Na skróty
To, co widzisz, podczas przeglądania witryny internetowej to zaledwie jedna z wielu jej warstw. Strona składa się bowiem ze struktury rozbudowanego kodu, zawierającego komendy PHP, JavaScript, CSS i przede wszystkim – szkieletu HTML. To właśnie w kod HTML wdrażane są wszystkie funkcje, formatowanie tekstów, obrazy, multimedia, a także hiperłącza. Z tekstu dowiesz się jak dodać link do strony HTML oraz jaką rolę pełni tego typu znacznik w pozycjonowaniu.
Zdj 1. Hiperłącza to jeden z najważniejszych elementów wykonania strony internetowej
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/%C5%82a%C5%84cuch-metalowy-%C5%82a%C5%84cuch-%C5%82%C4%85cze-257490/
Przeglądając stronę internetową widzisz wiele linków wewnętrznych (umożliwiających swobodne poruszanie się między podstronami na danej witrynie) oraz zewnętrznych, które prowadzą do innych stron internetowych. Zasada ich działania jest ściśle określona w kodzie HTML, który pełni niebagatelną rolę w tworzeniu strony internetowej
Kod HTML to najważniejsza struktura, na której oparta jest witryna. Jest hipertekstowym językiem znaczników, który pozwala opracować szablon określonej strony. W kodzie HTML znajdują się odnośniki do konkretnych plików, wskazówki, w jaki sposób przeglądarka ma wyświetlać np. obrazy czy fonty oraz struktura linkowania.
Pamiętaj, że kod HTML musi mieć odpowiednią strukturę, gdyż wyłącznie w ten sposób umożliwi prawidłowe wyświetlanie kolejnych elementów. To istotne z punktu widzenia SEO (roboty Google analizują kod pod kątem jego poprawności), ale także SXO (wpływa na zawartość strony wyświetlaną przez użytkowników).
Linki zwane są inaczej hiperłączem, odnośnikiem lub hiperlinkiem. Może być tekstowym lub graficznym elementem, który umożliwia swobodne przejście do nowej lokalizacji. Linki najczęściej mają formę anchorów (czyli tekstów, w których są ukryte hiperłącza – tak jak w tym tekście) lub czystego adresu www.
Linki dzielą się na kilka rodzajów:
Zdj 2. Na bazie linków przygotowuje się tzw. link building. To budowanie zewnętrznych i wewnętrznych sieci odnośników do strony, ułatwiających optymalizację witryny
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/budynek-%C5%82%C4%85cz%C4%85cy-link-sprawozdanie-4111001/
Dodawanie linków do strony internetowej jest prostym zadaniem. Można to zrobić przy pomocy wybranego przez Ciebie CMS lub przez wpisanie w odpowiednie miejsce znacznika HTML.
Jeżeli chodzi o pierwszy sposób to należy zaznaczyć odpowiedni tekst, wybrać ikonę hiperłącza (charakterystyczny łańcuch) i wpisać adres strony internetowej – najlepiej z protokołem http lub https. W atrybutach można określić czy link ma mieć formę dofollow i nofollow, a także ustawić odpowiedni anchor.
W drugim przypadku konieczna jest znajomość komendy HTML. Podstawowa struktura kodu ustawiającego hiperłącze wygląda następująco:
<a href=”http://www.adresstrony.pl/”> Strona główna</a>
Pierwsza część wskazuje, na jaki adres prowadzić ma dane hiperłącze, natomiast druga – tekst anchora. Zamiast tekstu można wdrożyć również kod prowadzący do obrazka lub innego elementu multimedialnego.
Twórca linków może wdrożyć komendę, która uruchomi kolejną stronę w nowej karcie lub pogrubi adres tak, aby był lepiej widoczny dla użytkownika witryny.
Linki muszą być krótkie, czytelne, widoczne i powinny prowadzić do stron o dobrej reputacji. Mają ogromne znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania. Zwróć uwagę, aby wdrażać krótkie hiperłącza, unikając ogólników, a kontekst anchora powinien prowadzić do strony internetowej o podobnej tematyce co on. Regularnie kontroluj linki, aby prowadziły one wyłącznie do aktywnych witryn (lub podstron), a jeżeli tak nie jest – usuwaj je.
Pamiętaj też, że na witrynie nie może być zbyt wiele linków dofollow. Samemu z kolei postaraj się pozyskać jak najwięcej linków z zewnątrz, prowadzących do Twojej strony. To tzw. link-building.
Linkami możesz znacznie poprawić lub pogorszyć swoją pozycję w wyszukiwarce internetowej. Charakter linków powinien zbadać audyt SEO. Przeprowadzi go dla Ciebie wybrana agencja SEO.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.