NarzędziaPozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Jak wdrożyć kod śledzenia Google?

3 min czytania
Jak wdrożyć kod śledzenia Google?

Czym jest kod śledzenia Google?

Kiedy rejestrujesz swoją witrynę w usłudze Google Analytics, otrzymujesz dostęp do złożonego panelu ze statystykami na temat Twojej strony. Jest on jednak pusty. Aby pojawiły się w nim informacje musisz zadbać o to, aby Twoja strona była połączona z tym narzędziem. W ten sposób przesyłane będą dane nt. odwiedzających, które będziesz w stanie dowolnie zinterpretować korzystając z dostępnych raportów. 

Kod śledzenia Google jest łącznikiem umożliwiającym wdrożenie wyżej opisanego procesu w życie. Przyjmuje on postać skryptu w języku javascript, do którego link umieszczany jest w sekcji head witryny. Powinien znajdować się na każdej podstronie, którą odwiedzają użytkownicy. Po wdrożeniu ze śledzenia można śmiało wykluczyć politykę prywatności, panel administracyjny czy regulamin. Chyba że statystyki na ich temat są nam do czegoś potrzebne.

Możesz zastanawiać się czy Google Analytics wpłynie na wydajność Twojej strony internetowej. Odpowiedź brzmi: nie, nie wpłynie. Kod śledzenia jest uproszczony do minimum, a jego ładowanie odbywa się w tle nie blokując innych zasobów (obrazków, tekstu) przez tzw. ładowanie asynchroniczne. W związku z tym bezproblemowo możesz śledzić aktywność swoich użytkowników, a w tym czas trwania sesji, liczbę stron na sesję, współczynnik odrzuceń i wiele innych użytecznych statystyk.

Jak wdrożyć kod śledzenia Google?

Wdrożenie kodu śledzenia Google krok po kroku

Kod analytics to nic innego jak skrypt, który w odpowiedniej konfiguracji powinien znaleźć się pomiędzy znacznikami <head></head>. Być może kiedyś dodawałeś na swoją stronę bibliotekę jQuery czy inny plik z rozszerzeniem .js. Jego wdrożenie jest proste, a najtrudniejszym krokiem jest samo odnalezienie kodu. Pierwsza wizyta w Google Analytics może być nieco przytłaczająca. Zignorujmy jednak raporty i przejdźmy do właściwej konfiguracji:

  1. Zaloguj się do usługi Google Analytics, a następnie spójrz na dolną część lewego menu.
  2. Kliknij kołowrotek, którego podpis po najechaniu to „administracja”.
  3. Spójrz na środkową część tego widoku, podpisaną jako „usługa”.
  4. Kliknij przycisk „informacje o śledzeniu”, a następnie wybierz „kod śledzenia”.
  5. Skopiuj globalny tag witryny (gtag.js) i wklej go do nagłówka (<head></head>) na swojej stronie.
Zobacz  Najlepsze książki o social media na 2023 rok - TOP 11

Pamiętaj, że kod śledzenia Google powinien znaleźć się w każdej podstronie (oczywiście z pewnymi wykluczeniami). Jeśli Twoja strona jest statyczna to musisz edytować każdą z nich z osobna. Możesz sobie z tym poradzić korzystając w sprytny sposób z narzędzi do edytowania tekstu.

Większość z nas będzie raczej miała do czynienia z oprogramowaniem CMS (np. WordPress) i dedykowanymi rozwiązaniami opartymi o moduły. Możesz edytować pliki szablonu, które nie podlegają aktualizacji. Przykładowo w WordPress wystarczy edytować plik „header.php”, gdzie jest poszukiwany przez nas tag HTML <head>.

Jak wdrożyć kod śledzenia Google?

Wykorzystaj pełen potencjał z Google Tag Manager

Mamy za sobą wdrożenie kodu śledzenia Google. To jednak nie wszystko. Zadajmy sobie pytanie: skąd Google Analytics ma wiedzieć, w którym miejscu znalazł się przycisk odpowiedzialny za konwersję, jaki typ formularza został przesłany, lub które podstrony powinny być traktowane w odrębny sposób. Odpowiedź jest prosta: z tagów wygenerowanych w Google Tag Manager.

W GTM dostępne są tagi, reguły oraz zmienne. Utworzenie tagu wymaga od nas sprecyzowania celu, zachowania podstawowych zasad logiki i zrozumienia być może nowej terminologii. Po zarejestrowaniu się możemy przejść do właściwego tworzenia tagów i ich konfiguracji:

  1. Tworzymy tag, nadajemy mu nazwę, a następnie wybieramy jego typ.
  2. Dobieramy regułę, czyli moment, w którym tag ma być uruchomiony. Reguły możemy tworzyć po wejściu do zakładki „reguły”. Będzie to działać na zasadzie przełącznika – gdy zostanie spełniona reguła (np. przesłanie określonego formularza czy zostanie obejrzany filmik) to uruchomi się dany tag.
  3. W trakcie konfiguracji tagów możemy wykorzystywać zmienne, które będą wskazywały np. na adres domeny czy stronę odsyłającą.
Zobacz  Ahrefs – poradnik

Warto zaopatrzyć się w dodatek do przeglądarki, jakim jest Google Tag Assistant. W ten sposób po wejściu na swoją stronę będziemy wiedzieli czy tagi zostały prawidłowo skonfigurowane, a zdarzenia są zliczane w oczekiwany sposób.

Wraz z rozwojem swojej strategii marketingowej powinieneś rozważyć dodatkową integrację z Google Ads. Dzięki temu lepiej zrozumiesz swoje kampanie reklamowe. W połączeniu z GTM poznasz cenne wskazówki na temat konwersji i ścieżek swoich odbiorców. Dowiesz się też jak długo klienci przebywali na stronie i jakie było ich położenie geograficzne. Z łatwością przeprowadzisz segmentację odwiedzających. Nie pomijaj raportu e-commerce – jest niezbędny do tego, aby wykorzystać Analytics do śledzenia efektów sprzedaży.

 

To instrukcja, która dotyczy starszej wersji Universal Analytics. Niedługo opublikujemy tekst, który będzie zawierał informacje po update Google Analytics 4  i wskaże wszystkie aktualne informacje dotyczące wdrażania kodu śledzącego Google. Chcesz wiedzieć więcej? Śledź naszego bloga i dowiedz się w jaki sposób możesz poprawiać pozycję swojej strony internetowej oraz rozwijać marketing internetowy własnej marki!

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy