Strona internetowa, w której prezentujemy dowolną ofertę, ma swoje ograniczenia. Zwłaszcza jeśli chodzi o zakres informacji, które możemy na niej udostępnić, jak również formę tego przekazu. Jeśli zależy nam na dotarciu do szerszego grona odbiorców, rozwijaniu wizerunku własnej marki lub firmy oraz efektywnej sprzedaży, założenie i rozwijanie własnego bloga będzie skutecznym rozwiązaniem.
Na skróty
Blog a sprzedaż
Sprzedaż w sieci rządzi się nieco innymi prawami niż ta tradycyjna i bezpośrednia. Contentmarketing na blogu pełni bardzo ważną rolę. Wiedza na temat tego, kto jest docelowym odbiorcą, jakie treści angażują najwięcej osób lub wzbudzają najliczniejsze i najżywsze reakcje – wszystko to jest w stanie przyczynić się do budowania trwałych relacji z gronem internautów. A to stanowi swego rodzaju długoterminową inwestycję, niejednokrotnie przekładającą się na sprzedaż.
Marketing na blogu – jak działać?
Jak zdobyć uwagę i dotrzeć do potencjalnych klientów? Jeżeli działamy w branży e-commerce, warto zdecydować się na prowadzenie firmowego bloga. Należy zwrócić uwagę na systematyczne uzupełnianie treści i widoczność w wyszukiwarkach, a także promowanie w mediach społecznościowych. Zakres treści, które można publikować jest bardzo szeroki, to m.in. teksty poradnikowe (pozwalające na kreowanie wizerunku profesjonalisty w danej dziedzinie), wywiady (np. z ekspertem lub znaną postacią z danej branży), specjalistyczne artykuły lub case studies. Jeśli marketing na blogu ma działać prężnie, warto zdecydować się także na udostępnianie dodatkowych, wartościowych materiałów, jak np. filmy video, autorskie e-booki, prezentacje multimedialne, podcasty czy webinary. Dzięki nim istnieje szansa przyciągnięcia licznych, czasem bardzo różnorodnych odbiorców. W przygotowywaniu contentu pomocna może okazać się koncepcja ESP (Emotional Selling Point), według której działania związane z zakupem pewnych produktów lub usług podejmowane są często nie logiczne i racjonalnie, ale pod wpływem emocji. Blogowe treści powinny więc wywoływać konkretne skojarzenia i emocje, które będą sprzyjać pożądanym decyzjom odbiorcy.
Blog a sprzedaż – jak to połączyć? Liczą się propozycje. Z jednej strony blog firmy to świetne miejsce do storytellingu (marketingu narracyjnego) usługi, marki lub produktu, informowania o różnorodnych akcjach promocyjnych, konkursach oraz zniżkach, nowościach w ofercie czy branżowych sukcesach, kreowania charakteru brandu i przedstawiania jego wizji. Z drugiej jednak, nadmierne skupienie na autopromocji, nasycenie treści frazami kluczowymi oraz linkami może zniechęcić do śledzeniu bloga i przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Warto pamiętać, że jest to także miejsce, w którym można wyznaczać nowe trendy, służyć fachową poradą, prezentować oryginalne pomysły lub branżowe nowości. Dobry marketing na blogu może okazać się źródłem przedsiębiorczego sukcesu.
Zarabianie na blogu – inne możliwości
Sprzedawanie w kontekście działalności blogowej nie dotyczy wyłącznie kwestii blogów firmowych. Dochody może przynosić również ten autorski – tematyczny, dobrze widoczny i popularny, często prowadzony przez mniej lub bardziej znanych influencerów. Na czym można zarobić? Między innymi na publikacji wysokiej jakości artykułach sponsorowanych (promujących usługi lub towary konkretnej marki), testowaniu i recenzjach produktów (np. książek, kosmetyków lub produktów spożywczych), afiliacji i programach partnerskich (w oparciu o wynagrodzenie prowizyjne), reklamach . Inna opcja to wprowadzenie i sprzedaż własnych towarów lub usług, te najczęstsze to np. gadżety, linie odzieżowe, książki lub kursy. Jeśli jesteś zainteresowany tego typu działalnością, skup się nie tylko na interesujących i zróżnicowanych postach, ale także na rozpoznawalności. Bycie influencerem wszak łączy się z byciem znanym i lubianym, a w efekcie – wpływowym. Większość działań promocyjnych rozwija się w tym przypadku za pomocą mediów społecznościowych.
Czerpanie realnego dochodu poprzez prowadzenie bloga (firmowego czy też autorskiego) wymaga czasu, zaangażowania i konsekwencji. Warto rozpocząć od przygotowania indywidualnej, długoterminowej strategii działania, której powinien przyświecać jeden, główny cel – zgromadzenie jak najliczniejszego grona fanów. Każda z tych osób będzie później potencjalnym klientem bez względu na to, co i jak będziemy chcieli sprzedać. Aspekt biznesowy nie powinien być jednak celem samym w sobie, dominującym np. nad wartościowym, ambitnym contentem, stąd niejednokrotnie (zwłaszcza w przypadku blogowania firmowego) wsparcie profesjonalnych agencji bywa nieocenione. Stawiając jakość na pierwszym miejscu, mamy szansę przekuć ją w profity, nie tylko finansowe.