Tworzenie stron internetowych

Jak przenieść stronę na inną domenę?

3 min czytania
Jak przenieść stronę na inną domenę?

Domena internetowa to główny adres, który przekierowuje użytkownika do prowadzonej przez nas strony. Pierwotnie wybrana domena nie zawsze okaże się strzałem w dziesiątkę. W niektórych przypadkach konieczna będzie migracja na nowy, bardziej skuteczny adres internetowy. Jak przenieść stronę na inną domenę, aby było to skuteczne i bezpieczne? W jakich momentach przeniesienie jest istotne?

Jak przenieść stronę na inną domenę?

Zdj 1. Niekiedy przeniesienie strony na inną domenę to konieczność 

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/domena-szuka%C4%87-zarejestruj-si%C4%99-5243252/

Pamiętaj, że adres strony internetowej jest dziś Twoją wizytówką. Tożsamy jest m.in. z marką firmy czy prowadzoną działalnością. Z tego względu już na wstępie warto dobrać domenę tak, aby nie trzeba było jej później zmieniać. Niekiedy jest to jednak koniecznością. W jakich sytuacjach należy koniecznie przenieść stronę na nowy adres?

Kiedy przenieść stronę na inną domenę?

W niektórych sytuacjach przeniesienie strony na nową domenę daje wymierne korzyści i umożliwia uniknięcie konsekwencji błędów, które były wcześniej popełniane (np. podczas błędnej optymalizacji). Jakie są najbardziej istotne powody migracji strony na nową domenę?

  • Pozyskanie bardziej pasującej domeny do prowadzonego biznesu – w momencie rejestracji domeny najlepszy adres może być zajęty, ale np. po roku uda nam się go zdobyć. To dobry powód do migracji danych.
  • Strona otrzymała karę od Google Ads lub straciła widoczność – źle prowadzone pozycjonowanie albo nieprawidłowo wykonana kampania może zablokować domenę w algorytmach Google. Wyłącznie nowa domena pomoże odbudować markę w wyszukiwarce.
  • Rebranding lub budowanie nowej marki – jeżeli firma zmienia nazwę albo chcemy postawić nacisk na inny rodzaj działalności, migracja domeny to krok kluczowy.
  • Stara domena jest słabo odbierana przez odbiorców – niektóre domeny nie są dobrze postrzegane przez użytkowników, np. przez pryzmat ich historii. Budując pozytywny wizerunek marki warto zrobić to na bazie nowej domeny.
Zobacz  Jak budować profil linków pod SEO?

Jak przenieść stronę na inną domenę?

Zdj 2. Przeniesienie strony internetowej może być niekiedy koniecznością

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/sie%C4%87-macbook-powietrza-apple-1738168/ 

Migracja strony na inną domenę: za i przeciw

Przed przystąpieniem do migracji przemyśl to kilka razy. Zastanów się, czy domena jest dobrze powiązana z Twoją marką, jest łatwo zapamiętywana i wzbudza zaufanie odbiorców. Jeżeli tak nie jest, przeniesienie strony na nową domenę daje szansę zbudowania nowego wizerunku firmy w oczach odbiorców i może być świetnym „nowym otwarciem” dla prowadzonej działalności.

W wielu przypadków migracja strony wiąże się też z wieloma zagrożeniami. Jakie są najważniejsze z nich?

  • Ryzyko utraty ruchu organicznego – zbudowany wcześniej ruch niekoniecznie przeniesie się na nową witrynę.
  • Ryzyko utraty zaufania do marki – użytkownicy mogą stracić zaufanie do marki, która przenosi się na nową domenę. Dla wielu klientów to podejrzany ruch.
  • Konieczność budowania rangi SEO od podstaw – przenosząc się na nową domenę najczęściej konieczne będzie budowanie rangi strony od nowa. 

Jakie są skutki źle przeprowadzonej migracji na nową domenę?

Do migracji należy podejść profesjonalnie i kompleksowo. Źle przeprowadzone przeniesienie grozi poważnymi problemami. Jakie konsekwencje mogą czekać właściciela strony internetowej, którego strona zostanie nieprawidłowo przeniesiona na nową domenę?

  • Drastyczny spadek liczby unikalnych odsłon.
  • Pełna utrata widoczności w Google i pozycji słów kluczowych.
  • Niski współczynnik konwersji i spadek obrotu.
  • Spadek doświadczeń UX wśród użytkowników.
  • Zablokowanie kampanii Google Ads.
Zobacz  Podstawowe znaczniki HTML

Więcej o prawidłowo przeprowadzonej migracji przeczytasz w tekście Migracja strony: wszystko co warto wiedzieć przed jej wykonaniem.

Jak przenieść stronę na inną domenę: krok po kroku

Wiesz już jaki wpływ może mieć migracja na pozycjonowanie i kiedy warto zabrać się za wykonanie takiego kroku. Sprawdźmy teraz jak przenieść stronę na inną domenę. Działania można podzielić na trzy etapy

Etap 1: Analizy

To etap analizy przyczyn migracji i jej celów. W tym momencie konieczne jest sprawdzenie dotychczasowych wyników domeny i przyczyn np. niskiego współczynnika konwersji. Na tym etapie może okazać się, że migracja wcale nie jest konieczna. Na etapie analizy konieczne jest też rozpisanie planu migracji.

Etap 2: Migracja

Etap właściwy. Polega na zarejestrowaniu nowej domeny, odpięciu starej domeny od hostingu i witryny oraz podpięciu nowej. Całość odbywa się dokładnie tak, jak w przypadku zakładania całkowicie nowej strony internetowej.

Etap 3: Co po migracji?

Ostatnia część migracji. Tu musimy przeprowadzić kampanię informacyjną, która wskaże odbiorcom, dlaczego przenieśliśmy się na nową domenę. Konieczne jest dotarcie do dużego grona klientów, aby na nowo zbudować zaufanie do marki. Przez pewien czas dobrze jest ustawić przekierowanie ze starej na nową domenę, aby użytkownicy, do których nie trafiła kampania zauważyli ostatecznie nowy adres witryny.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy