LinkedIn to sieć społecznościowa, której kluczowym założeniem jest nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych Dzięki tej platformie możemy dotrzeć do ponad 600 mln użytkowników z całego świata. Nie ważne jest to, w jakiej branży działasz – marketing, grafika, programowanie. W serwisie LinkedIn możesz zdobyć mnóstwo wartościowych znajomości.
Sprawdź, jak rozbudowywać sieć kontaktów na LinkedIn i wykorzystać jej pełny potencjał.
Jak zdobyć kontakty na LinkedIn?
Sposób, w jaki będziesz rozwijać sieć swoich kontaktów powinien opierać się o jasny cel. Zdecyduj kogo lub czego szukasz: pracy, rekruterów, czytelników bloga, nowych możliwości współpracy czy leadów B2B. W wyszukiwarce dopasuj swoje zapytanie do lokalizacji, miejsca pracy, zajmowanego stanowiska i branży, do której chcesz dotrzeć.
Rozbudowa sieci kontaktów na LinkedIn to kluczowy element w budowaniu profesjonalnej marki osobistej oraz pozyskiwaniu nowych możliwości zawodowych. Aby efektywnie rozwijać swoją sieć na LinkedIn, warto zastosować kilka sprawdzonych strategii, które pozwolą Ci na prowadzenie mistrzowskiego profilu w sieci.
Optymalizacja profilu na LinkedIn
Upewnij się, że Twój profil na LinkedIn jest kompletny, profesjonalny i wyróżnia się spośród innych.
Zaktualizuj zdjęcie profilowe i tło, zamieść informacje na temat doświadczenia zawodowego, czas pracy na danym stanowisku, dodaj ukończony kierunek studiów, umiejętności oraz mocne strony. Zadbaj o wygląd profilu i dobrą prezentację, która jasno wskaże Twoje kompetencje, oraz o rekomendacje na temat swojej pracy od byłych pracodawców.
Zamieść zdjęcie profilowe, które wzbudzi zaufanie. Nie wykorzystuj prywatnych zdjęć z wakacji, podróży, etc.
Tak spersonalizowany adres i wypełniony profil to świetny sposób na poszerzenie sieci kontaktów i zdobycie partnerów biznesowych.
Buduj osobistą wartość i zaufanie poprzez publikację użytecznych treści
Regularnie publikuj wartościowe treści (artykuły, posty, komentarze do innych publikacji), które są związane z Twoją branżą. Bądź konkretny. Zostań ekspertem w swojej dziedzinie – to wzmocni zaufanie do Twojego profilu i przyciągnie potencjalnych klientów czy też nowych obserwujących. Angażowanie się w dyskusje, udzielanie pomocy, dzielenie się doświadczeniem buduje pozycję autorytetu w danej dziedzinie.
Personalizuj zaproszenia do kontaktów w serwisie LinkedIn
Zamiast wysyłać standardowe zaproszenia, staraj się personalizować każdą wiadomość, argumentując dlaczego chcesz poszerzyć swoją sieć kontaktów biznesowych. Pokaż, że zależy Ci na budowaniu relacji, a nie jedynie na liczbie kontaktów.
Jeśli masz wspólne punkty odniesienia z daną osobą (np. branża, grupa zawodowa, wydarzenie, na którym się spotkaliście), koniecznie to uwzględnij w wiadomości.
Przejdź do strony profilu danej osoby i dopiero z tego miejsca kliknij niebieski przycisk zaproszenia. Spowoduje to wyświetlenie osobnego komunikatu umożliwiającego dodanie osobistej notatki z prośbą o połączenie. Możesz nawiązać do ostatniego spotkania lub przesłać krótkie pozdrowienie.
Dołączaj do grup i aktywnie w nich uczestnicz
Przynależność do grup branżowych i tematycznych na LinkedIn to doskonały sposób na nawiązywanie nowych kontaktów. Udzielaj się w dyskusjach, dziel się wiedzą, i komentuj posty innych użytkowników w sposób merytoryczny.
To także świetna okazja do zaprezentowania swojego doświadczenia i budowania relacji z ludźmi z tej samej branży.
Na LinkedIn ważne jest, aby utrzymać konsekwencję, codziennie się logować i rzeczywiście być aktywnym. Najłatwiej rozpocząć od wrzucania codziennych aktualizacji na swój profil, który z czasem powinien przekształcić się w branżowe kompendium wiedzy. LinkedIn traktuj tak samo jak każde inne medium społecznościowe. Upewnij się, że dodane przez Ciebie posty wnoszą wartość dodaną, nawiązują do Twojej działalności (ale nieprzesadnie) i zawierają wezwanie do działania.
Dziel się z innymi tym, co ostatnio przeczytałeś
Regularnie przeglądaj profile innych osób. Udostępniaj ich content, komentuj aktualizacje i reaguj na dłuższe formy wypowiedzi. Zbudujesz w ten sposób trwałe relacje, co z czasem przełoży się na stworzenie rozbudowanej społeczności. Wchodząc w taką interakcję dasz ludziom znać o swoim istnieniu, zwiększając znacząco widoczność marki osobistej.
Zadbaj o etykę w sieci
LinkedIn to platforma przeznaczona do poszerzania swoich kontaktów biznesowych. Zachowuj się zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Unikaj nachalności w kontaktach i pamiętaj, że jakość profilu jest ważniejsza niż jego wielkość. Podejdź do każdego kontaktu z szacunkiem.
Nasyć profil na LinkedIn słowami kluczowymi
Użyj słów kluczowych w opisie swojego profilu. Ułatwisz w ten sposób odnalezienie swojego profilu w wynikach wyszukiwania. Obszary, na których warto się skupić to nagłówek oraz sekcje: podsumowanie i doświadczenie. Treść z nich jest brana pod uwagę przez wyszukiwarkę, zarówno tę dostępną na LinkedIn, jak i Google. Jest to jeden z podstawowych, ale jak najbardziej znaczących kroków do stworzenia potencjału na nawiązanie nowych relacji na swoim profilu.
Korzystaj z LinkedIn Analytics
Regularnie analizuj, które posty przyciągają najwięcej uwagi, jakie tematy są najbardziej angażujące i kto odwiedza Twój profil. Dostosuj swoją strategię w oparciu o twarde dane.
Zachowaj spójność w działaniach
Spójność w publikowaniu, komentowaniu i tworzeniu wartościowych treści pomoże Ci wypracować silną pozycję na LinkedIn. Utrzymuj profesjonalizm i autentyczność, aby zwiększyć szansę na wyświetlenie profilu przyciągnąć odpowiednich ludzi do swojej sieci.
Jak mogę wykorzystać profil na LinkedIn?
Posiadając profil na LinkedIn możesz nie tylko poszerzyć sieć kontaktów, ale też zwiększyć swoje szanse na znalezienie nowej pracy. Możesz to zrobić, dołączając:
-
link do swojego profilu na końcu wiadomości e-mail,
-
odnośnik wzbogacający list motywacyjny,
-
spersonalizowany link w CV.
Kto powinien założyć konto na LinkedIn?
Profil LinkedIn jest przeznaczony dla osób, które chcą budować swoją markę osobistą, nawiązywać kontakty zawodowe, szukać możliwości kariery, dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz rozwijać swoją sieć kontaktów.
Jest to platforma idealna dla osób z różnych branż, w tym menedżerów, ekspertów, freelancerów, pracowników, rekruterów oraz przedsiębiorców, ale i osób poszukujących pracy i nowych wyzwań zawodowych.
Jak wykorzystać kontakty na LinkedIn? Podsumowanie
Obecność w społeczności LinkedIn w dużej mierze polega na pomaganiu innym. Jak możemy tego dokonać? Najprościej poprzez oferowanie darmowej edukacji, przedstawianie kogoś innej osobie, podsyłanie branżowych wskazówek i rekomendowanie innych specjalistów.
Zanim zdecydujesz się na nawiązanie komunikacji, postaraj się zrozumieć biznes osoby kontaktowej. Dzięki temu będziesz w stanie zaoferować rozwiązania dostosowane do jej potrzeb. Pamiętaj, że do sprzedaży prowadzi głównie wartość dodana.
Nikt nie chce kupować kota w worku. Dlatego przy pierwszym kontakcie nie powinieneś wychodzić naprzeciw ze swoją ofertą sprzedażową. Użytkownicy LinkedIn powinni w pierwszej kolejności być uświadomieni o problemie, na który Twój produkt lub usługa odpowiadają.
Postaraj się o to, aby zaangażować swoje kontakty na LinkedIn. Prowadź jak najwięcej rozmów. Sprawdzaj powiadomienia, aby dowiadywać się o nowych, powiązanych branżowo rekomendacjach.
Zachowuj umiar w wysyłaniu bezpośrednich wiadomości i dbaj o ich personalizację. Efektywna strategia komunikacji w kwestii generowania leadów na LinkedIn obejmuje:
-
Wysłanie spersonalizowanego zaproszenia do nawiązania kontaktu.
-
Wysłanie podziękowania za nawiązanie kontaktu wraz z przywitaniem i optymalnie krótką wymianą zdań.
-
Podzielenie się wartościową treścią (artykuł, webinar, wideo itp.). Kluczowe jest to, aby trafić w potrzebę danej osoby.
-
Propozycję rozmowy wideo lub kontaktu telefonicznego z przedstawieniem swojej oferty.
-
Wiadomość uzupełniającą, jeśli druga strona nie wykazuje chęci do nawiązania kontaktu przy pierwszej próbie.
Aby zmaksymalizować skuteczność pamiętaj o tych zasadach:
-
Sprawdzaj profile osób, z którymi planujesz nawiązać kontakt.
-
Nie wysyłaj bezpośrednich wiadomości w zbyt krótkich odstępach czasu.
-
Angażuj się w dyskusje pod treściami, które kontakty udostępniają na LinkedIn.
-
Sprawdzaj starszą zawartość profilu swoich kontaktów, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby.
-
Jeśli nie uzyskujesz odpowiedzi to poczekaj 10 – 14 dni przed wysłaniem przypomnienia.
-
Śledź skuteczność działań przez sprawdzanie liczby wysłanych wiadomości i stosunek odpowiedzi.
FAQ – najczęstsze pytania dotyczące rozbudowy sieci kontaktów na LinkedIn
1. Jak wysyłać zaproszenia do kontaktów?
Zawsze personalizuj zaproszenia, wyjaśniając, dlaczego chcesz się połączyć. Pokaż, że zależy Ci na relacji. Uargumentuj swój wybór.
2. Czy warto publikować na LinkedIn?
Tak, publikowanie wartościowych treści, artykułów czy komentarzy pomoże Ci zbudować pozycję eksperta i nawiązać nowe kontakty.
3. Jakie grupy na LinkedIn warto dołączyć?
Dołączaj do grup branżowych i tematycznych, w których możesz wymieniać doświadczenia, uczestniczyć w dyskusjach i budować relacje z profesjonalistami z Twojej dziedziny. Zanim postanowisz dołączyć do grup, śledź ich profile – zrobisz to klikając w przycisk “obserwuj”.
4. Jakie są najlepsze praktyki w nawiązywaniu kontaktów?
Regularnie angażuj się w rozmowy, komentuj posty innych osób i buduj długotrwałe relacje, dbając o autentyczność i profesjonalizm w każdym kontakcie.
5. Jak dać znać, że jestem otwarty na na oferty pracy?
W trakcie szukania pracy, możesz poinformować innych o tym, że jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe. Zrobisz to z poziomu swojego konta. Wejdź na profil i znajdź przycisk “Otwarty(-a) na”. Wybierz z listy “szukanie nowych ofert pracy”.
6. O jakie informacje zadbać na profili LinkedIn?
Uzupełnij swój profil o podstawowe informacje jak: zdjęcie profilowe, doświadczenie zawodowe, podsumowanie zawodowe, mocne strony, czas pracy na danym stanowisku, wykształcenie.