Jak organizować konkursy w sklepie online? Czy wpływają na SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Konkursy w internecie cieszą się ogromną popularnością. Marki często je organizują, a społeczność chętnie bierze w nich udział. Praktycznie „za darmo” istnieje szansa na zdobycie wartościowej nagrody, co przyciąga masę osób. Według portalu OutGrow, który przeprowadził badania dotyczące konkursów w 2020 roku, akcje organizowane na Instagramie osiągają średnio 350% więcej polubień oraz 64 razy więcej komentarzy, w porównaniu do zwykłych postów. Najczęściej tego rodzaju wydarzenia mają miejsce w branżach beauty oraz dziecięcej, gdzie społeczność jest niezwykle aktywna i chętnie bierze udział w konkursach, licząc na cenne nagrody. Takie akcje niosą za sobą wiele zalet, przede wszystkim w postaci zwiększonego ruchu, przy okazji budują rozpoznawalność marki w sieci.
Im większy ruch na stronie, tym wyższa jego pozycja. Algorytmy Google zwracają uwagę na to, czy na Twojej witrynie ruch jest duży, czy użytkownicy są aktywni i ile czasu na niej spędzają. Decydując się na umieszczenie konkursu na własnej witrynie online, masz pewność zwiększenia ruchu. Możesz dzięki temu też pozyskać wiele naturalnych backlinków. Inni będą dodawali link do konkursu na blogach, stronach zajmujących się informowaniem o aktualnych konkursach i na wielu innych stronach. Naturalne backlinki mają ogromny wpływ na widoczność Twojej strony. Więcej o pozycjonowaniu przeczytasz tutaj.
Zanim podpowiemy, jak zrobić konkurs online, warto zastanowić się, gdzie i w jaki sposób cała akcja zostanie przeprowadzona. Prawdopodobnie najpopularniejszym rozwiązaniem są media społecznościowe. Często z nich korzystamy, a na całe wydarzenie wiele osób może wpaść „przypadkiem” za pośrednictwem znajomych, którzy wirusowo wypromują konkurs.
W jaki sposób prawo reguluje konkursy internetowe? Nie ważne gdzie dokładnie wydarzenie będzie przeprowadzone (social media, strona firmowa, blog), całość regulują te same przepisy. Aby zorganizować akcję, nie potrzebujesz żadnego zezwolenia, czy zgłoszenia do specjalnej instytucji. Możesz podjąć się takiego przedsięwzięcia kiedy tylko zechcesz. Wydarzenie jest regulowane poprzez przyrzeczenie publiczne, które zostało opisane w art. 919-921 Kodeksu Cywilnego. Jak zrobić konkurs online zgodnie z prawem? Przede wszystkim pamiętaj, że zwycięzca nie może być wybrany w sposób losowy. Nagrody muszą być przyznane z konkretnego powodu, który zostanie określony w sporządzonym wcześniej regulaminie konkursowym. No właśnie, ale po co ten regulamin? O konieczności jego posiadania mówi 2 pkt 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Co ważne, tego rodzaju dokument nie może być przygotowany ot tak – struktura powinna być zaplanowana w taki sposób, aby regulamin omawiał następujące kwestie:
Zatrzymajmy się na moment przy ostatnim punkcie regulaminu konkursowego. Na szczęście przepisy związane z podatkami nie są w tym przypadku zbyt skomplikowane. Informacje na ten temat znajdziemy w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, od osób fizycznych z tytułu wygranych w konkursach. Powinna zostać pobrana opłata w postaci podatku dochodowego wynosząca 10% wartości nagrody. Należność musi być odprowadzona przez organizatora całego wydarzenia, a nie przez zwycięzcę.
Konkursy internetowe zgodne z prawem nie mogą odbywać się na zasadzie loterii. Jak sama nazwa wskazuje, konkurs powinien opierać się na pewnej rywalizacji pomiędzy uczestnikami. To bardzo ważne, ponieważ organizowane loterii wygląda całkowicie inaczej, na dodatek wymaga wielu zezwoleń. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ loteria to gra hazardowa, a te obejmuje całkowicie inne (bardziej restrykcyjne) prawo. Jak zrobić konkurs online? To proste. Uczestnicy powinni wykonać konkretne zadanie, które następnie zostanie ocenione, a organizator wyłoni zwycięzcę. Unikaj gier na zasadzie loterii. Postaraj się również dotrzymywać terminów, na przykład dotyczących publikacji wyników oraz zwycięzców.
Skoro omówiliśmy, jak prezentuje się prawo dotyczące konkursów internetowych, warto wiedzieć, w jaki sposób je organizować, aby jak najwięcej zyskać. Przede wszystkim pamiętaj o atrakcyjnej nagrodzie. Nie musi być szczególnie wartościowa, ale powinna przyciągać, aby zmotywować społeczność do wzięcia udziału w całej akcji. Zasady wydarzenia mogą być korzystne dla Twojej marki – uczestnicy poza wykonaniem konkretnego zadania konkursowego mogą na przykład udostępnić post w mediach społecznościowych, czy oznaczyć znajomych. Dzięki temu cała akcja będzie „automatycznie” promowana, bez Twojej ingerencji.
Prawo regulujące konkursy internetowe nie odnosi się stricte do konkretnej platformy, na której będzie organizowane wydarzenie. Z tego względu akcja może być przeprowadzona zarówno w mediach społecznościowych, jak i na stronie firmowej, na dokładnie tych samych zasadach. To od organizatora zależy, jaka forma będzie odpowiednia. Konkursy na stronach także mają sporo zalet. W takim przypadku social media można wykorzystać do ich promocji, aby użytkownicy ostatecznie trafili pod konkretny adres witryny. Takie rozwiązanie wspomaga pozycjonowanie strony internetowej. Większy ruch oznacza, że internauci są zainteresowani witryną. Czynnik ten ma wpływ na pozycję i jest brany pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki. Gdy będziesz zastanawiać się jak zrobić konkurs online, pomyśl, która platforma będzie dla Ciebie korzystniejsza – social media, czy firmowa strona internetowa?
Przedstawiliśmy, jak wygląda prawo pod kątem konkursów internetowych. Nagrody muszą być przyznawane z konkretnego powodu, określonego w regulaminie. Dobrym pomysłem jest utworzenie punktu w dokumencie, który będzie mówił, że każdy uczestnik otrzyma pewien podarunek – nagrodę pocieszenia. To ogromnie motywuje do wzięcia udziału w całej akcji i równocześnie świetnie ją promuje. W ten sposób zachęcisz do konkursu nawet te osoby, które na ogół dość sceptycznie podchodzą do tego rodzaju akcji i raczej się nie angażują. Podarunek może być naprawdę niewielki, na przykład w postaci kodu rabatowego. Wówczas internauci zostaną w pewien sposób zachęceni do zakupu małą zniżką – i kto wie, być może wielu z nich zostanie stałymi klientami?
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.