Sukces sklepu internetowego nie zależy wyłącznie od dostępnego asortymentu. Rzeczywista lista czynników, które wpływają na ostateczną decyzję zakupową klientów zdaje się nie mieć końca. Przeczytaj poniższe opracowanie, aby dowiedzieć się jakie funkcje powinien posiadać nowoczesny e-commerce, aby generować maksymalną sprzedaż.
Na skróty
Czym są funkcje sklepu online i jaką pełnią rolę?
Zakupy przez internet to standard, do którego z czasem przyzwyczaja się każdy z nas. Coraz więcej osób decyduje się na dokonywanie zakupów przez internet. To wygodne i szybkie, ale nie w przypadku wszystkich witryn. Twórcy sklepów online muszą stale odpowiadać na nowe potrzeby swoich odwiedzających. W rezultacie rośnie liczba dostępnych funkcji, które sprawiają, że sklep jest bardziej popularny. Oczywiście na ten czynnik ma wpływ również asortyment, jednak nawet najlepsze produkty nie zmienią wiele, jeśli sklep nie będzie posiadał odpowiednich funkcji. Dodatkowe udogodnienia pozwalają obsługiwać większą liczbę zainteresowanych i polepszać ogólne doświadczenie użytkowników. Dowodzą tego statystyki. 10% klientów możemy stracić przez kiepsko zaprojektowaną nawigację, kolejne 8% przez wygląd odstający od konkurencji i 6% za brak jasnych reguł w kwestiach takich, jak polityka zwrotów czy ceny przesyłek. Dziś konkurujemy nie tylko produktem, ale też projektem strony internetowej, a nawet jej walorami estetycznymi.
Funkcje sklepu online nie muszą być czymś niezwykle innowacyjnym. To może być coś tak prostego jak wyszukiwarka, koszyk zliczający liczbę produktów czy możliwość telefonowania pod ikoną słuchawki. Na to zagadnienie warto spojrzeć również od strony zarządzających danym sklepem www. Dopracowany panel administracyjny będzie umożliwiał zarządzanie relacją z klientem, integrację z usługą mailingową czy samodzielne dostosowywanie szablonu.
W pierwszej kolejności zajmiemy się funkcjami sklepu www od strony użytkownika. W końcu to odwiedzający generują zyski dla naszej działalności. Dla ułatwienia stworzyliśmy podział na kilka różnych sekcji.
Ogólna struktura i wygląd sklepu
W górnej części strony powinny znaleźć się następujące elementy:
nawigacja kierująca do kategorii i podstron produktów,
wyszukiwarka – najlepiej z automatycznymi podpowiedziami (np. w technologii javascript),
przyciski umożliwiające logowanie, rejestrację oraz kontakt przez telefon,
koszyk z liczbą produktów odświeżającą się przy każdej modyfikacji zawartości.
W części centralnej powinniśmy zadbać o obecność:
zapewnień o niskim ryzyku, gwarancjach i kosztach wysyłki,
przycisków call-to-action, które skierują klientów do najważniejszych podstron sprzedażowych,
produktów rekomendowanych, najlepiej sprzedających się, cross-sell, up-sell, propozycji spersonalizowanych,
okruszków nawigacyjnych,
treści tekstowej na potrzeby pozycjonowania sklepu.
W stopce powinny zostać wymienione:
informacje o płatnościach,
mapy strony, linki, które nie są bezpośrednio zorientowane na sprzedaż (np. FAQ, regulamin, kontakt)
W tym miejscu klient dokonuje trudnego wyboru spośród kilkuset różnych produktów. Powinniśmy zatem zadbać o:
przemyślane i opracowane na drodze testów filtrowanie produktów,
wyraźnie widoczną paginację,
wygodny podgląd asortymentu – np. zbliżenie przy nasunięciu myszką,
Podstrona produktu
Średnio 80% ruchu w obrębie całego sklepu trafia bezpośrednio na podstrony produktów. Muszą się tutaj znaleźć wszystkie niezbędne informacje, opis, a poza tym:
przyciski udostępniania w mediach społecznościowych,
recenzje i opinie,
szczegółowe informacje na temat wysyłki,
informacje na temat ceny, obniżek,
inne warianty produktu,
zdjęcie z funkcją przybliżenia lub rotacją przestrzenną 360 stopni,
produkty podobne lub te, które klienci często kupują w zestawie.
Jakie opcje w sklepie online są opcjonalne, ale przydatne?
Dodatkowe funkcje polepszają naszą prezentację, ale nie wszystko jest nam niezbędne. Pamiętajmy o tym, że każdy kolejny plugin czy rozszerzenie zwiększają liczbę skryptów, co może wydłużać ogólny czas ładowania się stron. Jakie opcje w sklepie online jeszcze warto rozważyć? Oto kilka ciekawych innowacji:
kompatybilność ze starszymi przeglądarkami,
czat live,
lista życzeń (wish list),
demo produktu np. trial, próbka,
zintegrowana ze sklepem porównywarka produktów (przydatne w sklepach technicznych),