Ile kosztuje obsługa sklepu internetowego?
4 min
4 min
Na skróty
Coraz więcej osób zastanawia się nad otwarciem sklepu internetowego. Czasy pandemii pokazały, że posiadanie sklepu stacjonarnego nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Mając sklep online nie płacisz za wynajem, obsługę, prąd, ochronę. Działasz też 24 godziny na dobę, a nie tylko wtedy, kiedy masz godziny pracy. Ponadto zakupów mogą dokonywać ludzie z całej Polski (albo też z całego świata)! Jest tak wiele zalet sklepu online, że mnóstwo osób zaczyna wchodzić do branży e-commerce. Jaki zatem jest koszt posiadania sklepu internetowego?
Koszt posiadania sklepu internetowego jest różny, w zależności od wielu kwestii. Duży sklep, z wieloma produktami będzie o wiele bardziej kosztowny niż mały. Do małego sklepu możesz używać bezpłatnych platform, jak na przykład Woocommerce, a więc nie wydasz wiele. Jaka jest różnica w kosztach małego i dużego sklepu? Mając mały sklep płacisz za zabezpieczenie przed atakami hakerskimi, pozycjonowanie, osobę obsługującą sklep (dodającą nowe produkty i opisy), ale też za wysyłkę, magazynowanie, prowizje za transakcje online, hosting. Kiedy masz duży sklep to płacisz za te same rzeczy, ale więcej. Im większa liczba produktów, tym więcej opisów trzeba stworzyć – rośnie koszt content marketingu, ale też SEO. Musisz liczyć się z koniecznością zapłaty za email marketing, bota, a także skupić się na większym zabezpieczeniu sklepu. Jest wiele darmowych narzędzi, ale jeśli zaczynasz przygodę ze sprzedażą online, to lepiej skup się na tym, by zatrudnić kompetentnych ludzi do zarządzania nim skutecznie.
Do opłat, których nie wyeliminujesz należy na przykład hosting i domena, a także miejsce na serwerze. Im większy sklep, tym więcej będziesz go potrzebować. To opłaty konieczne, tak samo jak te związane z magazynowaniem produktów. Nie należy też oszczędzać na SEO. Dlaczego? Jest wiele osób, które ogranicza wydatki na pozycjonowanie. Nie jest to dobry pomysł, ponieważ im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania Google, tym więcej osób zobaczy Twoje produkty i kupi je. Jeśli Twój e-commerce będzie daleko w wynikach wyszukiwania, to tylko na tym stracisz! Jeżeli zależy Ci na popularności Twojego sklepu, to musisz zainwestować w pozycjonowanie. Dzięki temu potencjalni klienci, którzy będą chcieli dokonać zakupów online, odnajdą Twoje produkty. Nie tylko nie powinno się eliminować kosztów związanych z SEO, ale to działania, na których w ogóle nie należy oszczędzać. Jeśli zdecydujesz się na tanie SEO, to możesz spotkać się z przykrymi konsekwencjami, do których zaliczyć można między innymi wykluczenie Twojej strony z wyników wyszukiwania. Jak to możliwe? Tanie firmy niekiedy stosują Black Hat SEO. To oznacza, że wykonują działania, które mogą podnieść pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania, ale na krótko. Stosowanie nieuczciwych metod, które nie są popierane przez Google skutkuje tym, że algorytmy wykrywają takie techniki i pozycja Twojej strony spada. Warto inwestować w SEO większe pieniądze, bo one się zwracają.
Pozycjonowanie to tak naprawdę inwestycja, ponieważ skuteczne działania pozycjonerskie zawsze powodują zwiększone zakupy. Oczywiście pamiętaj o tym, że na efekty SEO trzeba czekać czasem kilka miesięcy. Pozyskiwanie wysokich pozycji wymaga zwalczania konkurencji, a więc nie może odbyć się zbyt szybko, to niemożliwe. Jeśli jednak zainwestujesz w SEO, to Twoja strona będzie coraz wyżej w wynikach wyszukiwania. A co za tym idzie, stanie się bardziej widoczna. Zwiększy się na niej ruch, ludzie będą zostawiali maile do zapisu na newsletter i zaczną kupować coraz więcej. SEO to jak kula śnieżna, im dłużej je stosujesz, tym większe się staje i ma lepsze efekty. Dlaczego nie powinno się oszczędzać na SEO? Najlepsi pozycjonerzy podejdą do Twojego biznesu profesjonalnie i wieloetapowo. Przeanalizują konkurencję, zrobią audyt Twojego sklepu, dopasują liczbę fraz kluczowych (odpowiednich!), a do tego zajmą się zapleczem linków. To tylko część ich działań. Zanim zaczniesz narzekać na kosz SEO, pomyśl jak wiele czasu, pracy i płatnych narzędzi wymaga. Na czym jeszcze nie należy oszczędzać? Na kontakcie z klientami. Jest on bardzo ważny, dbaj o niego. Reaguj na opinie, prowadź social media, odpowiadaj na komentarze. To element wizerunku, na który też należy wydawać pieniądze. Zadbaj o logo, dobre grafiki na stronie, ustal sposób rozmawiania z klientami. Nigdy nie oszczędzaj też na przesyłkach i magazynowaniu. Od tego zależy stan produktów, które dostaną Twoi klienci. Co jeszcze będzie inwestycją? UX – to działania polegające na takim skonstruowaniu sklepu, aby był on jak najbardziej przyjazny użytkownikom. Zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonowaniu. Im przyjemniejszy w obsłudze będzie Twój sklep, tym chętniej klienci będą do niego wracać. Warto łączyć UX i SEO, taka strategia to SXO. Jednocześnie zadbasz o doskonałą widoczność sklepu, a tym samym sprawisz, że Twój sklep będzie odwiedzany często i doceniany przez klientów. Nie zapominaj także o bezpieczeństwie. Zabezpieczenie sklepu online przed atakami to nie do końca inwestycja, to zapobiegnięcie wielu strat. Po ataku Twój sklep może nie funkcjonować, klienci odejdą, strona przestanie pełnić swoje funkcje. Lepiej jest wydać pieniądze na zabezpieczenie, niż płakać po wielkich stratach.