. To strategia w e-marketingu, która jest niezwykle efektywna – każdego dnia z wyszukiwarki Google korzysta masa użytkowników. Właściwa optymalizacja witryny sprawi, że ta będzie lepiej widoczna, co przełoży się na większy ruch.
Korzystanie z płatnych reklam wymaga inwestycji, jednak przy właściwej konfiguracji kampanii rozwiązanie to może okazać się skuteczne. W tym celu warto wykorzystać Google Ads oraz media społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn). To media pozwalające publikować płatne reklamy, które następnie będą wyświetlane konkretnemu gronu użytkowników. Dodatkowo Google Ads umożliwia stosowanie remarketingu. Technika ta opiera się na wyświetlaniu reklam tym użytkownikom, którzy już odwiedzili sklep lub stronę, ale nie wykonali żądanego działania (na przykład nie zakupili produktu). Wówczas materiały promocyjne zachęcą do ponownego odwiedzenia witryny, co zwiększa szansę na konwersję.
Budowanie wartościowej treści (content marketing) było, jest i będzie istotnym elementem promocji marki w sieci. Dodatkowo merytoryczne teksty wspierają pozycjonowanie. E-marketing skupiający się na contencie sprawia, że stronę internetową odwiedzają internauci zainteresowani konkretnym zagadnieniem. Następnie pozyskany ruch należy przekierować w taki sposób, aby użytkownik stał się klientem. Treści w postaci tekstów, filmów wideo, czy podcastów mogą być publikowane w wielu mediach, nie tylko w obrębie firmowej witryny. Bardzo często content marketing realizowany jest poprzez dystrybucję treści sponsorowanych lub gościnnych, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Promowanie marki, produktów lub usług poprzez influencer marketing opiera się na współpracy ze znaną personą, na przykład celebrytą. Ten rodzaj e-marketingu to przede wszystkim publikacja materiałów w mediach społecznościowych. Ogromne znaczenie ma dobór właściwego influencera. Taka osoba powinna posiadać nieposzlakowaną opinię oraz grono odbiorców, które może być zainteresowane promowanymi produktami lub usługami.
Strategia RTM (real time marketing) to reagowanie na aktualne wydarzenia. W ten sposób marka może zwrócić na siebie uwagę odbiorców – niejednokrotnie jeden taki post w sieci stał się istnym viralem. Jednak do realizacji strategii real time marketing konieczne jest posiadanie zaangażowanej społeczności, głównie na profilach w social mediach. To właśnie Ci odbiorcy swoimi komentarzami oraz udostępnieniami sprawią, że post sięgnie jeszcze dalej i zbuduje ogromne zasięgi.
E-marketing oparty na szeptankach to zachęcanie odbiorców (przede wszystkim klientów) do promowania marki poprzez polecenia. Istotną kwestią tej strategii jest również pozostawianie opinii, czy tworzenie recenzji. Dziś, w dobie ogromnej konkurencji, użytkownicy cenią polecenia innych klientów oraz ich zdanie. Niejednokrotnie internauci podejmują decyzję zakupową w oparciu o opinie innych osób.
E-marketing to rodzaj promocji marki, który jest niezwykle rozbudowany. Naukę w tym zakresie możesz rozpocząć od zapoznania się z publikacjami na różnych stronach internetowych. Istnieje wiele blogów oraz portali, które zupełnie za darmo dzielą się fachową wiedzą. Pamiętaj, aby informacje pozyskiwać ze sprawdzonych źródeł. Zwykle jednak wiedza bezpłatna to jedynie podstawy e-marketingu, na dodatek to tylko teoria, a w tej branży ogromne znaczenie ma także wiedza praktyczna. Dla osób poszukujących źródeł wiedzy o nieco bardziej zaawansowanym charakterze powstały liczne kursy, szkolenia oraz warsztaty. Jeżeli chcesz zdobywać informacje o e-marketingu, aby promować własny biznes lub do znalezienia pracy w przyszłości, pamiętaj, że warto skupić się na ścisłym segmencie tej branży – na przykład tylko social mediach, SEO lub reklamach Google Ads. Gdy jeden dział marketingu internetowego nie będzie mieć już przed Tobą żadnych tajemnic, możesz zacząć pozyskiwać informacje o jego pozostałych rodzajach.
Realizując strategię e-marketingową pamiętaj, aby utrzymać spójny wizerunek na każdym kanale komunikacji ze społecznością. Jeżeli publikujesz materiały na LinkedIn, Facebooku, Instagramie, firmowym blogu i portalach zewnętrznych, staraj się przesyłać te same komunikaty. Treść może być dopasowana do konkretnego medium (inne treści pasują do Facebooka i inne do LinkedIn), jednak ich meritum powinno być takie samo. Nie pomijaj żadnej grupy odbiorców. Istotną kwestią w e-marketingu jest opracowanie indywidualnej strategii. Oczywiście możesz inspirować się działaniami innych marek. Pamiętaj jednak, że ma to być Twoje natchnienie – nie powielaj tych samych działań co konkurencja. Jeżeli nie masz pomysłu na strategię e-marketingową, skorzystaj z pomocy specjalistów. Dobierz odpowiednią formę promocji biznesu, która będzie dopasowana do Twoich odbiorców. Dla przykładu: marketing szeptany szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku firm lokalnych oraz usługowych. Oczywiście może być wykorzystany do promocji sklepu internetowego, jednak zastanów się, czy lepszych efektów nie osiągniesz poprzez tworzenie kampanii reklamowych Google Ads lub inwestycję w SEO. Dopasowanie formy e-marketingu do społeczności jest więc kluczowe. Podstawą w tej branży jest cierpliwość. Dąż do swoich celów i trzymaj się ustalonej strategii. Budowanie zasięgów – szczególnie w pierwszych etapach promocji marki – może być pracochłonne. Jednak z czasem zaobserwujesz efekty swoich działań, a później każdy krok nakierowany na rozwój biznesu będzie jeszcze większy.