Na skróty
Różnorodne treści, które pojawiają się na Twojej stronie internetowej czy blogu powinny przyciągać uwagę i zachęcać do lektury jak najliczniejsze grono odbiorców, aby jednak tak się stało, publikowane teksty muszę być widoczne w wynikach wyszukiwania. W tym celu należy odpowiednio zadbać o strategię pozycjonowania, wykorzystując m.in. precyzyjnie dobrane słowa kluczowe w wyborze konkretnych tematów na bloga i opracowywaniu ich. Dlaczego frazy są tak bardzo istotne? W czym mogą się przydać i jak poprawnie ich używać?
Słowa lub frazy kluczowe są niezwykle ważne podczas wymyślania tematów i opracowywania konkretnych treści co najmniej z kilku powodów, m.in., ponieważ:
Odpowiednie frazy są więc swego rodzaju łącznikiem między tym, czego użytkownicy szukają w sieci a treścią, która ma odpowiedzieć na ich potrzeby. Twoim celem jest kierowanie jak największego i wartościowego ruchu organicznego do danej witryny internetowej z wyników SERP (Search Engine Results Page), co będzie możliwe tylko wtedy, gdy biblioteka fraz będzie trafna i skomponowana w przemyślany sposób.
Dobór fraz to bardzo ważny proces, wpływający nierzadko na efektywność pozycjonowania. Jak dobierać słowa kluczowe do tematów na bloga i innych treści? Przede wszystkim należy:
Opracowywanie indywidualnej biblioteki fraz kluczowych to jedna kwestia, druga to tworzenie konkretnych, wartościowych tematów na bloga przy ich optymalnym wykorzystaniu. Oto dziesięć głównych wskazówek, jak robić to możliwie najbardziej efektywnie.
Teksty, które tworzysz, nie mogą być wyłącznie motywowane użyciem konkretnych fraz, powinny być użyteczne i wartościowe z perspektywy użytkowników. Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoje teksty czytano regularnie i z chęcią, rekomendowano m.in. w mediach społecznościowych, na pierwszym miejscu stawiaj jakość.
W SEO nie chodzi tylko o słowa kluczowe, jednym z ważnych czynników jest także user experience, czyli ogół wrażeń i doświadczeń użytkownika w kontakcie z Twoją witryną, dlatego też pamiętaj o tym, aby uwzględniać w tworzeniu contentu wygodę odbiorcy, intuicyjność treści w odbiorze, niech będą one jasne i proste w zrozumieniu. Osoba, która zapoznaje się z danym artykułem, powinna zyskać konkretny profit – czegoś się dowiedzieć, coś porównać, rozwiązać jakiś problem, rozwiać swoje wątpliwości etc. Liczą się więc zarówno Twoje korzyści (wynikające z pozycjonowania), jak i korzyści odbiorcy.
Zbyt duża ilość fraz kluczowych w tekście to jeden z najpopularniejszych błędów, jakie można zauważyć w internetowym contencie. Wynika m.in. ze starych przyzwyczajeń (okresu nieetycznego pozycjonowania Black Hat SEO), niewiedzy lub ignorancji (mylnych i szkodliwych dla witryny założeń, że im więcej, tym lepiej). W żadnym wypadku nie zakładaj, że warto przepełnić pojedynczy tekst każdym słowem kluczowym, który ma jakikolwiek potencjał, zachowuj umiar i działaj rozważnie. Sztuczne nasycenie treści frazami może skutkować poważną karą!
Użycie wyselekcjonowanych słów kluczowych dotyczy nie tylko głównej treści, ale także m.in. adresów URL, meta tytułów, meta opisów, atrybutów ALT czy nagłówków. Za każdym razem, przy publikacji tekstu, bierz to pod uwagę, będziesz w stanie zwiększyć skuteczność pozycjonowania i w pełni wykorzystać siłę wybranych fraz.
Jeśli nie masz potwierdzenia, że coś może sprawdzić się w Twoim przypadku, nie ryzykuj i nie marnuj swoich możliwości na eksperymenty. Frazy kluczowe nie są uniwersalne i nie powinny być w żadnym stopniu przypadkowe, sięgaj wyłącznie po te, które zostały dobrane do Twojej strony z konkretnych powodów.
Tworząc swoje tematy na bloga, pamiętaj, aby nie wybierać wyłącznie najpopularniejszych fraz, które charakteryzują się wysoką konkurencyjnością. Analizuj zarówno ilość wyników wyszukiwania na określone zapytanie, jak i rodzaj wyników dla danej frazy kluczowej, profile linkowe, cechy wyświetlanych stron etc. Wykorzystując pomocnicze narzędzia, staraj się sięgać po te frazy, które pominęły lub zignorowały inne firmy z Twojej branży, a które mają szansę zadziałać i zwiększyć widoczność Twojej witryny.
To, jak użytkownicy wyszukują informacje w sieci, dynamicznie się zmienia. Obecnie coraz częściej pozycjonerzy zwracają uwagę na precyzyjne sformułowania, stąd sięganie po frazy z tzw. długim ogonem, czyli takie, na które składają się więcej niż dwa wyrazy. Pamiętaj jednak o wszystkich rodzajach fraz kluczowych, czyli także tych ogólnych (i zarazem najbardziej popularnych), brandowych (świetnie sprawdzających się, gdy np. użytkownik zna markę, ale nie zna adresu witryny), branżowych czy wspomagających konkretną kampanię reklamową. Niech Twoja biblioteka będzie odpowiednio zróżnicowania.
Zapomnij o sformułowaniach „frazy kluczowe tematy na bloga” – to, co piszesz, ma mieć sens, znaczenie i wartość, stąd wszelkie nienaturalne odmiany wyrazów, sztuczne dodawanie treści, uzupełnianie jej etc. nie ma prawa bytu.
Ta wskazówka przydaje się za każdym razem, gdy ktoś planuje nową strategię SEO. Zanim zaczniesz swoje działania, ucz się na błędach swoich konkurentów. Sprawdzaj, jakie frazy odnoszą sukces i dlaczego, jaki rodzaj treści jest najpopularniejszy, co może okazać się oryginalnym, a zarazem możliwie bezpiecznym rozwiązaniem w zakresie pisania pod SEO.
Tworzenie skutecznego contentu, który wesprze pozycjonowanie, wymaga odpowiedniego zaangażowania, poświęcenia czasu oraz energii, stosowania metody prób i błędów, dlatego w całym procesie należy skrupulatnie monitorować i oceniać wyniki aktualnych działań po to, aby udoskonalać kolejne i poprawiać efektywność.