Na skróty
Zadbałeś o jakość oraz optymalizację contentu, Twoja strona jest intuicyjna, wygodna i bezpieczna, nie posiada żadnych błędów, wciąż rozwijasz link building, a mimo to efekty pozycjonowania nie są tak satysfakcjonujące, jakbyś sobie tego życzył? Być może i Ty zapomniałeś o zwróceniu uwagi na jeden z podstawowych czynników rankingowych Google, czyli szybkość strony. Jeśli wydaje Ci się, że to drobnostka, nie daj się zmylić. Gdy użytkownik zmuszony jest czekać zbyt długo na załadowanie witryny, traci cierpliwość, a Twoje szanse na konwersje automatycznie topnieją do zera. Aby uniknąć takiej sytuacji, sprawdź, jak wygląda to w Twoim przypadku i zastanów się, jak przyspieszyć stronę.
Jeśli nie masz szczególnej wiedzy i umiejętności na temat działania swojej strony internetowej, zupełnie nie powinieneś się tym przejmować. W sieci znajdziesz sporo pomocnych, a nawet darmowych narzędzi, które pozwolą Ci na szybką i precyzyjną diagnostykę. Które narzędzia warto uwzględnić w pozycjonowaniu strony, jeśli chcemy zbadać page speed? Na przykład:
Google PageSpeed Insights – po wpisaniu konkretnego adresu witryny otrzymujemy dane na temat szybkości strony zarówno w przypadku przeglądania jej na komórce, jak i na komputerze. Ogólna statystyka podawana jest w skali 1-100, gdzie wynik poniżej 50 wskazuje na poważne problemy oraz konieczność wprowadzenia określonych udoskonaleń. Diagnostyka oparta jest na danych laboratoryjnych analizowanych przez narzędzie Lighthouse.
GTmetrix – w tym przypadku otrzymujemy dane z kilku źródeł, możemy korzystać zarówno z opcji darmowej, jak i płatnej ze zwiększoną funkcjonalnością. GTmetrix pozwala zidentyfikować najważniejsze aspekty działania witryny, które wpływają na wynik page speed, daje możliwość pobrania całościowych raportów w formie pliku PDF, wskazuje potencjalne rozwiązania.
Pingdom Website Speed Test – po dodaniu adresu strony mamy możliwość wyboru siedmiu głównych lokalizacji, z których testujemy szybkość witryny. Otrzymujemy informacje na temat możliwości poprawy wydajności witryny, jej dokładnego czasu ładowania, objętości contentu etc. – wszystko w przejrzystym oraz wygodnym układzie.
Niekoniecznie należy skupiać się na jednym rozwiązaniu, warto sięgnąć po kilka narzędzi i zebrać oraz porównać otrzymane dane, w ten sposób zyskamy pełniejszy obraz tego, jak działa nasza strona.
Po diagnostyce czas na drugi etap, czyli konkretne działania optymalizujące. Jak przyspieszyć stronę? Warto m.in. zwrócić uwagę na takie kwestie, jak:
Hosting – jego wybór będzie miał znaczenie dla szybkości strony, dlatego przed wyborem warto przeanalizować wszystkie parametry usługi (przestrzeń dyskową, wersję PHP, wersję protokołu http i inne).
Rodzaj contentu – warto np. zwrócić uwagę na to, czy na stronie zostały umieszczone materiały wideo. Jeśli są one hostowane na tym samym serwerze, co dana witryna, może to poważnie wpływać na page speed.
Liczba przekierowań – dobrze ją ograniczać, zwłaszcza jeśli są niepotrzebne, bo choć nie w dużym stopniu, to jednak są w stanie wpłynąć na czas wyświetlania się strony. Pamiętaj, że każde dodatkowe oczekiwanie na odpowiedź serwera kosztuje Cię cenne sekundy.
Rozmiar i format obrazów – nie zapominaj o koniecznej kompresji oraz sprawdzeniu formatów wszystkich grafik i zdjęć (najlepiej wybrać formaty PNG, ewentualnie JPEGi). Jeśli na stronie znajdziesz zbędne obrazy – usuń je.
Cache przeglądarki – włącz pamięć podręczną przeglądarki, w ten sposób zyskasz możliwość zapisywania statycznych elementów strony i tym samym przyspieszysz jej działanie.
Kod strony – zwróć uwagę na ewentualny nadmiar kodu (głównie w przypadku skryptów PHP i JS). Z plików HTML, JavaScript i CSS usuń zbędne elementy (spacje, entery, komentarze etc.).
Na koniec ostatnia ważna kwestia. W pozycjonowaniu strony, jej optymalizacji niewątpliwie znaczenie ma to, z jakiego systemu korzystamy. Każdy z nich daje nieco inne możliwości, dlatego poniżej prezentujemy te najważniejsze, które warto wziąć pod uwagę, gdy zastanawiamy się, jak przyspieszyć stronę.
Zwróć uwagę na pomocne wtyczki i rozszerzenia – popularny WordPress, ale też inne systemy takie jak np. Joomla oferują różnorodne dodatkowe opcje, którą są w stanie poprawić page speed. Warto uwzględnić np. na Lazy Load (wtyczkę, która pozwala wyświetlać obrazy na stronie tylko wtedy, gdy są one widoczne dla użytkownika, co zmniejsza to liczbę żądań HTTP i skraca czas ładowania) czy JCH Optimize (rozszerzenie Joomla, dzięki któremu można m.in. łączyć wiele obrazków w jeden redukcją żądań HTT czy łączenie i ograniczanie odpowiednich plików CSS i JavaScript).
Wybierz odpowiedzi moduł i usuwaj te niepotrzebne – w tym przypadku chodzi przede wszystkim o oprogramowania dla sklepów internetowych typu Prestashop. Z jednej strony istnieje możliwość wykorzystania wielu pomocnych rozwiązań (w Prestashop np. moduł Super Speed, Image Compressor With TinyPNG, JPresta Speed Pack i inne), z drugiej warto zachować umiar, ponieważ nadmiar modułów (zwłaszcza, jeśli ich nie używamy) może niepotrzebnie obciążać witrynę.
Dbaj o aktualizacje – systemów i oprogramowań, ale także dodatków: wtyczek, rozszerzeń, szablonów czy modułów, które są używane. Aktualizacje mają wpływ nie tylko na szybkość działania witryny oraz jej wydajność, ale także bezpieczeństwo,
Oczyść bazę danych – niektóre systemy (np. WordPress) zachowują archiwalne wersje np. tych samych wpisów, ograniczając w ten sposób cenną przestrzeń i wydłużają czas odpowiedzi serwera. Czyszczenie baz z takich niepotrzebnych elementów można wykonać m.in. za pomocą specjalnych wtyczek.
Uruchom kompresję GZIP – warto o niej pamiętać, ponieważ pozwala skutecznie kompresować dane przesyłane z serwera do przeglądarki użytkownika, co skraca czas pobierania pliku i tym samym przyspiesza witrynę. Kompresję GZIP można aktywować wtyczką lub poprzez zmiany w pliku .htaccess.
Wybierz proste odpowiednie szablony/motywy – bez względu na to, z którego systemu będziesz korzystać, z pewnością wybór wersji bezpłatnych i płatnych będzie znaczący, dlatego jeśli zależy Ci na jak najszybszej stronie, dobrze przetestować działanie poszczególnych motywów i wybrać taki, który zawiera wyłącznie potrzebne funkcje, jest optymalny, wygodny i szybki.
Przemyśl wykorzystanie CloudFlare – czyli usługi CDN (Content Delivery Network), dzięki której zyskasz możliwość przechowywania kopii plików Twojej strony na serwerach w różnych lokalizacjach na całym świecie, co w oczywisty sposób wpłynie na czas ładowania się witryny.