Jak wdrożyć AMP?
3 min
3 min
Na skróty
Czas to pieniądz. Powiedzenie sprawdza się nie tylko w odniesieniu do naszego codziennego życia, ale również rozrywki. Chcemy wszystko mieć natychmiast, bez zbędnego oczekiwania. Jesteśmy przyzwyczajeni do wygody i chcemy komfortu w każdym aspekcie. Także przeglądanie stron internetowych nie może trwać zbyt długo. Ekrany ładowania powinny znikać szybko, a zawartość witryn ukazywać się niemal natychmiast. Jak osiągnąć taki wynik?
Jeżeli masz stronę internetową lub planujesz budowę witryny, warto wiedzieć, czym jest AMP. Skrót stanowi rozwinięcie słów Accelerated Mobile Pages. Metoda ta opiera się na budowaniu serwisów online, gdzie treści są statystyczne, a witryny pozbawione zbędnych dodatków i funkcjonalności. Dzięki temu mogą otwierać się znacznie szybciej, dostarczając użytkownikom wartościowe informacje. Najczęściej tego typu rozwiązania wdrażane są przez portale informacyjne oraz plotkarskie, które chcą pozyskać jak najwięcej czytelników. Wdrożenie AMP ma miejsce również wtedy, gdy w przypadku konkretnego portalu pojawia się wysoki współczynnik odrzuceń, spowodowany zbyt długim czasem ładowania strony. Choć model ten sprawia, że witryna wygląda nieco bardziej ubogo, zawartość pojawia się bardzo szybko, dzięki czemu czytelnicy w krótkim czasie mogą zapoznać się z treścią danego portalu.
Ogólnie wdrożenie AMP nie jest trudne, ale wymaga nieco uwagi. W internecie możesz znaleźć informacje, jakie opublikowało samo Google na ten temat. Oto podstawowe wymagania, które musisz spełnić, aby wdrożenie AMP było prawidłowe:
Wdrożenie AMP składa się z trzech elementów. Dwa z nich są obowiązkowe, natomiast jeden opcjonalny.
AMP HTML – to nic innego, jak dedykowane tagi HTML, które pozwalają znacznie uprościć kod źródłowy strony internetowej. Wykorzystanie takich znaczników niweluje problem niedopasowania grafik do urządzeń mobilnych, dodatkowo pozwala dopasować zawartość witryny do różnych ekranów.
AMP JS – biblioteki JavaScript przyspieszające ładowanie strony internetowej.
AMP CDN – zawartość dodatkowa odpowiedzialna dostarczanie stron HTML opartych o AMP.
Nieskomplikowane wdrożenie AMP jest możliwe na stronach internetowych w systemie WordPress. Jak zwykle, całość oparta będzie na instalacji wtyczki. W tym celu należy zainstalować plugin AMP for WP – Accelerated Mobile Pages. W ustawieniach wtyczki możesz edytować wiele elementów, aby z łatwością dopasować witrynę do wytycznych od Google. Jeżeli korzystasz z Yoast SEO, zainstaluj dodatkowy plugin Glue for Yoast SEO & AMP, aby zintegrować obie wtyczki.
Jeżeli poszczególne podstrony zostały zbudowane w myśl tego, czym jest AMP, instalacja i włączenie pluginu zwykle wystarcza. Witryny z poprawnie wdrożoną koncepcją wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, posiadając obok adresu URL symbol błyskawicy. Zawartość takiego portalu powinna ukazać się dość szybko, nawet jeżeli Twoje łącze internetowe nie należy do najlepszych.
Gdy będziesz wdrażać AMP, na Twojej stronie prawdopodobnie zastosujesz dwie wersje jednej strony. Wersja zgodna z Accelerated Mobile Pages powinna wyróżniać się adresem URL, na przykład poprzez dodanie informacji w formie „/amp/”. Pamiętaj jednak, że Google może wstępnie oznaczyć taką zawartość jako duplicate content (powielona treść). W tym celu należy zastosować link kanoniczny, tak zwany cannoncial. Wówczas nie narazisz się na spadki widoczności.
Skoro wiesz, już czym jest AMP, warto omówić kilka zalet, jakie niesie za sobą wdrożenie tej koncepcji. Przede wszystkim możesz spodziewać się znacznie niższego czasu ładowania strony, co z kolei sprawi, że współczynnik odrzuceń spadnie. Szczególnie jeżeli do tej pory zawartość portalu ładowała się naprawdę długo, teraz możesz liczyć na poważne zmiany. Warto analizować tę sytuację poprzez Google Analytics.
Kolejny atut to uzyskanie specjalnego oznaczenia w wyszukiwarce. Użytkownicy, którzy wiedzą, czym jest AMP, zwracają uwagę na to, czy ikonka błyskawicy widnieje obok konkretnego adresu URL. Jej posiadanie może pozytywnie wpłynąć na liczbę odwiedzin i aktywnych internautów.
Wdrożenie AMP wiąże się również z wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania i to z dwóch powodów. Po pierwsze, Google wspiera portale, których czas ładowania jest znacznie krótszy niż u konkurencji. Nie znaczy to, że od razu wylądujesz w TOP 10, natomiast to bardzo ważny czynnik i warto o nim pamiętać. Wystarczy, że Twoje treści będą naprawdę wartościowe oraz zgodne z zasadami SEO. Dodatkowo, posiadając stronę skonfigurowaną pod Accelerated Mobile Pages, Twoja witryna jest zgodna z restrykcyjnymi wytycznymi od Google. Jeżeli pozycjonujesz stronę internetową i zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, aby zyskać lepsze wyniki, wdrożenie AMP powinno Cię zainteresować.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.