Każda firma, nawet ta mała nie obędzie się bez inwestycji w marketing cyfrowy. Myślisz, zajmę się tym kiedy indziej, kiedy będą środki. Błąd! Każdego dnia, w którym Twoi klienci nie mogą znaleźć Twojego biznesu w Internecie, tracisz. A większość Polaków spędza w sieci do 4 godzin dziennie! Jak podejść do inwestycji w działania marketingowe w sposób przemyślany, nie tracąc kontroli nad płynnością finansową przedsiębiorstwa? Oto kilka podpowiedzi, które pomogą Ci zbalansować wydatki na marketing cyfrowy i zachować kondycję finansową firmy dobrym stanie.
Zmierz siły na zamiary
Zacznijmy od podstaw, czyli budżetu firmy. Ważne, żeby kwoty na działania marketingowe były zabudżetowane. Nie warto działać – jak mam, to dam. Zdecydowanie lepiej z wyprzedzeniem planować wydatki (oczywiście zakładając margines elastyczności, eksperci polecają tworzyć budżet firmy w trzech wariantach: optymistyczny, pesymistyczny i realistyczny). Inwestycje w marketing internetowy dostosuj do bieżących przychodów oraz prognozowanych zysków. Unikaj zbyt agresywnych wydatków, które mogą zagrozić funkcjonowaniu firmy. Korzystniej będzie wydać nawet niewielkie kwoty, niż zupełnie zarzucić reklamowanie się.
Czym tak naprawdę jest płynność finansowa. Mówiąc w skrócie, to zdolność przedsiębiorstwa do regulowania swoich zobowiązań w terminie. Firma, która ma zyski, ale nie jest w stanie regularnie płacić należności wobec partnerów biznesowych, pracowników, podmiotów finansowych, może mieć spore kłopoty z płynnością. Przedłużające się problemy w tym obszarze mogą prowadzić do bankructwa.
Płynność bieżącą można policzyć wg prostego wzoru: podziel aktywa bieżące przez zobowiązania bieżące. Firma w idealnej kondycji powinna osiągnąć wynik w granicach 1,2-2,0.

Czy ten kanał jest dla mnie?
Jeśli coś jest dla każdego, to jest dla nikogo. Nie każde medium cyfrowe będzie odpowiednie dla Twojego biznesu. Zastanów się i zbadaj, gdzie jest Twoja grupa docelowa. Narzędzia takie jak Google Ads, Meta Ads, SEO czy e-mail marketing mogą przynosić świetne wyniki, ale kluczowe jest, aby zainwestować w te, które dają największą szansę na konwersję. Pamiętaj, czym charakteryzują się poszczególne narzędzia. SEO jest jak maraton, ale korzyści będzie przynosić przez dłuższy czas. Jeśli zależy Ci np. na sezonowej zwyżce sprzedaży, skup się na kampaniach na platformach reklamowych. Oczywiście ideałem jest połączenie tych dwóch strategii i oczywiście, że nie musisz się znać na wszystkim. Dbanie o budżet i płynność finansową, to też korzystanie z usług profesjonalistów w danej dziedzinie.
Trudne słowa, wymierne zyski
Optymalizacja i automatyzacja – być może to terminy, które nic Ci nie mówią. Ale dla płynności finansowej są kluczowe. Jeśli zainwestujesz już w działania reklamowe, nie porzucaj ich samym sobie. Monitoruj, które kampanie przynoszą najlepsze wyniki, a które wymagają optymalizacji lub nawet wyłączenia. Alokuj środki, nie przepalaj ich na nieskuteczne działania. Dzięki narzędziom analitycznym (również bezpłatnym) będziesz mógł zareagować szybko.
Z kolei narzędzia automatyzujące marketing pozwalają nie tylko oszczędzić czas, ale również zmniejszyć koszty operacyjne. Nie ma co ukrywać, człowiek bywa mniej efektywny. Co więcej, automatyzacja procesów może uchronić Cię przed stratami. Monitorujesz wyniki i wiesz, jak zarządzić budżetem. Polecamy stopniowo zwiększać nakłady na marketing – przyrostowy model budżetowania to bezpieczne rozwiązanie szczególnie dla młodych stażem lub małych firm.
Nie popłyń z wydatkami
Jeśli chcesz skalować swój biznes i po głowie chodzą Ci większe kampanie lub szerzej zakrojone działania reklamowe, rozważ skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania. Ale uwaga na oferty, które wiążą się z ryzykiem utraty płynności finansowej. Warto poznać się z instytucjami, które nie tylko sfinansują rozwój Twojej firmy w szybki sposób, ale również wezmą pod uwagę cash flow. Interesującym rozwiązaniem jest pożyczka pod obroty z terminala płatniczego lub pożyczka pod obroty z bramki płatniczej. Pożyczasz nawet 500 000 zł, a oddajesz małe kwoty, za to codziennie lub raz w tygodniu. Klienci płacąc na terminalu lub przez bramkę za Twoje usługi lub towary, niejako spłacają Twoje zobowiązanie. Płynność firmy jest zachowana, a Ty masz środki na odważniejsze działania w cyfrowy marketing.
Inwestowanie w marketing cyfrowy to już nie kaprys, a wymóg. Ale równie ważne jest, aby robić to z rozwagą, dbając o zachowanie płynności finansowej. Starannie planuj budżet, stawiaj na odpowiednie kanały marketingowe, monitoruj wyniki kampanii. Zwiększaj budżet na działania stopniowo i wspieraj się zewnętrznym finansowaniem, które nie nadwyręża kondycji finansowej Twojej firmy.
Autor
Wealthon