Marketing

Jak wykonać prawidłową analizę rynku w marketingu?

3 min czytania
Jak wykonać prawidłową analizę rynku w marketingu?

Jeżeli chcesz wdrożyć nowy produkt na rynek albo zakładasz całkowicie nową firmę, musisz wiedzieć, w jaki sposób działa dana branża, jak funkcjonuje Twoja przyszła konkurencja, a także gdzie jest nisza, którą możesz zagospodarować. Narzędziem, które pozwoli Ci na analizę tego typu elementów jest analiza rynku. W jaki sposób ją skutecznie wykonać i po co w ogóle przeprowadza się tego typu badania? Oto odpowiedź na Twoje pytania!

Jak wykonać prawidłową analizę rynku w marketingu?

Zdj 1. Analiza rynku w marketingu stanowi jeden z ważniejszych elementów prowadzenia biznesu

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/business-idea-growth-concept-5261745/

Analiza rynku w marketingu stanowi jeden z kluczowych części, które wpływają na sukces sprzedażowy. Narzędzie to pozwala zrozumieć, jak działa Twoja branża, co ją charakteryzuję i w jakim kierunku będzie się zmieniać. Wyłącznie kompleksowe zbadanie tej kwestii pozwoli na uzyskanie odpowiedniej pozycji na rynku i poprawę sprzedaży Twoich produktów.

Czym jest analiza rynku i plan marketingowy?

Według definicji, analiza rynku to ocena warunków ekonomicznych, uwzględniając zmienne sektora i regionu, pod kątem (przede wszystkim) opłacalności prowadzenia biznesu. Analiza pozwala na kompleksowe sprawdzenie charakterystyki danego rynku, w tym jego możliwości finansowych (uwzględniając konkurencję i klientów), profil odbiorcy oraz sposób działania potencjalnej konkurencji.

Do zakresu uwzględnianego w analizie rynku wchodzą m.in. wielkość rynku, trend wzrostu (z przewidywaniami dotyczącymi rozwoju określonych elementów branży), a także zachowania konsumentów. 

Z analizą rynku powiązany jest plan marketingowy, czyli strategia działań promocyjnych dla określonego produktu, usługi lub całej marki. Co istotne, analiza rynku i plan marketingowy to dwa pokrywające się pojęcia. Dopiero po przeprowadzeniu kompleksowego sprawdzenia charakterystyki rynku, poznania własnych mocnych i słabych stron, trendów rynkowych czy działań konkurencji możesz ułożyć skuteczny plan na działania promocyjne.

Zobacz  Cross-selling

Po co w ogóle konieczna jest analiza rynku?

Z analizy rynku wynika wiele korzyści, które przekładają się ostatecznie na wzrost sprzedaży i długofalową współpracę z klientami. Co zalicza się do największych zalet tego narzędzia?

  • Dokładne zrozumienie cech i potrzeb klientów, co przekłada się na ich zaufanie, możliwość długofalowej współpracy i dopasowanie do nich szczegółów oferty.
  • Podejmowanie świadomych decyzji dotyczących celów biznesowych i realne planowanie inwestycji czy stopy zwrotu.
  • Optymalizacja kosztów strategii biznesowej, dzięki dopasowaniu sposobu działań do realnych potrzeb i oczekiwań klienta, bez przepalania środków na nieskuteczne prace.
  • Identyfikacja szans i zagrożeń, umożliwiająca wykorzystanie tych pierwszych i eliminowanie tych drugich na wstępnych etapach pracy.
  • Dopasowanie contentu do potrzeb rynku, ale też trendów rynkowych, które mogą obowiązywać w przyszłości.

Kompleksowa analiza rynkowa pozwala znacznie zwiększyć sprzedaż, a do tego umożliwia zwiększenie przewagi nad konkurencją. W jaki sposób wykonać analizę, aby była ona skuteczna?

Jak wykonać prawidłową analizę rynku w marketingu?

Zdj 2. Jednym z ważniejszych elementów analizy rynku jest SWOTA, czyli kompleksowe badanie szans, zagrożeń oraz mocnych i słabych stron

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/SWOT_pl.svg 

W jaki sposób wykonać analizę rynku? Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę?

Zanim przejdziesz do wykonywania pełnej analizy rynku, musisz uwzględnić kilka istotnych elementów. Przede wszystkim wskaż, jaki jest cel analizy (np. modyfikacja produktu na rynku lub zrozumienie działań konkurencji). Wybierz też metodologię badawczą analizy i dokonaj segmentacji rynku, dzieląc odbiorców np. ze względu na zainteresowania. 

Zobacz  Jakie są zagrożenia współpracy marki z influencerem?

Co jeszcze powinno wejść w zakres analizy rynku? To analiza SWOT, czyli analiza mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń. Przyda się też fachowa ocena trendów rynkowych oraz kompleksowa analiza konkurencji.

Jak krok po kroku przeprowadzić analizę rynku?

  • Określ cel prowadzenia analizy, uwzględniając swoje potrzeby i możliwości finansowe.
  • Wybierz docelowych klientów. Weź pod uwagę ich wiek, płeć, preferencje, zawód, wykształcenie itd.
  • Przeprowadź pogłębioną analizę konkurencji, analizując m.in. wielkość firmy, działania marketingowe, szacowane zasięgi i możliwości.
  • Przeanalizuj i pogrupuj wszystkie dane, porównując to z przewidywaniami dotyczącymi rozwoju rynku (np. z naukowych opracowań).

Na koniec wyciągnij wnioski z dotychczas prowadzonych działań i dopasuje kolejne etapy rozwoju firmy do przeprowadzonej analizy. Analizę rynku dokonuj nie tylko w momencie założenia firmy, ale też np. przy znaczących zmianach, które mogą wpływać na kierunek prowadzonego biznesu.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy