Jak skutecznie promować sztukę w Internecie? Poradnik dla artystów
3 min
3 min
Na skróty
Regularnie malujesz, rysujesz lub tworzysz grafikę? Rozdajesz swoją twórczość znajomym i rodzinie, a w domu magazynujesz kolejne dzieła? A może czas przekuć pasję w biznes? W dobie Internetu promocja sztuki jeszcze nigdy nie była tak prosta. Jeśli jesteś artystą i chcesz zacząć promować swoją sztukę online, oto kilka wskazówek, które z pewnością Ci się przydadzą.
Żadna dziedzina tak bardzo nie wymaga stworzenia marki osobistej, jak właśnie branża artystyczna. Artysta jest bowiem marką samą w sobie. Niewielu naprawdę rozpoznawalnych twórców pozostało niezauważonych dla świata jako osoby. Artysta i jego dzieło to właściwie dwie strony tej samej monety. Oczywiście talent i ciężka praca są równie istotne. Musisz w końcu mieć, co sprzedawać. Jednak bez promocji się nie obejdzie. Na szczęście Internet stwarza Ci nieograniczone możliwości promocji Twojej stuki na wyciągnięcie ręki.
Własna strona internetowa będzie doskonałą wizytówką Twojej pracy. Możesz tam zamieścić zdjęcia Twoich dzieł oraz informacje o sobie. By jednak witryna procowała na Twoją korzyść, warto także postawić na bloga, czyli tworzenie regularnej treści. Wszystkie tematy około artystyczne będą tam mile widziane.
A im więcej przydatnej, ciekawej i inspirującej dla użytkowników treści, tym wyższe pozycje w Google. Promocja sztuki w Internecie to również SEO, czyli tworzenie artykułów zawierających określone słowa kluczowe. Zamieszczanie ich na swoim blogu, pomoże Twojej grupie docelowej łatwiej znaleźć Twoją witrynę w sieci.
Sprawdź także: Jak skutecznie reklamować produkt?
Facebook, Instagram, TikTok to doskonałe narzędzia do promocji Twoich dzieł. Możesz wrzucać posty ze zdjęciami obrazów czy nagrywać rolki. Robiąc to regularnie, zyskasz odbiorców i zwiększysz ruch na stronie.
Warto też dołączyć do artystycznych grup na Facebooku, w których będziesz mógł/mogła zaprezentować swoją sztukę światu. Kto wie, może znajdziesz w ten sposób potencjonalnych kupców.
YouTube to obecnie druga, największa wyszukiwarka po Google. Użytkownicy prawie równie chętnie poszukują filmów będących odpowiedzią na ich zapytania, jak i treści pisanej. Warto to wykorzystać do promocji Twojej sztuki. Własny kanał na YouTube pozwoli Ci dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Zastanawiasz się, o czym nagrywać? O tym, co potrafisz najlepiej, czyli o tworzeniu. Możesz uczyć swoich odbiorców różnorodnych technik plastycznych i graficznych, sposobów na malowanie pejzaży, martwej natury, abstrakcyjnych form i wiele innych. A kiedy, już zdobędziesz swoją społeczność i rozwiniesz własny biznes artystyczny online, możesz uczyć innych artystów, jak to zrobić.
Pamiętaj, że dzielenie się wiedzą, tworzy zaufanie i buduje Twoją pozycję eksperta w danej dziedzinie. Kiedy użytkownicy poznają Cię jako osobę, zdecydowanie chętniej będą również chcieli kupować Twoje obrazy.
Obecnie dostępnych jest wiele platform artystycznych, na których możesz promować swoją sztukę. Na wielu z nich założysz konto bezpłatnie. Oto lista najpopularniejszych platform, których możliwości warto sprawdzić:
W Internecie jest też sporo platform sprzedażowych, na których możesz wystawić swoją sztukę na sprzedaż. Do chyba najpopularniejszych z nich należy Allegro i międzynarodowy Ebay.
Wśród bardziej zogniskowanych na branży artystycznej marketplace’ów warto wyróżnić:
W Internecie znajdziesz całą masę aktualnych konkursów artystycznych, plastycznych, fotograficznych i z wielu innych dziedzin twórczych. Warto brać w nich udział regularnie, nawet jak nie wygrasz, to Twoja praca może zostać wyróżniona i zaprezentowana np. na popularnej stronie internetowej lub otrzymasz zaproszenie na rozdanie nagród i tam nawiążesz znajomości, które dadzą rozpęd twojej artystycznej karierze. Warto wykorzystywać takie możliwości.
Istnieje przesąd, że droga artysty nie jest najbardziej intratną ścieżką zawodową. Jednak nigdy wcześniej dostęp do różnorodnych form promocji własnej sztuki nie był tak prosty jak dziś. Internet daje Ci nieograniczone możliwości dotarcia do Twoich odbiorców. Żal by było z tego nie skorzystać. Sprawdź zaproponowane formy promocji sztuki współczesnej i wybierz najlepsze rozwiązanie dla Ciebie.
Absolwentka poznańskiego UAMu, dla której język polski nie ma żadnych tajemnic. W Semcore czaruje słowem, tworząc treści idealnie dopasowane do potrzeb klienta. Prywatnie miłośniczka gór, książek, psychologii i jogi.