Prowadzenie bloga firmowego – dlaczego warto?
4 min
4 min
Na skróty
Wydawać by się mogło, że prowadzenie bloga firmowego jest ważnym elementem strategii marketingowej w każdym przedsiębiorstwie — czy to małym, czy dużym. Jednak blogi najczęściej nie są priorytetem, w przeciwieństwie do contentu w social mediach. Jeśli jednak zależy Ci na tym, by Twój biznes pojawiał się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania, regularna publikacja artykułów będzie bardzo istotna. Dowiedz się dlaczego!
Content marketing i SEO to nierozłączona para — powinien o tym wiedzieć każdy, kto prowadzi własną firmę, niezależnie od branży. Zacznijmy od opisania bardzo prostej serii zdarzeń. Jak odbiorca dociera na stronę internetową? Wpisując w wyszukiwarkę frazy kluczowe, które algorytmy Google przetwarzają. Następnie Google wyświetla wyniki, zajmujące pozycje w TOP10. W przypadku, gdy jeden z wpisów, zamieszczonych na blogu, znajdzie się na pierwszej stronie wyszukiwania, znacznie wzrasta szansa na to, że internauta kliknie link prowadzący do Twojej witryny.
Blog firmowy jest miejscem w sieci, w którym zamieszczane artykuły będą odpowiadały na zapytania, powiązane z konkretnymi tematami, dotyczącymi oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Jeśli zadbasz o odpowiednią optymalizację witryny i wartościowy content, zyskasz skuteczne narzędzie, dzięki któremu będziesz mógł gromadzić leady, zwiększać sprzedaż czy też pozyskiwać zapisy do newslettera lub na organizowane przez firmę wydarzenia online.
Skoro wiesz już, dlaczego strategia SEO i content marketingowa są mocno powiązane ze skutecznym prowadzeniem bloga firmowego, warto przyjrzeć się jego tematyce. Treści blogowe powinny być unikalne dla danej branży, aby generować zainteresowanie, a co za tym idzie także widoczność w sieci. Bardzo popularne są zwłaszcza porady, jednak wpis na blogu może też być case study, skupić się na konkretnych funkcjach w produktach i usługach (np. w przypadku branży technologicznej na aktualizacjach). Możesz wykorzystać również branżowe trendy czy sezonowe wydarzenia. Tematyka nowych treści na blogu powinna pokrywać się z oczekiwaniami grupy odbiorców, dlatego warto śledzić Google Analytics i statystyki ruchu na stronie. Pomysłów na wpisy w Twojej branży szukaj w mediach społecznościowych, np. będąc członkiem różnych grup tematycznych. Nie zapomnij także o tym, by publikować odpowiednio sformatowane artykułu (nagłówki H1, H2), podzielone na akapity i zawierające ciekawe infografiki oraz innego rodzaju multimedia.
Bardzo istotnym aspektem w przypadku prowadzenia bloga firmowego jest regularność. Pamiętaj, że samo założenie bloga nie pozwoli Ci zrealizować celów strategii pozycjonowania. Tylko rozwój bloga przynosi wysoką pozycję w wyszukiwarce (oczywiście w połączeniu z innymi technikami SEO). Jeśli więc nie masz czasu na tworzenie wysokiej jakości, copywriter z pewnością będzie osobą, z którą warto nawiązać współpracę. Może to być freelancer, możesz też zatrudnić kogoś na etat — istotne jednak jest to, aby pozostawał on w kontakcie z ekspertem SEO lub miał odpowiednią wiedzę o wyszukiwarce, aby samodzielnie proponować tematy i wybrać słowa kluczowe.
Kolejnym powodem, dla którego warto prowadzić swojego bloga firmowego, jest możliwość zaprezentowania się jako ekspert. W takim przypadku potencjalny klient musi widzieć, że autorami wpisów są pracownicy przedsiębiorstwa z danej branży, którzy mają szeroką wiedzę w danym temacie. Oczywiście, artykuły niekoniecznie muszą być pisane przez nich — copywriter to zawód, w którym łatwo znaleźć osoby specjalizujące się w różnych dziedzinach. Koniecznie jednak pamiętaj, aby przed publikacją posty na blogu zostały sprawdzone, aby wyeliminować ewentualne błędy merytoryczne czy uzupełnić treść o wiedzę, istotną dla klienta.
Internauci wpisują w wyszukiwarkę różne frazy, które dzielimy na lokalne, generyczne, związane z brandem, etc. Aby strategia SEO odniosła skutek, w treściach powinny pojawiać się różne z nich — począwszy od tych związanych z tematem wpisu, najbardziej ogólnych, aż do słów kluczowych z długiego ogona, czyli zawierających więcej niż 3 frazy. Jest to istotne ze względu na to, że frazy mają różną konkurencyjność. O ile kilkanaście lat temu łatwo można było wypozycjonować się na generyczne wyszukiwania, takie jak “odzież damska”, obecnie mają one bardzo niski współczynnik konwersji. Dlatego też dobrze jest, aby strony w wynikach wyszukiwania wyświetlały się na inne, bardziej szczegółowe słowa kluczowe, np. “zielony damski garnitur z lnu” czy “odzież damska jaki fason garnituru do pracy”. Wiele jednak zależy od tego, czy branża, w której działasz, wyróżnia się wysokim poziomem konkurencyjności, czy też jest to pewna nisza, w której masz szansę z ogólnymi frazami. W sklepie internetowym samo SEO może też być niewystarczające, warto więc pamiętać także o UX, czyli stronach User Friendly. Ze względu na zmieniające się nawyki zakupowe internautów, koniecznie zadbaj o to, by witryna szybko ładowała się na urządzeniach mobilnych, począwszy od strony głównej, aż po najdalsze podstrony. Uaktualnij też wszelkie regulaminy i zgody na przetwarzanie danych osobowych, a także nie zapomnij również o bezpiecznych płatnościach. Oczywiście, UX to o wiele więcej, niż wymienione praktyki — jest to jednak dobry początek.
Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, chęci oraz rozeznania. Jeśli czujesz, że Twojej stronie przydałby się zastrzyk unikalnego contentu, porozmawiaj z naszymi specjalistami. Możemy też wykonać wstępny audyt, dzięki któremu dowiesz się, co warto zoptymalizować na firmowej stronie.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.