Jak korzystać z Google Tag Assistant?
4 min
4 min
Na skróty
Google Tag Assistant to rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome, które analizuje tagi występujące na stronach – na przykład Analytics, Ads, czy DoubleClick. Narzędzie jest stosowane przede wszystkim do rejestrowania i wychwytywania błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika. Za pomocą Google Tag Assistant na pasku rozszerzeń, szybko i prosto zweryfikujesz poprawność wdrożonych tagów na stronie. Rozszerzenie jest stosowane między innymi przez specjalistów SEO podczas optymalizacji oraz pozycjonowania.
Tagi, czy też inaczej znaczniki HTML, stanowią istotną część strony internetowej i mają wpływ na SEO. W jaki sposób? Otóż dzięki nim roboty indeksujące lepiej odczytują zawartość witryny, co może przyczynić się do osiągania wyższej pozycji w wyszukiwarce. Najpopularniejsze i podstawowe tagi, które wymają wdrożenia na stronie, to title tag (od 2021 automatycznie generowany, można go jednak samodzielnie uzupełnić), meta description, HTML headings, a także znaczniki takie jak noindex, nofollow, follow, section, header, nav. Google Tag Assistant pozwala prześledzić każdą z załadowanych stron, a dodatkowo indeksuje też tagi Google Analytics. Tag Assistant do przeglądarki Chrome będzie bardzo przydatny zarówno w witrynach, jak i sklepach online, bowiem sprawdza je pod kątem problemów i zapewnia pełny raport interakcji na stronie.
Jak już wspomniano wcześniej, Google Tag Assistant świetnie sprawdza się podczas pozycjonowania strony internetowej. Główną funkcją rozszerzenia jest nagrywanie ścieżki (recording). Fachowo, proces ten nazywa się „rejestrowaniem”. Za pomocą narzędzia możesz szybko zweryfikować, czy wszystkie usługi Google działają na stronie zgodnie z Twoimi wymaganiami. Jeżeli oprogramowanie wychwyci jakikolwiek błąd, zostaniesz o tym powiadomiony. Bardzo często rozszerzenie jest wykorzystywane podczas optymalizacji w SEO, aby sprawdzić, czy witryna nie zwraca żadnych błędów pod kątem implementacji tagów. Popularnym rozwiązaniem jest badanie ścieżki zakupowej w e-commerce za pomocą Google Tag Manager. Wówczas osoba przeprowadzająca analizę uruchamia rejestrację, po czym przechodzi przez kolejne podstrony, od dodania produktu do koszyka, aż po finalizację transakcji. Narzędzie może także posłużyć do zbadania ścieżki zapisu do listy mailingowej. Warto zaznaczyć, że Google Tag Assistant nie śledzi użytkowników. Rozszerzenie możesz uruchomić samodzielnie we własnej przeglądarce, aby zarejestrować indywidualną sesję, po czym oprogramowanie wyświetli raport ze szczegółowymi danymi. Narzędzie jest w pełni darmowe i choć powstało z myślą o użytkowaniu za pomocą przeglądarki Chrome, istnieje także możliwość instalacji w przeglądarce Opera.
Przeczytaj także: SEO i Pozycjonowanie
Jak łatwo wywnioskować, Google Tag Assistant musi być zainstalowany. Narzędzie pobierzesz z oficjalnego źródła, jakim jest Chrome Web Store. Za wtyczkę nie musisz nic płacić, czy nawet podawać danych osobowych. Za pomocą dwóch kliknięć, oprogramowanie znajdzie się w Twojej przeglądarce.
Następnie należy przejść do aktywacji Google Tag Assistant, ponieważ domyślnie narzędzie jest w stanie uśpienia. Zanim jednak do zrobisz, otwórz startową stronę internetową, od której chcesz rozpocząć swoje nagrywanie. Wówczas kliknij ikonę rozszerzenia znajdującą się na pasku obok adresu URL. To mała niebieska metka z dwukropkiem i nawiasem, która przypomina popularny emotikon uśmiechu.
Aktywuj narzędzie Google poprzez przycisk „Enable”, następnie rozpocznij nagrywanie: „Record”. W tym momencie Twoja sesja nagrywania jest rejestrowana przez oprogramowanie, a po jej zakończeniu otrzymasz kompleksowy raport. Tego rodzaju akcje możesz wykonać kiedy chcesz i ile razy będzie to potrzebne. Możesz więc przejść do nagrywania sesji w ramach testu, aby sprawdzić, jak to dokładnie działa. Aby zakończyć nagrywanie, użyj przycisku STOP, który dostępny jest w okienku pod ikonką rozszerzenia.
Po aktywowaniu Google Tag Assistant otrzymasz dostęp do podstawowych statystyk swojej sesji. Poznasz liczbę prześledzonych podstron oraz przeanalizowanych tagów. Pełny raport został ukryty pod przyciskiem „Show Full Report”. Przejdź do tej zakładki, a Twoim oczom ukaże się specjalny interfejs Tag Assistant Recordings. Dowiesz się, które adresy URL zostały odwiedzane, oraz jakie konkretnie tagi odpowiadały na to zdarzenie. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek błędy związane z ich implementacją, od razu je poznasz, wraz ze sugestiami, jakie poprawki należy wdrożyć. Warto dodać, że oprogramowanie jest integralne z Google Analytics Report. Po przejściu do odpowiedniej zakładki narzędzie zaprezentuje dane dla poszczególnych widoków, odwiedzonych podczas sesji nagrywania.
Atutem omawianego przez nas rozwiązania jest ogromna przystępność. Obsługa panelu administracyjnego Google Tag Assistant recordings jest prosta, a zarazem intuicyjna. Jeżeli przejdziesz do sekcji Flow w raporcie Google Analytics, bliżej poznasz wszystkie załadowane podstrony, które brały udział w nagrywanej sesji. Wówczas łatwiej będzie zidentyfikować i rozwiązać ewentualne problemy.
To rozszerzenie Google ma ogromne znaczenie podczas pozycjonowania. Wszystkie tagi powinny być zaimplementowane prawidłowo, aby wyświetlać wiarygodne statystyki. Wdrażanie strategii SEO opiera się głównie na analizie danych. Informacje muszą być więc precyzyjne i zgodne ze stanem faktycznym. Z tego powodu zaimplementowane tagi Google powinny działać sprawnie. Ich poprawność zweryfikujesz za pomocą Tag Assistant. Jeśli pojawi się drobny problem związany z implementacją, warto zajrzeć na stronę support.google.com. Z pewnością znajdziesz tam rozwiązanie problemu, dotyczącego wtyczki do przeglądarki Chrome.
Google Tag Assistant to narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO, które możesz zainstalować i wypróbować samodzielnie. Osoby zajmujące się marketingiem, pozycjonowaniem, czy reklamami PPC, korzystają także z innych, podobnych rozwiązań od Google. Jakich dokładnie?
Wypróbuj te i inne narzędzia, aby jak najlepiej wpłynąć na promocję własnej strony internetowej. Z pomocą Google Tag Assistant szybko zweryfikujesz, czy wszystkie tagi zostały poprawnie zaimplementowane. Jeżeli nie chcesz robić tego samodzielnie, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy odpowiednio przeanalizują witrynę pod każdym względem.