Tworzenie stron internetowychTechnologia

Foundation – co to za framework?

3 min czytania
Foundation - co to za framework?

Twórcy stron WWW nie muszą pisać ich kodu od zera. Do dyspozycji mają gotowe systemy CMS, a także frameworki, czyli pewnego rodzaju dopracowane rozwiązania, które zdecydowanie przyśpieszają przygotowanie witryny. Często są rozwijane przez dużą społeczność i dostosowywane do aktualnych realiów. Mają zastosowanie w tysiącach projektów. Jednym z takich frameworków jest Foundation. Jakie ma zalety i dlaczego warto z niego skorzystać?

Co to jest framework?

Framework to szkielet oprogramowania i zestaw narzędzi wykorzystywanych m.in. przy projektowaniu stron WWW czy aplikacji. To przewodnik do ich budowy – oprogramowanie pomocnicze. Dzięki frameworkom łatwiejsze jest tworzenie bezpiecznych i dopracowanych rozwiązań. Gotowe komponenty i szablony powstają szybciej, a Ty nie musisz pisać kodu aplikacji od podstaw. Masz do dyspozycji różne rozwiązania, które możesz dostosować do potrzeb danego projektu. 

Framework to także pojęcie związane z marketingiem, pełna koncepcja prowadzenia biznesu, ale w tym artykule podejmuję tematykę rozwiązania ułatwiającego tworzenie witryn – Foudation. Co to za framework? 

Foundation – co to za framework?

To bardzo popularne rozwiązanie wymieniane jako jeden z najlepszych frameworków CSS. Inne, które cieszą się dużym zainteresowaniem, znajdziesz na poniższej grafice. Foundation to framework front-endowy, czyli odpowiedzialny za tworzenie tej części witryny, której użytkownik nie widzi na ekranie komputera. Jednak w praktyce przekłada się to na efekt wizualny. Foundation oparty jest na HTML-u, CSS i JavaScript. Ułatwia projektowanie responsywnych witryn. Jest bardzo intuicyjny i wykorzystywany zarówno przez doświadczonych, jak i początkujących web developerów.

Zobacz  Google Consent Mode 2 - co się zmienia?

Foundation - co to za framework?

Źródło: https://www.dezven.com/blog/most-popular-css-frameworks

Framework wydała firma ZURB, a doszło do tego w 2011 roku. Dzięki temu rozwiązaniu jesteś w stanie zapewnić użytkownikom szybsze witryny, co jest ważne, jeśli chodzi o SEO. Foundation to także obszerna dokumentacja i forum społeczności, dzięki czemu nauka obsługi powinna Ci pójść dużo szybciej. 

Foundation - co to za framework?

Źródło: https://get.foundation/showcase/about.html

Foundation – najważniejsze cechy

Popularność tego frameworka nie jest oczywiście przypadkowa. Wynika z wielu jego cech, takich jak:

  • Duży wybór gotowych komponentów, co zdecydowanie przyspiesza Twoją pracę. Chodzi m.in. o formularze, przyciski czy karty. 
  • Spore możliwości dostosowania rozwiązań – masz pełną kontrolę nad wyglądem projektów, a wszystko dzięki zastosowaniu niestandardowych stylów CSS.
  • Zaawansowany system siatek – możesz łatwo zarządzać wyglądem strony na różnych urządzeniach przenośnych. 
  • Dokumentacja – jest obszerna, co ma znaczenie zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych projektantów witryn.
  • Możliwość dodawania interaktywnych elementów. 

Foundation to framework wykorzystywany przez wiele mniej i bardziej znanych marek. Według twórców korzystają z niego m.in.

Foundation - co to za framework?

Źródło: https://get.foundation/showcase/about.html

Foundation – jak zacząć?

Framework możesz pobrać całkowicie za darmo na stronie – https://get.foundation/. Jego kod źródłowy jest otwarty. 

Foundation - co to za framework?

Źródło: https://get.foundation/

Aby móc wykorzystywać ten framework, do projektu musi być dodany jQuery. Na początek zapoznaj się z dokumentacją, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach zastosowania gotowych komponentów. Skorzystaj z opcji konfiguracyjnych, aby dostosować szkielet do Twoich potrzeb. Projektowane rozwiązania mogą mieć niestandardowy wygląd, a wszystko dzięki opcjom jego dostosowania. Framework automatycznie dopasuje projekt do różnej wielkości ekranów.

Zobacz  XAMPP vs WampServer – jakie są różnice i który system wybrać?

Foundation ułatwia projektowanie witryn, ale żeby wykorzystać jego pełny potencjał, najpierw poznaj dokumentację, a w razie problemów skorzystaj z pomocy społeczności zgromadzonej na forum.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Szymon Machniewski
Szymon Machniewski Copywriter
Przedsiębiorca i copywriter związany z branżą SEO od 2004 roku, co czyni go jednym z najbardziej doświadczonych twórców w tym zestawieniu. Od 15 lat tworzy artykuły blogowe, treści sprzedażowe oraz eksperckie materiały w tematyce finansów, nieruchomości, ubezpieczeń i marketingu online. Jego styl cechuje maksymalna konkretność — wierzy, że najlepszy tekst to taki, który w jak najmniejszej liczbie znaków dostarcza jak najwięcej informacji. Stawia na merytorykę, fakty i praktyczne wskazówki, opierając swoje treści na źródłach rządowych, badaniach i analizach branżowych. Aktualności i trendy traktuje jako narzędzie do bieżącego udoskonalania contentu i dopasowywania go do potrzeb użytkowników. Po pracy Szymon pozostaje aktywny — gra w piłkę nożną i angażuje się w pomoc dzieciom. Motywuje go działanie według planu, realizowanie celów i satysfakcja z dobrze wykonanej pracy. To twórca, który patrzy na content nie tylko jak na tekst, ale jak na narzędzie, które ma realny wpływ na decyzje i wiedzę odbiorców.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy