Co to jest webinar i czym różni się od wideokonferencji?
6 min
6 min
Na skróty
Webinary od kilku lat są nieodłącznym narzędziem nie tylko marketerów i sprzedawców, ale również specjalistów SEO lub standardowych użytkowników Internetu, tj. nauczycieli, studentów czy nawet uczniów gimnazjów i liceów. Zapotrzebowanie na taką komunikację w formie online rozwinęło się równolegle z popularnością pracy i edukacji zdalnej, co poskutkowało niesamowitą popularnością webinarów.
Jeśli ciekawi Cię, czym dokładnie jest webinar, ale też jak zorganizować webinar, jak może wpłynąć na świadomość marki bądź czym webinar różni się od telekonferencji – zapraszamy do lektury tego wpisu.
Webinar to inaczej seminarium prowadzone przy pomocy multimediów (stąd geneza nazwy: seminar + web). Branżowo używa się także słowa webinarium. Można je zdefiniować jako rodzaj spotkania online z organizatorem bądź organizatorami w wirtualnej sali konferencyjnej.
Osoba prowadząca webinar jest wyposażona w odpowiednie narzędzia (np. kamery, mikrofony, interaktywne materiały dydaktyczne), umożliwiające prezentację treści w sposób aktywny i angażujący.
Webinar to wyjątkowo przydatne narzędzie o naprawdę szerokim spektrum zastosowania. W pewnych sytuacjach można jednak dostrzec jego zalety dużo bardziej. W czym zatem może pomóc organizacja webinarów i co ona daje?
Oprócz powyższych elementów, webinaria umożliwiają ładowanie i wspólne oglądanie prezentacji (lub wideo), interakcję z widzami za pomocą czatu na żywo (wtedy jest to live webinar), współdzielenie ekranu swojego komputera, a także nagrywanie konkretnej transmisji z funkcją odtwarzania jej.
Wybór konkretnego rodzaju webinarium jest uzależniony od indywidualnych preferencji organizatora, w tym przede wszystkim celów, jakie ma on zrealizować. Są darmowe lub płatne webinary. Podczas webinarów odbiorcy mogą być edukowani w specjalistycznych dziedzinach, nakłaniani do zakupu bądź szkoleni w sprawach firmowych – panuje tutaj całkowita dowolność.
Przeczytaj i sprawdź, jakie rodzaje webinarów są najbardziej popularne.
Jako forma szkolenia online, webinary szkoleniowe stały się szczególnie przydatne w erze koronawirusa. To świetne rozwiązanie, ponieważ uczestnicy i organizator spotkania mogą przebywać w domu i czerpać wiedzę w spokojniejszych, bardziej sprzyjających warunkach, podczas gdy tradycyjne szkolenia wciąż wymagają od uczestników wysiłku w celu dotarcia do danego miejsca.
Takie szkolenie online to także duża oszczędność finansowa dla firm, których zespół jest wyjątkowo liczny i np. trudno byłoby go pomieścić w jednej sali konferencyjnej.
Webinary edukacyjne są bardzo popularne wśród ekspertów z danej dziedziny i służą im do przekazywania wiedzy swojemu gronu odbiorców. Pomogą w tym profesjonalnie przygotowane slajdy oraz atrakcyjne materiały wideo.
Jeżeli szukasz czegoś, co wesprze generowanie leadów w Twojej firmie, możesz rozważyć poprowadzenie webinarium. Tego typu spotkanie online polega na przyciągnięciu potencjalnego klienta atrakcyjną promocją, taką jak darmowe szkolenia online, losowanie wartościowego produktu bądź atrakcyjny rabat na konkretną usługę.
Takie webinary najczęściej odbywają się to poprzez wejście w podany link i zapis do newslettera przy pomocy adresu e-mail.
Ten rodzaj webinaru służy, jak sama nazwa wskazuje, przede wszystkim prezentacji produktów. Jest to znacznie lepsza alternatywa dla standardowych prezentacji sprzedażowych, głównie przez wzgląd na jej interaktywną formę.
Z pomocą takich webinarów można przedstawić dany produkt z najdrobniejszymi szczegółami. Jednak tym, co różni webinar od klasycznej prezentacji produktowej, jest możliwość zadawania pytań i udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania potencjalnych klientów. W ten sposób możesz zaspokoić ich ciekawość, wyjaśnić to, co ich nurtuje i tym samym skłonić do decyzji o zakupie.
Dodatkowo, uczestnicy mogą wyrazić także swoje opinie o konkretnym produkcie lub narzędziu, co daje organizatorowi cenny feedback pozwalający ulepszyć prezentowane artykuły.
Webinary utrzymujące relacje z klientami powinny opierać się na motywacji, zaangażowaniu, budowaniu zaufania i zainteresowania. Mają za zadanie przede wszystkim przekazać niezbędną wiedzę produktową potencjalnym klientom, ale też sprawić, że uzyskają oni możliwość w przekazaniu niezbędnej wiedzy produktowej dla interesantów, a dodatkowo sprawią, że będą oni mogli zadawać pytania dot. konkretnego produktu, narzędzia lub usługi.
Podstawowym elementem, którym różnią się webinarium oraz wideokonferencja, jest liczba osób organizujących wybrane spotkanie.
Otóż webinar można komfortowo prowadzić nawet w 3-4 osoby, przy czym reszta uczestników pozostaje przy wyłączonych kamerkach i mikrofonach. Warto jednak wspomnieć, że użytkownik webinaru może poprosić o głos, napisać wiadomość na czacie lub wysłać zapytanie do prezentera.
Z kolei wideokonferencja kieruje się nieco innymi zasadami, ponieważ spotkanie prowadzi wyłącznie jedna osoba (reszta ma włączone kamerki i mikrofony). Można to porównać do wykładu prowadzonego na studiach.
Jeśli chcesz poprowadzić własny webinar musisz wiedzieć, że takie przedsięwzięcie nie wymaga żadnego specjalnego oprogramowania. Niezbędny będzie jedynie komputer lub laptop ze stabilnym łączem internetowym, mikrofon, głośniki oraz karta dźwiękowa.
Fachowa i techniczna wiedza również nie jest potrzebna – wystarczy, że przeczytasz ten artykuł i obejrzysz kilka filmików na YouTube.
Przygotowania do przeprowadzenia webinarium są nieco bardziej wymagające niż sprzęt obsługujący omawianą technologię. Kluczowym elementem jest wybór wirtualnej sali konferencyjnej, czyli tzw. pokoju webinarowego – będzie to Twoje swoiste centrum dowodzenia.
W tym miejscu możesz zaopatrzyć się w materiały interaktywne, ułatwiające komunikację audiowizualną z użytkownikami webinaru. Jeżeli jesteś początkującym szkoleniowcem, polecamy zapoznać się z funkcjami oferowanymi przez daną platformę, aby uniknąć wpadek „na żywo”.
Funkcjonalności oferowane przez dany pokój webinarowy mogą się nieznacznie różnić między sobą, w zależności od konkretnego dostawcy pozwalającego na zastosowanie tej technologii. Istnieje również możliwość dostosowania wyglądu pokoju, np. w celu lepszego uwidocznienia kolorów marki organizatora, identyfikacji wizualnej oraz konkretnej grafiki podkreślającej charakter tego wydarzenia.
Najczęściej dostępnymi możliwościami są:
Najbardziej popularnymi sposobami na wykorzystanie webinarów są:
Webinar jest również doskonałym sposobem na szkolenia wewnętrzne firmowych pracowników, bez konieczności przychodzenia do miejsca pracy. Warto jednak wspomnieć, iż od rozpoczęcia ery nauczania zdalnego spowodowanego koronawirusem, webinaria stały się bardzo popularne także wśród nauczycieli.
Zastanawiasz się, czy warto organizować webinary?
Profesjonalnie przygotowany webinar z pewnością pozwoli na pełną interaktywność ze wszystkimi uczestnikami szkolenia. Dodatkowo pomoże przekazać najważniejsze informacje pod kątem merytorycznym, a także zaoszczędzić czas i pieniądze związane z wynajmem obiektu szkoleniowego oraz dojazdem do poszczególnej placówki. Jakie są mocne i nieco słabsze strony tego rozwiązania?
Webinary, z punktu widzenia przeciętnego użytkownika, nie posiadają jednak w zasadzie żadnych wad, ponieważ dostęp do internatu ma dzisiaj prawie każdy, a urządzenia, takie jak kamerka internetowa wraz z mikrofonem, są zazwyczaj wbudowane w ekran laptopa. Możemy zatem stwierdzić, że webinar to oszczędność czasu i pieniędzy oraz brak jakichkolwiek ograniczeń lokalizacyjnych.
Webinar to zdalne spotkanie z organizatorem/organizatorami w wirtualnej sali konferencyjnej. Pozwala przeprowadzać spotkania biznesowe, kursy i szkolenia oraz prezentacje produktu dla licznego grona osób. W trakcie webinaru możliwa jest interakcja pomiędzy uczestnikami a prezenterami (np. zadawanie pytań) przy użyciu czatu tekstowego, mikrofonu i kamerki internetowej. Dzięki temu webinaria są skutecznym narzędziem do edukacji i promocji, zwłaszcza w sektorze e-commerce oraz marketingu online.
Webinaria stały się popularne kilka lat temu wśród marketerów i sprzedawców, a dzisiaj są organizowane nawet przez nauczycieli oraz studentów.
Czas trwania webinaru jest uzależniony od planu organizatora, dlatego nie ma jednej recepty na to, ile powinien trwać webinar. Z doświadczenia jednak możemy stwierdzić, że czas trwania webinarium to minimum 45 minut, a maksymalnie 2 godziny. Wynika to z faktu, iż twórcom webinarów zależy przede wszystkim na przekazaniu mocno skondensowanej wiedzy w jak najkrótszym czasie.
Jakość transmisji na webinarze zależy od sprzętu komputerowego; istotne jest także połączenie internetowe organizatora. Minimalne parametry umożliwiające płynne odtwarzanie webinarium to 10 Mb/s pobierania i przesyłania danych. Rekomendujemy jednak wyposażyć się w łącze internetowe o mocy 30 Mb/s (download i upload).
Nie, webinar nie musi być organizowany z pomocą specjalnego oprogramowania, ponieważ wiele platform pozwala na przeprowadzenie go za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Wystarczy zatem sprawny komputer i stabilne połączenie z Internetem.
To, jaką liczbę uczestników może mieć dany webinar, zależy przede wszystkim od ograniczeń oferowanych przez konkretne platformy. Większość z nich pozwala edukować maksymalnie 1000 potencjalnych uczestników przez 3-4 organizatorów jednocześnie.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.