Inteligencja emocjonalna w marketingu
2 min
2 min
Jeszcze do niedawna wiele osób twierdziło, że w biznesie najważniejsze są osiągane wyniki, a także iloraz inteligencji. Rola emocji oraz inteligencji emocjonalnej schodziła na dalszy plan. Wiedza i twarde umiejętności to jednak, jak się okazuje, zaledwie część tego, co jest najbardziej potrzebne. Sprawdź, jaką rolę odgrywa inteligencja emocjonalna w marketingu i jak można to wykorzystać.
Inteligencją emocjonalną można nazwać zdolność do rozpoznawania oraz rozumienia własnych emocji, a także zarządzania nimi. W zakres wyjaśnienia tego terminu wchodzi także umiejętność rozpoznawania ich u innych ludzi oraz świadomość tego, że możliwe jest wpływanie na nie. Słynny amerykański psycholog Daniel Goleman rozpowszechnił wspomniane pojęcie. Nierozłącznie jest ono związane z sukcesem w relacjach interpersonalnych. Jak się jednak okazuje, inteligencja emocjonalna odgrywa również dużą rolę w marketingu. Także tym internetowym.
Emocje zarażają. W związku z tym, to jakie są Twoje relacje z innymi pracownikami, a także to, jak wyglądają Twoje kontakty z klientami, ma wpływ na wyniki, które osiąga prowadzona firma. Dla przykładu w sytuacji, gdy będziesz pełen entuzjazmu, bardzo szybko okaże się, że druga strona czuje się podobnie. Jak przekłada się to na marketing internetowy? Otóż zarządzając emocjami, czyli wykorzystując inteligencję emocjonalną, możesz na przykład nakłonić do współpracy klienta, który początkowo był sceptycznie nastawiony do Twojej oferty.
Inteligencja emocjonalna w odniesieniu do marketingu internetowego przydaje się na przykład w skutecznym prowadzeniu e-mail marketingu. Przesyłanie wiadomości mailowych jest bezpośrednie. Można nawet określić je intymnym, gdyż wiadomości nie są wyświetlane publicznie. W związku z tym przed kliknięciem przycisku „wyślij” dobrze jest sprawdzić wszystkie parametry wiadomości, takie jak między innymi:
Techniczna strona e-mail marketingu ma spory związek z inteligencją emocjonalną. Treść Twoich newsletterów musi przypaść do gustu odbiorcom. Aby było to możliwe, konieczne jest zrozumienie ich emocji, a także potrzeb.
Inteligencja emocjonalna jest wbrew pozorom użyteczna nawet na blogach stron internetowych. W tym przypadku nierzadko czytelnicy wpisów pozostawiają feedback w postaci komentarzy pod opublikowanymi treściami. Odpowiednie podejście na przykład do krytycznych słów jest wręcz konieczne. Chodzi bowiem nie tylko o budowanie relacji z odbiorcami tekstów, ale również dbałość o wizerunek marki. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że wymianę wiadomości pod wpisem będzie obserwować naprawdę duża liczba użytkowników. To od poziomu profesjonalizmu oraz inteligencji emocjonalnej moderatorów zależy, jak zostanie oceniona Twoja firma.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz reklama Google Ads
Wiele można powiedzieć także na temat roli inteligencji emocjonalnej na każdym etapie sprzedaży. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o dystrybuowanie produktów lub usług osobiście czy za pośrednictwem internetu lub telefonicznie. Zagadnienie to jest tak obszerne, że powstały na ten temat książki, które należą do kanonu literatury marketerów. Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja firma odnosiła sukcesy sprzedażowe, a jednocześnie zbudowała solidny wizerunek, najlepsi specjaliści od e-marketingu w Polsce mogą Ci w tym pomóc.
Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja firma osiągnęła sukces marketingowy, musisz wykorzystać inteligencję emocjonalną. Jeżeli z kolei masz zamiar powierzyć tę usługę komuś, kto ma kompetencje w zarządzaniu emocjami w sprzedaży, zdecyduj się na sprawdzoną agencję marketingową. Pamiętaj jednak o tym, że od tego, którą firmę wybierzesz, zależy powodzenie Twoich inwestycji. Powodzenia!