Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoi potencjalni klienci korzystali z Twoich usług lub kupowali Twoje produkty, musisz umożliwić im znalezienie Twojej firmy w internecie. Pozycjonowanie jest ważne, ponieważ sprawia, że Twoja witryna staje się widoczna w wyszukiwarce, a to oznacza większy ruch i więcej możliwości konwersji leadów na klientów. To właśnie jest celem SEO – zwiększenie zaufania, jakim obdarzają Cię internauci i Google. Przekłada się to w praktyce na lepszą widoczność w Google i większy ruch na stronie. Jak sprawdzić, czy Twoja witryna jest widoczna i odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO? Podpowiadamy.
Większość właścicieli witryn bardzo chciałoby przestrzegać wszystkich czynników rankingowych Google. W rzeczywistości może się to okazać się to praktycznie niemożliwe, ponieważ obecnie wyróżniamy ich ponad 200. Mamy jednak dla Ciebie dobrą wiadomość! Eksperci SEO wyróżniają kilka kluczowych czynników rankingowych, których przestrzeganie może okazać się wystarczające, aby Twoja witryna znalazła się wysoko na liście wyników wyszukiwania (SERP) i była widoczna dla użytkowników. Poniżej omówimy najważniejsze z nich i podpowiemy, w jaki sposób możesz zweryfikować je na swojej stronie internetowej.
Dla Google doświadczenie użytkownika jest jednym z najważniejszych kryteriów służących do oceny potencjału danej strony internetowej. Świadczy o tym chociażby wprowadzenie w 2021 roku Mobile-First Indexing, czyli zmiany w sposobie indeksowania witryn, którą można określić jednym zdaniem: najpierw urządzenia mobilne, potem stacjonarne.
Obecnie skuteczna witryna powinna posiadać responsywny design, co oznacza, że jej zawartość musi być dostosowana w takim samym stopniu do smartfonów i tabletów, jak i do komputerów stacjonarnych. Poziom dostosowania Twojej witryny do urządzeń mobilnych możesz zmierzyć za pomocą darmowego Testu optymalizacji mobilnej od Google. Warto o to zadbać, ponieważ jeśli użytkownicy Twojej witryny napotkają problemy z dokonywaniem zakupów, wypełnianiem formularzy lub po prostu prawidłowym przeglądaniem treści na stronie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że opuszczą ją i przejdą do witryny konkurenta, który zaoferuje im większy komfort korzystania z platformy.
Statystyki Google wskazują, że aż 61% użytkowników po złych doświadczeniach na stronie mobilnej, prawdopodobnie nigdy na nią nie wróci, a 40% internautów zamiast tego odwiedzi domenę konkurencji.
Twoja witryna powinna wyglądać i działać sprawnie na każdym ekranie. W przeciwnym razie może wzrosnąć jej współczynnik odrzuceń, czyli wskaźnik prezentujący odsetek internautów, którzy spędzili na niej bardzo mało czasu. Google regularnie kontroluje ten wskaźnik, więc jeżeli zauważysz problemy z funkcjonalnością wersji mobilnej Twojej strony, wyeliminuj go, aby nie stracić wiarygodności w oczach Google.
Szybkość działania strony internetowej zawsze była istotna, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu w maju 2021 roku przez Google wskaźników core web vitals jej rola stała się jeszcze ważniejsza. Szybkość witryny stała się jednym z głównych czynników rankingowych CWV.
Powolne wczytywanie się strony internetowej może znacząco wpłynąć na częstotliwość korzystania z niej przez internautów, a Google zdecydowanie karze strony, które ładują się zbyt długo. Dlatego istotne jest, aby właściciele witryn zadbali o ich odpowiednią optymalizację pod kątem szybkości. Skrócenie czasu ładowania witryny, nawet o kilka milisekund, może mieć pozytywny wpływ na jej ranking.
Aby sprawdzić, jak w rzeczywistości radzi sobie Twoja strona internetowa możesz wykorzystać darmowe narzędzie do analizy szybkości ładowania – Google PageSpeed Insights. Dzięki temu otrzymasz również dostęp do wskazówek, co należy poprawić, aby zoptymalizować działanie witryny. W celu przyspieszenia szybkości ładowania warto również skorzystać z optymalizacji i obrazu oraz wykorzystać pamięć podręczną przeglądarki do ich przechowywania. Dzięki temu przy podczas drugiej i kolejnych wizyt użytkownika strona internetowa wczyta się znacznie szybciej.
Zobaczmy, jak wyglądają wyniki dla domeny Semcore.pl:
Algorytmy Google nagradzają strony zawierające angażujące, obszerne i trafne treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników wyszukiwarki. Tego typu content stanowi wartość dla internautów i sprawia, że po przejściu na Twoją stronę, nie wracają ponownie do wyników wyszukiwania w celu znalezienia innego źródła informacji.
Zaktualizowany algorytm BERT od Google, korzystając z uczenia maszynowego (ML) i przetwarzania języka naturalnego (NLP), coraz lepiej interpretuje intencje swoich użytkowników i negatywnie ocenia strony, które nie posiadają treści dopasowanych do wyszukiwań internautów. Warto więc od czasu do czasu zweryfikować aktualność treści w witrynie i sprawdzić, czy kontent jest nadal interesujący i angażujący dla użytkowników. Zwróć uwagę na ewentualne duplikaty. Podobna treść na różnych stronach w witrynie nie tylko nie wspiera SEO, ale wręcz może zaszkodzić jej pozycjonowaniu w Google.
Linki są ważnym elementem algorytmu rankingowego Google. Dzięki nim roboty indeksujące mogą odnaleźć daną witrynę. Duża ilość i wysoka jakość linków zwrotnych (linków zewnętrznych) wzmacniają wiarygodność witryny i wpływają na ruch organiczny. Im więcej linków zewnętrznych prowadzi do Twojej domeny, tym wzrasta prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Żeby wzmocnić potencjał SEO strony internetowej, możesz poszukać stron o wysokim autorytecie, na których umieścisz gościnny wpis z linkiem do Twojej domeny. Dobrą praktyką jest także wymiana linków we wpisach. Google pozytywnie ocenia tego typu działania, jednak treści obu witryn muszą być ze sobą spójne. Innym sposobem na zwiększenie efektywności strony internetowej jest aktywność w mediach społecznościowych.
Wszystkie, obecne linki, które prowadzą do Twojej strony internetowej, możesz sprawdzić, korzystając z Google Search Console. Po zalogowaniu się do konta Google wystarczy przejść do zakładki “Linki” i sprawdzić jaka liczba linków zwrotnych została zindeksowana przez robota wyszukiwarki. Dzięki temu będziesz w stanie zidentyfikować potencjalne strony, których autorytet jest niski, a które umieściły w swojej witrynie link do Twojej domeny. Tę kategorię linków lepiej wyeliminować.
Najprostszym sposobem na to, aby sprawdzić wydajność SEO Twojej witryny, jest samodzielne wyszukanie jej nazwy lub związanych z nią słów kluczowych w Google. Dzięki temu będziesz mógł od razu zaobserwować, czy adres strony internetowej pojawia się w wynikach wyszukiwania i jaką pozycję zajmuje.
Jeżeli obecna pozycja Cię nie satysfakcjonuje, sprawdź, co możesz zrobić w opisach powyżej obszarach. Gdy zadbasz o aktualne treści, responsywność i szybkość strony oraz pozyskasz linki zewnętrzne, Twoja witryna będzie awansować na stronach wyników wyszukiwania stron Google. A jeśli to nie wystarczy – zapraszamy do kontaktu z zespołem Semcore!