Jak pisać artykuły poradnikowe?
4 min
4 min
Na skróty
Teksty z przeznaczeniem do publikacji w internecie rządzą się trochę innymi prawami niż teksty przeznaczone do druku. Wystarczy wspomnieć, że przestrzeń internetu i możliwości z tym związane, wytworzyły nowe gatunki tekstów, które nie zostały jeszcze należycie zbadane i opisane w literaturze przedmiotu. Artykuł poradnikowy jest właśnie tym przypadkiem. To rodzaj tekstu, który jest utworzony na własnych prawach, posiada dystynktywne reguły konstrukcji i stanowi jedną z form wypowiedzi pisemnych w internecie, która powinna zainteresować firmy dbające o swój wizerunek i wyniki SEO.
Obecnie wiemy, że użytkownicy internetu poszukują i w wysokim stopniu cenią sobie fachowe wypowiedzi, które są odpowiedziami na zadawane przez nich pytania. Internet jest przede wszystkim miejscem informacji, przestrzenią wiedzy. W ten sposób internet jest użyteczny, tak korzystamy z niego najczęściej.
Dobry artykuł poradnikowy trafia w samo sedno poszukiwań odpowiednich treści, stanowi pełną, rozwiniętą odpowiedź na palący problem, czasem nawet przybiera formę instrukcji. Artykuł poradnikowy jest rodzajem tekstu informacyjnego. Przy jego pisaniu występuje więc konieczność pewnej pracy dziennikarskiej, która polega na zbieraniu informacji, ich opracowaniu i przekazaniu wyników w przejrzystej, pisemnej formie. Informacje, rozpoznawane jako porady w artykule, koniecznie muszą przejść test wiarygodności, zostać sprawdzone, potwierdzone. Nie chcemy w końcu zostać “złymi doradcami”, prawda?
Artykuł poradnikowy powinien też cechować się zwięzłością i jasnością języka – jest tekstem użytkowym, z którego internauta ma się dowiedzieć, co robić. Jego długość może być dowolna, ważne tylko, aby temat został wyczerpany w pełni, tzn. “porada” zawarta w artykule musi być użyteczna, czemuś służyć, rozwiązywać problem, przynosić odpowiedzi.
Ten gatunek artykułu internetowego oczywiście może (i powinien) zawierać SEO, ale jeszcze ważniejsze jest dostarczenie prawdziwego rozwiązania. Jeżeli jesteśmy w stanie napisać dobry artykuł poradnikowy, to będzie on polecany, często czytany, czytelnicy będą do niego wracać, udostępniać go, zatem dobry wynik SEO powstanie właśnie dzięki tym działaniom, wykonywanym przez internautów.
Jeżeli wiemy już na jakie pytanie chcemy odpowiedzieć w naszym artykule poradnikowym, co chcemy przekazać jako wartość (poradę), możemy przystąpić do zbierania i opracowania informacji. To ważne. Uporządkowanie, przejrzystość prezentacji treści w artykule poradnikowym, nadanie im formy łatwo zrozumiałej – wszystko to skutkuje realną użytecznością dla czytelnika. Jeżeli tylko zadośćuczynimy zasadzie użyteczności tekstu w internecie, możemy spodziewać się powrotów na naszą stronę, tekst zacznie też krążyć w sieci jako przekazywane z rąk do rąk najlepsze rozwiązanie danego zagadnienia.
Darzone przez nas zaufaniem autorytety, nasi najbliżsi przyjaciele, przekazują nam czasami porady. My sami o te porady się do nich zwracamy. A więc zaufanie – artykuł poradnikowy jest oparty na zaufaniu i zaufanie to wytwarza. Zaufanie jest również wartością w biznesie – wchodzimy w kontakt z takimi partnerami, którym ufamy. Artykuł poradnikowy powinien być więc napisany z pozycji osoby posiadającej sprawdzoną wiedzę, która potrafi ją przedstawić klarownie, zyskując dla siebie w ten sposób pozycję specjalisty lub eksperta, który chętnie dzieli się swoją wiedzą.
Powodów jest wiele i są one oczywiste. Blogi wyposażone w artykuły poradnikowe cieszą się dużą popularnością, co naturalnie wpływa na pozycję page rank całej witryny. Oprócz efektu SEO uzyskujemy efekt wizerunkowy. Nasza firma, jeśli tylko potrafi zaproponować treści poradnikowe na wysokim poziomie, zyskuje prestiż wynikający z wyższej pozycji tego, kto przekazuje poradę nad tym, kto poradę tę z wdzięcznością przyjmuje.
Pamiętajmy: artykuły poradnikowe to content najbardziej rozchwytywany w internecie. “Jak dbać o kaktusy?”; “Co zrobić, gdy dostaliśmy sądowe wezwanie do zapłaty?”; “Jak zorganizować wolny czas 10-letniemu dziecku?” – to przykłady typowych artykułów poradnikowych. Czytelnik po przeczytaniu takiego artykułu powinien nabyć umiejętności, wiedzę, zdobyć pewność w stosunku do działania, które okaże się sukcesem.
W artykułach poradnikowych mile widziane są grafy, infografiki obrazujące poruszany temat, odesłania do podobnych treści, które dodatkowo rozwiną kompetencje czytelnika. Korzystamy z każdego dostępnego środka, aby informacja dotarła w całości. To proste: jeżeli ktoś zwraca się do nas z pytaniem, to staramy się odpowiedzieć wyczerpująco. Ta reguła jest wpisana w konstrukcję i przekaz artykułu poradnikowego.
Nie istnieje człowiek, który wie wszystko i ma dobrą odpowiedź na każde pytanie. Poszukiwanie wiedzy trafia na olbrzymie możliwości internetu i tam może znaleźć swoje spełnienie.
Artykuł poradnikowy przypomina bardziej instrukcję niż tekst o wartościach literackich. Jego przeznaczeniem jest wskazanie właściwych dróg działania. Może się zdarzyć tak, że to właśnie nasz artykuł poradnikowy w swobodnej grze treści, jakimi jest przepełniony internet, zostanie uznany za najlepsze wyjaśnienie sprawy. Może tak być jeśli informacje w nim zawarte będą wiarygodne, podane w prosty sposób, a więc użyteczne dla każdego, kto szuka pewnego rodzaju poradnictwa. W takim przypadku nasz artykuł poradnikowy ma szansę nawet przez lata utrzymywać się w czołówce artykułów podejmujących jakiś problem. Inwestycja w artykuł poradnikowy zwraca się więc wielokrotnie. Marketing treści (content marketing) zna niewiele lub wcale nie zna lepszych sposobów niż dobry artykuł poradnikowy na uzyskanie cennego zaufania, podniesienia świadomości marki (firmy), która zajmuje pozycję ekspercką i wspaniałomyślnie, z ogólnym pożytkiem społecznym, postanawia wyjawić swoje know how w sprawach będących przedmiotem zainteresowania wielu internautów.