Na skróty
Szybkość ładowania strony internetowej to jeden z kluczowych czynników wpływających na użyteczność oraz skuteczność witryny. Coraz więcej internautów oczekuje, że serwisy będą ładowały się praktycznie natychmiastowo (maksymalnie w ciągu trzech sekund), dlatego każde opóźnienie może skutkować utratą potencjalnego klienta lub czytelnika. Należy jednak pamiętać, że optymalizacja czasu ładowania strony internetowej to proces złożony, który wymaga uwzględnienia wielu istotnych czynników i wdrożenia fundamentalnych zmian. Obejmują one m.in. ingerencję w kod źródłowy witryny, techniki buforowania, zastosowanie przycisków “lazy loading” oraz wykorzystanie CDN. Jeżeli interesują Cię praktyczne sposoby na przyspieszenie witryny – koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Szybka i wydajna strona internetowa wpływa pozytywnie na aspekt SXO (ang. Search Experience Optimization) odpowiadający za doświadczenia użytkowników (UX) oraz wartość pozycjonerską (SEO). Dzięki wysokiej wydajności Twój serwis może znaleźć się wysoko w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, ponieważ będzie spełniał wymagania robotów Google (tzw. crawlerów) oraz użytkowników.
Spośród zalet związanych z szybkimi stronami internetowymi, możemy wymienić m.in.:
Warto również wspomnieć, iż szybkość strony internetowej jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych (źródło: webfx.com). Im wydajniejszy okaże się Twój serwis, tym większa szansa na zarankowanie w czołowych miejscach Google (np. TOP 10 lub TOP 5).
Szybkość ładowania strony internetowej można sprawdzić poprzez wykorzystanie różnorodnych narzędzi określających wydajność serwisów na poszczególnych płaszczyznach. Spośród najpopularniejszych wyróżniamy:
Narzędzie od Google oceniające szybkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Dostarcza również zaleceń optymalizacyjnych.
Narzędzie analizujące szybkość ładowania strony, dostarczające szczegółowych informacji o czasie ładowania, rozmiarze serwisu, liczbie żądań HTTP i innych czynnikach, które wpływają na czas ładowania.
Narzędzie, które mierzy czas ładowania strony, liczbę żądań HTTP, rozmiar plików i inne wskaźniki (w tym Core Web Vitals). Pozwala również porównać szybkość ładowania witryny z innymi serwisami.
Narzędzie umożliwiające testowanie szybkości ładowania strony z różnych lokalizacji, na różnych przeglądarkach i urządzeniach. Dostarcza również szczegółowych raportów dotyczących czasu ładowania, rozmiaru plików i innych czynników wpływających na szybkość ładowania serwisu. W tym przypadku można nawet wybrać urządzenie oraz sieć, na podstawie których chcemy zmierzyć prędkość serwisu.
W celu poprawy wydajności strony internetowej, powinieneś przede wszystkim:
Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Czas ładowania może być dłuższy, niż powinien, jeśli kod źródłowy zawiera błędy lub został w przeszłości zbyt mocno rozbudowany. Powinieneś przede wszystkim zoptymalizować strukturę kodu HTML i CSS. Zadbaj o kolejność ładowania stylów CSS i JavaScirpt, tak, aby wczytywały się w optymalnej hierarchii. Rekomendujemy również zlikwidować niepotrzebne znaczniki HTML oraz zbędne sektory CSS.
Obrazy na stronie internetowej są często jednym z elementów mających znaczący wpływ na czasy ładowania stron internetowych. Kompresja polega na zmniejszeniu ich rozmiaru (a tym samym objętości) bez utraty jakości. Dzięki temu obrazy ładują się szybciej, co zdecydowanie poprawia wydajność serwisów internetowych.
W celu kompresji rozmiarów obrazów, możesz wykorzystać narzędzia tj.:
Pamiętaj, że szybsze ładowanie się obrazów poprawi wydajność całego serwisu internetowego, co wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie (SEO).
CDN (ang. Content Delivery Network) jest rozwiązaniem umożliwiającym pobieranie zasobów strony internetowej z serwera znajdującego się najbliżej użytkownika. Dzięki temu witryny mogą ładować się szybciej, ponieważ czas potrzebny na pobranie zasobów jest zdecydowanie krótszy.
Przyciski “lazy loading” pozwalają opóźnić ładowanie niektórych elementów strony (np. obrazów), dopóki użytkownik użytkownik ich nie widzi. Rozwiązanie to zmniejsza czas ładowania serwisu, poprawia wydajność i oszczędza transfer danych, co jest szczególnie ważne, gdy internauta dysponuje siecią mobilną.
Aktywowanie pamięci podręcznej przeglądarki (cache) pozwala przechowywać część zasobów strony na urządzeniu użytkownika. Dzięki temu serwis może szybciej się ładować podczas kolejnych odwiedzin (nie trzeba wówczas pobierać wszystkich zasobów ponownie).
Optymalizacja czasu ładowania strony internetowej wiążę się również z wyborem właściwego, odpowiednio wydajnego hostingu. Dodatkowo warto zrezygnować z przekierowań. Pomimo tego, że poprawiają one doświadczenia użytkowników, to przeciążają serwer (szczególnie, gdy jest ich za dużo). Niepotrzebne przekierowania możesz zidentyfikować oraz usunąć za pomocą wtyczki SEO Redirection.
Dobrym rozwiązaniem jest także odinstalowanie niepotrzebnych wtyczek – dotyczy to szczególnie właścicieli sklepów WooCommerce oraz stron postawionych CMS WordPress.
Zoptymalizowałeś już stronę internetową? Jest szybka i wydajna, pozbawiona zbędnych elementów, które niepotrzebnie ją spowalniały? Nie pozostawiaj nic przypadkowi i zdecyduj się na darmowy audyt SEO, podczas którego nasi specjaliści wskażą wady oraz zalety Twojego serwisu, a dodatkowo zarekomendują poprawki. To doskonałe rozwiązanie, aby upewnić się w kwestii wydajności witryny!
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.