PozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Jak optymalizować czas ładowania witryny? – 5 porad

4 min czytania
Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Szybkość ładowania strony internetowej to jeden z kluczowych czynników wpływających na użyteczność oraz skuteczność witryny. Coraz więcej internautów oczekuje, że serwisy będą ładowały się praktycznie natychmiastowo (maksymalnie w ciągu trzech sekund), dlatego każde opóźnienie może skutkować utratą potencjalnego klienta lub czytelnika. Należy jednak pamiętać, że optymalizacja czasu ładowania strony internetowej to proces złożony, który wymaga uwzględnienia wielu istotnych czynników i wdrożenia fundamentalnych zmian. Obejmują one m.in. ingerencję w kod źródłowy witryny, techniki buforowania, zastosowanie przycisków “lazy loading” oraz wykorzystanie CDN. Jeżeli interesują Cię praktyczne sposoby na przyspieszenie witryny – koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Dlaczego warto mieć szybką i wydajną stronę internetową?

Szybka i wydajna strona internetowa wpływa pozytywnie na aspekt SXO (ang. Search Experience Optimization) odpowiadający za doświadczenia użytkowników (UX) oraz wartość pozycjonerską (SEO). Dzięki wysokiej wydajności Twój serwis może znaleźć się wysoko w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, ponieważ będzie spełniał wymagania robotów Google (tzw. crawlerów) oraz użytkowników.

Zalety szybkich stron internetowych

Spośród zalet związanych z szybkimi stronami internetowymi, możemy wymienić m.in.:

  • wyższy współczynnik konwersji – optymalizacja czasu ładowania strony internetowej pozwala odnotować dodatkowe mikro- oraz makro konwersje (np. w postaci odtworzenia podstrony produktowej, zakupu produktu, zapisania się do newslettera, skorzystania z usługi lub wypełnienia formularza kontaktowego);
  • mniejszy współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) – im lepiej zoptymalizowana jest Twoja strona pod kątem szybkości, tym mniej osób będzie z niej wychodziło od razu po wejściu (wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient skorzysta właśnie z Twojej oferty);
  • szybsza indeksacja strony oraz jej podstron przez crawlery – roboty Google (tzw. crawlery) indeksują zdecydowanie szybciej serwisy internetowe, które są wydajne i dostosowane do aktualnych standardów SXO.
Zobacz  Na czym polega dywersyfikacja linków i kiedy ją stosować?

Warto również wspomnieć, iż szybkość strony internetowej jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych (źródło: webfx.com). Im wydajniejszy okaże się Twój serwis, tym większa szansa na zarankowanie w czołowych miejscach Google (np. TOP 10 lub TOP 5).

Szybkość ładowania strony internetowej – jak ją sprawdzić?

Szybkość ładowania strony internetowej można sprawdzić poprzez wykorzystanie różnorodnych narzędzi określających wydajność serwisów na poszczególnych płaszczyznach. Spośród najpopularniejszych wyróżniamy:

Google PageSpeed Insights

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Narzędzie od Google oceniające szybkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Dostarcza również zaleceń optymalizacyjnych.

GTmetrix

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Narzędzie analizujące szybkość ładowania strony, dostarczające szczegółowych informacji o czasie ładowania, rozmiarze serwisu, liczbie żądań HTTP i innych czynnikach, które wpływają na czas ładowania.

Pingdom Website Speed Test

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Narzędzie, które mierzy czas ładowania strony, liczbę żądań HTTP, rozmiar plików i inne wskaźniki (w tym Core Web Vitals). Pozwala również porównać szybkość ładowania witryny z innymi serwisami.

WebPageTest

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Narzędzie umożliwiające testowanie szybkości ładowania strony z różnych lokalizacji, na różnych przeglądarkach i urządzeniach. Dostarcza również szczegółowych raportów dotyczących czasu ładowania, rozmiaru plików i innych czynników wpływających na szybkość ładowania serwisu. W tym przypadku można nawet wybrać urządzenie oraz sieć, na podstawie których chcemy zmierzyć prędkość serwisu.

Jak poprawić wydajność strony internetowej? – 5 kluczowych porad!

W celu poprawy wydajności strony internetowej, powinieneś przede wszystkim:

  • wdrożyć poprawki w kodzie źródłowym (HTML, CSS, JavaScript);
  • skompresować rozmiary obrazów;
  • wykorzystać CDN;
  • zastosować przyciski “lazy loading”;
  • aktywować pamięć podręczną przeglądarki.

Poniżej przedstawiamy szczegóły.

1. Wdrożenie poprawek w kodzie źródłowym

Czas ładowania może być dłuższy, niż powinien, jeśli kod źródłowy zawiera błędy lub został w przeszłości zbyt mocno rozbudowany. Powinieneś przede wszystkim zoptymalizować strukturę kodu HTML i CSS. Zadbaj o kolejność ładowania stylów CSS i JavaScirpt, tak, aby wczytywały się w optymalnej hierarchii. Rekomendujemy również zlikwidować niepotrzebne znaczniki HTML oraz zbędne sektory CSS.

Zobacz  Google przyznaje, że jego systemy rankingowe nie są perfekcyjne!

2. Kompresja rozmiarów obrazów

Obrazy na stronie internetowej są często jednym z elementów mających znaczący wpływ na czasy ładowania stron internetowych. Kompresja polega na zmniejszeniu ich rozmiaru (a tym samym objętości) bez utraty jakości. Dzięki temu obrazy ładują się szybciej, co zdecydowanie poprawia wydajność serwisów internetowych.

W celu kompresji rozmiarów obrazów, możesz wykorzystać narzędzia tj.:

  • TinyPNG – narzędzie online do kompresji formatów PNG i JPEG, które pozwala na zmniejszenie rozmiaru obrazów o nawet 80%.
  • Kraken.io – narzędzie online do kompresji obrazów umożliwiające zmniejszenie rozmiaru plików JPG, PNG i GIF.
  • Compressor.io – narzędzie online do kompresji obrazów, które pozwala na zmniejszenie rozmiaru plików JPEG, PNG, SVG i GIF.
  • ImageOptim – aplikacja do kompresji obrazów dla systemów macOS umożliwiająca zmniejszenie rozmiaru plików JPEG, PNG i GIF.
  • Adobe Photoshop – popularny program do obróbki grafiki, pozwalający na zmniejszenie rozmiaru obrazów bez utraty jakości.

Pamiętaj, że szybsze ładowanie się obrazów poprawi wydajność całego serwisu internetowego, co wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie (SEO).

3. Wykorzystanie CDN

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

CDN (ang. Content Delivery Network) jest rozwiązaniem umożliwiającym pobieranie zasobów strony internetowej z serwera znajdującego się najbliżej użytkownika. Dzięki temu witryny mogą ładować się szybciej, ponieważ czas potrzebny na pobranie zasobów jest zdecydowanie krótszy.

4. Zastosowanie przycisków “lazy loading”

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Przyciski “lazy loading” pozwalają opóźnić ładowanie niektórych elementów strony (np. obrazów), dopóki użytkownik użytkownik ich nie widzi. Rozwiązanie to zmniejsza czas ładowania serwisu, poprawia wydajność i oszczędza transfer danych, co jest szczególnie ważne, gdy internauta dysponuje siecią mobilną.

Zobacz  Nginx vs Apache — który serwer jest najszybszy?

5. Aktywowanie pamięci podręcznej przeglądarki

Aktywowanie pamięci podręcznej przeglądarki (cache) pozwala przechowywać część zasobów strony na urządzeniu użytkownika. Dzięki temu serwis może szybciej się ładować podczas kolejnych odwiedzin (nie trzeba wówczas pobierać wszystkich zasobów ponownie).

Optymalizacja czasu ładowania strony internetowej – co jeszcze warto wiedzieć?

Optymalizacja czasu ładowania strony internetowej wiążę się również z wyborem właściwego, odpowiednio wydajnego hostingu. Dodatkowo warto zrezygnować z przekierowań. Pomimo tego, że poprawiają one doświadczenia użytkowników, to przeciążają serwer (szczególnie, gdy jest ich za dużo). Niepotrzebne przekierowania możesz zidentyfikować oraz usunąć za pomocą wtyczki SEO Redirection.

Jak optymalizować czas ładowania witryny? - 5 porad

Dobrym rozwiązaniem jest także odinstalowanie niepotrzebnych wtyczek – dotyczy to szczególnie właścicieli sklepów WooCommerce oraz stron postawionych CMS WordPress.

Podsumowanie

Zoptymalizowałeś już stronę internetową? Jest szybka i wydajna, pozbawiona zbędnych elementów, które niepotrzebnie ją spowalniały? Nie pozostawiaj nic przypadkowi i zdecyduj się na darmowy audyt SEO, podczas którego nasi specjaliści wskażą wady oraz zalety Twojego serwisu, a dodatkowo zarekomendują poprawki. To doskonałe rozwiązanie, aby upewnić się w kwestii wydajności witryny!

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy