Na skróty
CMS WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów umożliwiających tworzenie stron internetowych. Na wtyczce do tego rozwiązania powstają również sklepy internetowe – według rankingu Similartech, w oparciu o WooCommerce internauci stworzyli ponad 1 000 000 serwisów. W dzisiejszym wpisie podpowiemy, jak zainstalować WordPress. Biorąc pod uwagę obecne standardy, jest to najbardziej przyjazna platforma pod kątem pozycjonowania (SEO).
Zanim zainstalujesz CMS WordPress, powinieneś wykupić hosting oraz domenę. Pamiętaj, że bazy danych MySQL to podstawa działania tego systemu, to w nich znajdują się bowiem informacje o zawartości witryny internetowej. Jak utworzyć bazę danych? Robi się to podczas instalacji, wpisując nazwę bazy danych i dostawcy (hosta). Na tym etapie ustala się również login i hasło. Warto również pobrać aplikację pt.: „Notepad++”, umożliwiającą przeglądanie plików tekstowych oraz ich edytowanie bez formatowania. Jest to bardzo przydatne do ewentualnych zmian w plikach Twojego serwisu.
Pamiętaj również o kliencie FTP (ang. File Transfer Potocol), czyli protokole przesyłania plików. Najpopularniejszą opcją jest oczywiście FileZilla.
CMS WordPress możemy zainstalować na 2 sposoby. Pierwszym z nich jest automatyczna instalacja tego systemu, a drugim manualne wdrożenie. Osoby początkujące powinny bez wątpienia skorzystać z metody pierwszej. Jeżeli natomiast znasz przynajmniej podstawowe zagadnienia dot. tworzenia stron www, możesz sprawdzić manualną instalację WordPressa – jest to zdecydowanie bezpieczniejsze rozwiązanie.
Automatyczna instalacja WordPress jest możliwa u większości hostingodawców. Dzięki zautomatyzowanym procesom cały proces będzie ograniczony do kilku kliknięć. Aby wdrożenie CMS WordPress przebiegło sprawnie, należy wykonać 3 poniższe kroki:
Po zainstalowaniu możesz zalogować się na swoją witrynę, wpisując w pasek wyszukiwań: /wp-admin/ z końcówką adresu swojej strony (np. semcore.pl/wp-admin).
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz Audyt SEO
Manualne zainstalowanie WordPressa jest bezpieczną opcją, jednak najbardziej czasochłonną. Wynika to z prostego powodu – całość wymaga ręcznej konfiguracji plików, a także załadowania ich do serwera FTP (ang. File Transfer Protocol). Nie oznacza to jednak, że proces ten jest bardzo zaawansowany. Poniżej przedstawiamy, jak powinna przebiegać manualna instalacja WordPress:
Nie bez powodu WordPress jest najpopularniejszym systemem zarządzania treścią — po prostu bardzo łatwo jest zorientować się w jego działaniu. Zakończ instalację poprzez wpisanie adresu strony. Co dalej? Aby się zalogować, konieczne jest wpisanie adresu strony w przeglądarce, a dokładniej: twojadomena.pl/wp-admin. Wpisz nazwę użytkownika, hasło i kliknij przycisk logowania.
System CMS WordPress można zainstalować na dwa sposoby – automatycznie i manualnie. Bezpieczniejszą opcją jest oczywiście wdrożenie ręczne, jednak wykonanie zautomatyzowanego procesu zajmie zdecydowanie mniej czasu (szczególnie osobom, które nigdy nie miały do czynienia z tworzeniem stron internetowych).
Przeczytaj także: SXO oraz Pozycjonowanie sklepów
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat instalacji WordPresa?
Instalacja WordPressa to relatywnie mało czasochłonne zadanie. W zależności od metody, którą wybierzesz, poświęcisz od kilku do kilkudziesięciu minut. Najmniej absorbującym czasowo rozwiązaniem jest oczywiście automatyczna instalacji WordPressa.
Automatyczna instalacja WordPressa jest stosunkowo bezpieczna. Uważamy jednak, że osoby, którym zależy na całkowitym bezpieczeństwie powinny wybrać manualną formę wdrożenia CMS WordPress.
W celu rozpoczęcia korzystania ze swojej strony należy wpisać /wp-admin/ na końcu adresu URL danej witryny.
WordPress jest w 100% bezpłatnym oprogramowaniem typu Open Source. Jego zainstalowanie okazuje się darmowe, natomiast możemy korzystać z płatnych usług oraz pluginów ułatwiających m.in. pozycjonowanie czy też dostosowywanie strony pod kątem aktualnych standardów SEO (ang. Search Engine Optimization) i UX (ang. User Experience), czyli SXO (ang. Search Experience Optimization).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.