Ile jest stron internetowych? Liczby robią wrażenie
3 min
3 min
Na skróty
Strony internetowe to główne narzędzia przekazywania informacji, sprzedaży, komunikacji i załatwiania spraw formalnych, dostępne w Internecie. Ułatwiają użytkownikom wszechstronne działanie (np. płatność czy wypełnienie formularzy) i skorzystanie z dostępnych zasobów sieciowych. Ze względu na istotne walory z punktu widzenia użytkownika i właściciela, stron internetowych jest w sieci naprawdę wiele. Ile jest stron internetowych? Sprawdźmy to!
Zdj 1. Liczba stron internetowych w sieci naprawdę jest oszałamiająca
Źródło: https://pixabay.com/photos/finger-touch-hand-structure-3139200/
Mówi się, że nie ma możliwości prowadzenia działalności, bez zaznaczenia swojej obecności w Internecie. Z założenia tej zasady wychodzi większość firm w Polsce i na świecie, co widać po liczbie stron internetowych. Ta jest naprawdę oszałamiająca. Dodajmy jednak, że niektóre marki mają po kilka stron, nie można więc utożsamiać liczby ogólnej witryn z liczbą firm w kraju czy zagranicą.
Trudno jest określić, ile stron internetowych jest „w Polsce”. Kategorię tę można bowiem odczytywać na wiele sposobów. Czy to, ile jest stron internetowych w naszym kraju oznacza liczbę witryn na polskich serwerach? A może chodzi o język lub domenę?
W danych statystycznych przyjęło się korzystanie z tej ostatniej zmiennej. Liczbę stron internetowych w Polsce klasyfikuje się przez liczbę witryn opartych na polskich domenach. Dane statystyczne w tym zakresie prowadzi NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). To państwowa organizacja, dbająca m.in. o klasyfikację domen w sieci.
Według NASK, w Polsce na ten moment działa ponad 2,5 miliona stron internetowych. Najpopularniejszą, polską domeną jest oczywiście .pl. Liczba stron internetowych z tą końcówką przekroczyła już 2 miliony. Na kolejnych miejscach jest com.pl, oraz net.pl. Według danych statystycznych, zdecydowana część tych witryn należy do przedsiębiorców. Dodajmy, że w Polsce dostęp do Internetu ma ponad 29 milionów osób.
Zdj 2. W Polsce liczba stron internetowych diametralnie rośnie
Źródło: https://pixabay.com/photos/finger-touch-hand-structure-3139200/
Liczba stron internetowych na świecie jest także bardzo imponująca, biorąc pod uwagę dane ludzi, którzy mają dostęp do sieci. Globalnie funkcjonuje ponad 1,9 miliarda witryn internetowych. To różne strony – wizytówki, portale informacyjne, blogi, sklepy internetowe itd. Dla porównania skali wzrostu liczby witryn wskażmy, że pierwsza, pełnoprawna strona internetowa powstała w 1991 roku. Z kolei w 1994 roku liczba stron wyniosła już łącznie 3 tysiące.
Na dynamikę wzrostu liczby stron internetowych w Polsce i na świecie znacznie wpłynęła pandemia COVID-19. Wiele firm przeniosło swoje działania do rzeczywistości wirtualnej. Trend jest jednak jednoznaczny: liczba witryn nadal będzie rosła i to w ogromnym tempie.
Wynika to po prostu z użyteczności stron internetowych. Ich wielozadaniowość doceniają sami użytkownicy i właściciele. Współczesne witryny umożliwiają zrobienie zakupów (od spożywczych, przez elektronikę i RTV/AGD, aż po zakup samochodu), realizację transakcji bankowych, kontakt z bliskimi, załatwienie spraw urzędowych, czy zamówienie określonej usługi.
Właściciele witryn mogą korzystać ze swoich internetowych zasobów w formie marketingu (strona internetowa to świetne narzędzie do promocji marki, jej usług i produktów), jako narzędzie do poprawy sprzedaży produktów, formę kontaktu z klientem, czy pomoc w obsłudze firmy poprzez automatyzację przyjęcia zamówienia. Strona www pełni też funkcję informacyjną, buduje świadomość klienta o marce i pozwala publikować teksty eksperckie, przydatne dla odbiorcy (np. na blogach internetowych).
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zaprojektować swoją stronę, wykorzystując do tego np. 4 popularne programy do tworzenia stron WWW. Wykonanie witryny (szczególnie bardzo rozbudowanej, z wieloma funkcjami) warto też niekiedy zlecić profesjonalistom. W ten sposób dostaniesz swoją wirtualną wizytówkę, która pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej firmy w sieci.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.