Jak wybrać hosting SEO?
5 min
5 min
Na skróty
Jak wybrać hosting SEO? To pytanie bardzo często zadają nam klienci, którzy chcą rozpocząć pozycjonowanie zgodnie z najnowszymi zasadami SXO. W dzisiejszym artykule udzielimy kompleksowych porad na temat wyboru konkretnego usługodawcy, a dodatkowo wyjaśnimy, czym właściwie jest hosting SEO. Miłej lektury!
Hosting SEO to udostępniona przestrzeń dyskowa, która jest podzielona na poszczególne partycje oferowane konsumentom. Działa na bardzo prostej zasadzie – usługodawca dysponuje komputerami stale podłączonymi do internetu i pozwala swoim klientom przechowywać dane na konkretnej części udostępnionej przez niego powierzchni dyskowej magazynującej m.in.:
W zależności od usługodawcy hosting SEO może być darmowy lub płatny. Z doświadczenia wiemy, iż warto stawiać w większości przypadków na rozwiązania wymagające uiszczenia pewnej opłaty – wówczas działanie serwera, na którym bazuje wybrana przestrzeń dyskowa, będzie znacznie sprawniejsze. Darmowe rozwiązania są dedykowane dla osób, które zakładają mało rozbudowane strony www i nie zależy im na pozycjonowaniu.
We wstępie od razu zaznaczymy, że hosting nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie stron www. Jego wybór nie ma znaczenia, jeśli chodzi o ranking domen w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania.
Warto jednak spojrzeć na parametry hostingu SEO. Dlaczego? Ponieważ to właśnie one wpływają pośrednio na pozycjonowanie. W jaki sposób? Otóż jego zasobność może być niewystarczająca, a co za tym idzie – strona będzie działać zdecydowanie wolniej. W tym przypadku chodzi o sytuację, w której na danym hostingu mamy kilka lub kilkanaście stron (łącznie z witrynami zapleczowymi przesyłającymi niechciane treści typu SPAM).
Będąc właścicielem wyłącznie jednej witryny z kilkunastoma podstronami, wybór hostingu nie ma dużego znaczenia, ponieważ niezależnie, jaką decyzję podejmiemy, hosting nie będzie miał wpływu na wydajność strony. Wynika to z faktu, iż jego zasobność okaże się prawdopodobnie wystarczająca – chodzi o oferty z pojemnością od 25 GB i pamięcią na poziomie 4 GB RAM-u oscylujące zazwyczaj w granicach 100 zł netto rocznie.
Wybierając hosting SEO, należy zwrócić szczególną uwagę na referencje o danym usługodawcy (zarówno w Google, jak i na grupach Facebookowych).
Dodatkowo rekomendujemy zweryfikować dostępność obsługi (warto, żeby była całodobowa), sprawdzić, co jaki czas wykonywane są kopie bezpieczeństwa oraz poznać ograniczenia nakładane przez usługodawcę.
Ważna jest również cena hostingu SEO, koszty certyfikatu SSL oraz parametry tj. wykorzystywane technologie, pojemność serwerowa, czy też stosowane dyski (np. SSD lub SSD NVMe). Poniżej przedstawiamy 7 elementów, na które musisz zwrócić uwagę przy wyborze hostingu SEO!
Referencje są kluczowym elementem. Wynika to z prostego powodu – udostępniane przestrzenie dyskowe mogą być wystarczające pod względem oferowanych pojemności i innych ważnych parametrów (np. zasobność pamięci RAM), jednak błędy po stronie usługodawcy mogą skutkować wadliwym działaniem hostingu. W konsekwencji witryny korzystające z danego hostingu mogą nie być dostępne przez pewien czas, co wpłynie negatywnie na SEO wszystkich domen.
Gdzie można szukać opinii o danym hostingu? W pierwszej kolejności należy zweryfikować opinie w wyszukiwarce Google. Nie chodzi o pozytywne, lecz negatywne – sprawdzić, z czego użytkownicy są niezadowoleni.
Drugim, bardzo dobrym sposobem jest opublikowanie posta na branżowej grupie (np. SEO/SEM Polska z zapytaniem o konkretny hosting. Internauci z chęcią udzielą merytorycznych odpowiedzi (przed napisaniem posta warto użyć tzw. lupki, aby zobaczyć, czy dany wątek nie był wcześniej poruszany).
Dlaczego zaczynamy od referencji oraz dostępności obsługi? Ponieważ właśnie te elementy powinny w głównej mierze zadecydować o wyborze. Większość osób, którym zależy na dobrym hostingu pod pozycjonowanie średniej wielkości serwisu usługowego lub sklepu e-commerce mają setki dostępnych ofert z podobnymi parametrami w granicach od 70 do 120 zł netto rocznie. Parametry mogą być kluczowe w przypadku bardzo dużych stron www wyróżniających się sporym ruchem dziennym.
Zatem, na co zwrócić uwagę w kontekście dostępności obsługi danego usługodawcy? Przede wszystkim na godziny pracy infolinii. Jeśli wybrany hosting SEO dysponuje infolinią dostępną przykładowo od 9:00 do 14:00 – warto poszukać innego rozwiązania.
Otóż niektóre mankamenty związane z działaniem strony zależą od błędów hostingodawcy. Wówczas należy się z nim natychmiast skontaktować, aby nie stracić konwertującego ruchu. Jeśli przyjdzie nam czekać przez 12 godzin na możliwość kontaktu, prawdopodobnie będziemy stratni, dlatego najbardziej renomowane hostingi SEO oferują całodobową infolinię – jest to słuszne rozwiązanie.
Warto również sprawdzić, czy z danym usługodawcą można skontaktować się mailowo, a także przez czat online. Rekomendujemy przetestować każdą z opcji, aby upewnić się co do szybkości reakcji (jeśli nikt nie odpisuje lub nie odbiera pomimo dostępności, może to oznaczać, że firma nie podchodzi do klientów wystarczająco profesjonalnie).
Firma hostingowa powinna regularnie (np. co 12 godzin) wykonywać kopie bezpieczeństwa. Nie zawsze takie informacje są podane na stronie, dlatego powinniśmy dopytać się mailowo, jak często wykonują backupy oraz ile czasu są przechowywane u hostingodawcy. To bardzo ważne, ponieważ w przypadku awarii można bezproblemowo przywrócić kopię bezpieczeństwa swojej witryny.
Każdy pakiet oferowany przez firmy hostingowe jest w pewien sposób limitowany. Standardowym użytkownikom nie będzie stanowiło to najmniejszego problemu, ponieważ posiadają oni zazwyczaj jedną domenę i kilka adresów firmowych. Warto natomiast zweryfikować ograniczenia, gdy mamy nieco większe potrzeby. Zwrócić uwagę należy na m.in.:
W przypadku subdomen usługodawcy nas nie ograniczają. Warto jednak zapytać supportu, na jakich warunkach jest możliwa migracja. Darmowa raczej nie będzie, ale powinna być na przystępnych warunkach cenowych (zazwyczaj jest to koszt rocznego hostingu).
Cena za hosting SEO w ujęciu pierwszego roku okazuje się zawsze bardzo atrakcyjna. Czy tak jest również w kolejnych latach? Nie zawsze. Dlatego warto dokładnie zweryfikować ofertę lub skontaktować się z supportem. Praktyki niektórych firm hostingowych powodują, że cena za hosting SEO w drugim roku może wynosić nawet trzykrotność pierwotnej ceny. A nikomu nie jest na rękę zmiana hostingu. Zazwyczaj przedsiębiorcy korzystają z usług danego hostingodawcy nawet po kilkanaście lat.
W zależności od naszych potrzeb usługodawcy oferują certyfikaty SSL w różnych przedziałach cenowych. Warto zorientować się, jak wyglądają koszty u poszczególnych hostingodawców. Jeśli nie masz wygórowanych potrzeb, możesz skorzystać z darmowego certyfikatu SSL (Let’s Encrypt) – pozwala on uzyskać wystarczający poziom zabezpieczenia i komfortowo dokonywać transakcji internetowych.
Temat parametrów zostawiliśmy na sam koniec. Nie dlatego, że jest on mniej ważny, ale z tego powodu, że większość usługodawców oferuje w tym przypadku porównywalne opcje i sugerując się głównie specyfikacją nie podejmiemy odpowiedniego wyboru (chyba, że dysponujemy bardzo rozbudowanym serwisem typu Allegro i zależy nam głównie na parametrach technicznych). Uważamy jednak, że w tym przypadku warto poprosić topowych usługodawców o indywidualną ofertę. Przechodząc jednak do konkretów – jeśli chcesz wiedzieć, na jakie parametry zwrócić uwagę, są to m.in.:
Wybierając hosting SEO, warto zwrócić dodatkowo uwagę na okres próbny. Rekomendujemy z niego skorzystać, ponieważ pozwoli to zweryfikować dostępne funkcjonalności i przetestować jego rzeczywiste działanie. Firmy zazwyczaj oferują od 14 do 30 dni testowych. Nie polecamy sugerować się wyłącznie parametrami (większość hostingów SEO oferuje podobne rozwiązania), a przede wszystkim referencjami, jakością i dostępnością obsługi technicznej oraz innymi elementami, które wymieniliśmy w dzisiejszym artykule. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie tego wpisu i życzymy powodzenia w wyborze hostingu pod działania SEO.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.