Przedsiębiorcy chcą wyprzedzić konkurencję na różne sposoby. Jedni zwiększają ranking swojego serwisu, inwestując w kompleksowe usługi SXO, niektórzy korzystają z płatnych wyników wyszukiwania, praktykując reklamy tekstowe, a jeszcze inni próbują swoich sił w Google Shopping. Dzisiejszy wpis poświęcimy trzeciemu przypadkowi. Wyjaśnimy, czym jest to rozwiązanie, jak działa oraz jak można na tym skorzystać. Zapraszamy do lektury!
Co to jest Google Shopping?
Google Shopping to nic innego, jak wyszukiwarka ofert sklepów e-commerce. Została udostępniona przez Google już jakiś czas temu i od tamtej pory cieszy się sporą popularnością. Jest bardzo dużym ułatwieniem zarówno dla użytkowników, którzy mogą teraz znacznie łatwiej wyszukiwać interesujące ich produkty oraz dla właścicieli sklepów internetowych, którzy mogą liczyć na dodatkową konwersję zakupową.
Jaki jest główny cel Google Shopping? Poprawa wrażeń użytkowników, czyli znany wszystkim aspekt UX wpływający na pozycjonowanie, a co za tym idzie – ranking w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page).
Jak działa Google Shopping?
Działanie Google Shopping jest bardzo proste. Klient wpisuje interesującą go frazę w wyszukiwarkę (np. buty Air Max 90 męskie). Następnie wyświetlają mu się wyniki płatne, wyniki organiczne i porównanie cen żądanych przez niego produktów w formie graficznej, co jest bardzo atrakcyjne pod kątem User Experience. Potencjalny kupujący widzi również adresy udostępnianych serwisów.
Google Shopping – jak można na tym skorzystać?
Google Shopping pozwala przede wszystkim zwiększyć konwersję zakupową. Nie ogranicza nas odnośnie konkretnych słów kluczowych i jest stosunkowo tanim rozwiązaniem (np. w porównaniu do długofalowych działań SEO). Udostępnia nam liczne możliwości automatyzacji (np. podczas tworzenia reklam), a co najważniejsze – okazuje się w praktyce bardzo skuteczny.
Google Shopping – zalety
- płacimy wyłącznie za wykonaną akcję (czyli kliknięcie linku);
- możemy dopasować reklamy do zapytań;
- równocześnie ze wzrostem konwersji mamy szansę na zbudowanie rozpoznawalności marki wśród konsumentów;
- oferta widoczna natychmiast po odpowiednim ustawieniu kampanii reklamowej;
- możemy edytować stawki CPC dla konkretnych produktów (podobnie, jak w Google Ads w kontekście poszczególnych kampanii).
Jakie negatywy niesie za sobą Google Shopping?
Jako doświadczona agencja SEO możemy śmiało stwierdzić, że Google Shopping oferuje znacznie więcej plusów, niż minusów. Jeśli mielibyśmy natomiast wskazać jedną wadę, byłyby to wytyczne pod kątem przesyłania zoptymalizowanych reklam. Otóż, żeby otrzymać feedback dla swojego pliku produktowego w Google Merchant Center (lub go wysłać) należy przygotować katalog w formatach XML, CSV lub TXT. Jest to stosunkowo trudne zadanie, wymagające przynajmniej podstawowych umiejętności technicznych.
Naszym zdaniem Google Shopping to przede wszystkim szansa na konwersję nie tylko dla sklepów internetowych dysponujących dużym budżetem, ale również mniejszych e-commerce. Dzięki temu możemy w atrakcyjnej wizualnie formie zaprezentować swoje produkty i zwiększyć szansę na ich sprzedanie klientom, którzy wrócą do nas ponownie.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce Google Shopping?
#1 Jakie definicje warto znać, analizując temat Google Shopping od podstaw?
Najważniejszymi pojęciami z zakresu Google Shopping są przede wszystkim: Google Ads, Google Merchant Center oraz kampanie produktowe (w tym przypadku warto zapoznać się konkretnie z pojęciem PLA).
#2 Czy kampanie Google Shopping są opłacalne?
Uważamy, że Google Shopping to bardzo optymalne rozwiązanie, ponieważ koszty w tym kanale komunikacyjnym są znacznie niższe niż przykładowo w reklamach tekstowych. Jeśli jesteś właścicielem e-commerce, powinieneś wypróbować kampanie Google Shopping. W celu zwiększenia skuteczności reklam warto zadbać o jakość strony produktowej. Można ją dodatkowo wzbogacić o intuicyjną ścieżkę konwersji prowadzącą klienta od „A” do „Z”, czyli od zapoznania się z detalami produktu, aż po jego zakup.