Blog firmowy jest wizytówką firmy. Wiele przedsiębiorstw prowadzi go tylko po to, aby podkreślić ekspercką wiedzę, stabilną pozycję na rynku. Blog może być również narzędziem przydatnym do budowania zaangażowanej społeczności. Skutkiem tego są lepsze wyników sprzedaży. Jak tego dokonać?
Na skróty
Konkretny autor
Wiele firm nie podpisuje tekstów blogowych imieniem i nazwiskiem autora. To duży błąd. Teksty dodawane przez “firmę” to teksty bez nadawcy. Odbiorca lubi wiedzieć kogo czyta, z kim ma do czynienia. Dzięki temu odbiorca nie ma wrażenia, że teksty są tworzone przez nieznany zespół redakcyjny. Najlepszym pomysłem jest to, aby na bloga trafiały wpisy tworzone przez konkretnych autorów. Doskonałym sposobem będzie tworzenie wpisów przez osoby pracujące w firmie, o których odbiorca może przy okazji dowiedzieć się kilku informacji. To zmniejsza dystans, a ponadto podkreśla ekspercką wiedzę Twoich pracowników.
Sposób narracji
Blog firmowy to nie artykuł naukowy. Wiele firm o tym nie myśli i tworzy wpisy w sposób niezwykle profesjonalny, a jednocześnie sztywny. Dlatego ważne jest to, aby dopasować język, sposób narracji do odbiorców, a do tego potrzebny jest plan. Jeśli chcesz dodawać na bloga teksty poradnikowe, to wymagany jest prosty język. Oczywiście nie może on być kolokwialny. Ważne jest to, aby był przyjazny i jasny – dzięki temu odbiorcy będą rozumieli wszystkie wskazówki. Przez zaplanowaniem sposobu narracji warto jest określić grupę docelową. Wtedy będziesz kierował swoje treści dokładnie do osób, na których Ci zależy.
Początkowo należy określić grupę odbiorców bloga i utworzyć podstawowe kategorie “robocze”. Może to być: edukacja, ciekawostki, zabawne, komentarze dotyczące nowinek, relacje, wywiady… i wiele innych. To zależy od tego, jaki biznes prowadzisz. Do każdej z tych kategorii warto zaplanować po kilkadziesiąt pomysłów na teksty. Można je dobrze opracować już na etapie planowania. Dopasuj do nich słowa kluczowe, przesłanie, wypisz mnóstwo najważniejszych informacji, jakie chcesz przekazać. Nie bój się wywiadów, przeprowadzaj je z ciekawymi ludźmi. To zwiększy zasięgi i pokaże, że Twoje przedsiębiorstwo nie jest odgrodzone od otoczenia, a ceni sobie ekspertów z branży.
Użyteczność
Pamiętaj, aby każdy wpis był użyteczny dla odbiorcy. Powinien on zatem realizować podstawowe cele, jakim jest zainteresowanie odbiorcy i dostarczenie wartości. Dzięki temu odbiorcy będą sami zaglądać na bloga, aby dowiedzieć się czegoś nowego. Informuj o nowych wpisach na swoich kontach w social media.
Call to action!
Wzywaj do działania, czyli zachęcaj do komentowania, przesyłania tekstu dalej. Twórz ankiety i pokaż, że liczysz się z opiniami i komentarzami odbiorców. Buduj relacje, udowodnij, że nie dystansujesz się od swoich czytelników i klientów. Działaniami udowadniaj, że chcesz znać ich potrzeby, aby od razu na nie reagować.
Wspominaj o ciekawych mailach i wiadomościach
Jakiś odbiorca napisał Ci interesującego maila? Zapytaj czy możesz go opublikować i wykorzystaj do tego wpis. Doceń wiadomość, pomysły, skomentuj i omów. Takie artykuły stają się popularne. Przyciągają czytelników, którzy chcą poznać zdanie innych odbiorców. Więcej osób będzie wysyłać Ci wartościowe maile, które pomogą nie tylko w tworzeniu bloga, ale pozwolą Ci dowiedzieć się ciekawych informacji na temat branży i potrzeb odbiorców.
Zależy Ci na pracownikach, którzy interesują się tematem i znają twoją firmę? Twórz wpisy, w których ogłaszasz rekrutacje. Dzięki temu szybko możesz trafić na bardzo ciekawe osoby, które mają nie tylko doświadczenie w danej branży, ale też już lubią Twoją firmę, a praca dla Ciebie będzie dla nich przyjemnością.
Zwracaj uwagę na różne perspektywy
Nie bądź stronniczy. Tworząc teksty opiniotwórcze możesz jak najbardziej podkreślić i argumentować swoje zdanie, jednak spróbuj patrzeć na różne tematy szerzej. Uwzględnij opinie innych, nie wykluczaj nikogo. Skomentuj jak to rozumiesz, odpowiadaj. Tym sposobem stworzysz zaangażowaną społeczność i będziesz uczestniczył w ciekawych dyskusjach. Pamiętaj wtedy o moderacji, pilnuj kultury wypowiedzi i nie poruszaj kontrowersyjnych tematów. Powinny one dotyczyć rozważań na temat Twojej branży.
Dostarczaj rozrywkę
Internet jest po to, aby między innymi oderwać się od rzeczywistości, odpocząć, ale też dowiedzieć się czegoś ciekawego. Jeśli będziesz tworzyć ciekawe wpisy informacyjne i edukacyjne, to uzupełniaj je czasem wpisami rozrywkowymi. Nie skupiaj się wyłącznie na humorze, ale spraw by Twój blog był bardziej atrakcyjny i dodawaj czasem zabawne wpisy ze zdjęciami czy grafikami. Pamiętaj aby nikogo nie obrażać tymi żartami.
Podsumowanie
Blog firmowy może być różnorodny i ciekawy. Dzięki niemu stworzysz zaangażowaną społeczność, która będzie chciała czytać Twoje wpisy, będzie Ci ufać i chętnie zamawiać Twoje produkty. Blog to jedno z miejsc, które otwiera drogę do sprawnej komunikacji z odbiorcami.