Jak zbudować listę mailingową?
3 min
3 min
Na skróty
Lista mailingowa jest wykorzystywana między innymi do systematycznego wysyłania wiadomości newsletterowych. W jaki sposób ją zbudować? Na co zwrócić szczególną uwagę? O czym koniecznie pamiętać?
Lista mailingowa pozwala na komunikację z odbiorcami. To nie tylko źródło informacji z adresami e-mail wykorzystywane do wysyłki newslettera – w ten sposób firma może także udostępniać poszczególnym użytkownikom spersonalizowane oferty, promocje, kody rabatowe lub jednorazowe wiadomości informacyjne, które nie są regularnie tworzonym biuletynem, czyli wcześniej wspomnianym newsletterem. Praktycznie każda marka działająca online powinna posiadać swoją listę mailingową, najlepiej podzieloną na kilka segmentów. To ogromne ułatwienie w komunikacji, dodatkowo odpowiednio duża i zweryfikowana baza pozwala zwiększać poziom konwersji. Lista mailingowa przydaje się także podczas tworzenia kampanii reklamowych. W teorii stworzenie takiej bazy może być proste – praktycznie każdy internauta posiada pocztę elektroniczną. Jednak w praktyce proces zbierania i przetwarzania danych jest nieco bardziej skomplikowany. Co więcej – wykorzystanie listy mailingowej w nieodpowiedni sposób może przynieść więcej kłopotów niż korzyści.
E-mail marketing pozwala ogrzewać leady. To zjawisko, w którym potencjalny klient staje się konsumentem, ponieważ zaczyna korzystać z oferty proponowanej przez markę. Listy mailingowe mają szereg zastosowań. Wykorzystuje się je między innymi do:
Ważne jest nie tylko pozyskiwanie adresów skrzynek pocztowych użytkowników, ale również zapewnienie łatwego usunięcia z listy mailingowej. Pamiętaj, że nie każdy internauta z czasem będzie chciał otrzymywać wiadomości. Niektórzy tracą zainteresowanie, a inni zmieniają swoje zdanie na temat konkretnej decyzji zakupowej. Postaraj się ułatwić usunięcie z listy mailingowej. Jednocześnie miej na uwadze, że zgodnie z prawem, do zbierania i przetwarzania danych konieczne jest uzyskanie zgody od internauty. Dlatego kupowanie baz lub dodawanie adresów e-mail bez wiedzy konkretnego użytkownika jest zabronione.
Aby stworzyć listę z adresami e-mail, należy przygotować odpowiednią strategię, która będzie atrakcyjna dla odbiorców. Każdy użytkownik musi samodzielnie pozostawić swoje dane, wyrażając zgodę na ich przetwarzanie i gromadzenie przez firmę. Jednocześnie zapis do takiej listy powinien być prosty. Zwykle najlepszym rozwiązaniem jest umożliwienie pozostawienia danych poprzez stronę internetową.
Do zarządzania listą adresów e-mail warto wykorzystać dedykowane narzędzie, które ułatwi segmentację poszczególnych użytkowników oraz pozwoli na wygodną wysyłkę materiałów spersonalizowanych. Przykładem takiego oprogramowania jest:
Lista mailingowa powinna być podzielona na grupy. Następnie automatyzacja procesu wysyłki wiadomości (w tym newslettera) jest znacznie wygodniejsza i efektywna. Taka segmentacja adresów pozwala wyselekcjonować konkretnych odbiorców o określonych aspiracjach oraz potrzebach. Czy dokładnie te same informacje będziesz wysyłać do potencjalnego i stałego klienta? Należy właściwie personalizować wiadomości, aby te były maksymalnie skuteczne. Dlatego każda grupa mailingowa w bazie powinna składać się z użytkowników o określonym charakterze (np. stały klient, potencjalny klient, gorący lub zimny lead). Poszczególne segmenty będą otrzymywać dopasowane wiadomości, co zwiększy ich współczynnik otwarcia oraz zaangażowanie po stronie odbiorcy. Grupa mailingowa może otrzymywać informacje automatycznie dzięki narzędziom wykorzystywanym przez markę. Wówczas e-mail marketing nie zajmuje wiele czasu i jest po prostu skuteczny.
W jaki sposób zachęcić społeczność do zapisu na listę e-mail? Zależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, możesz obrać różną strategię. Najpopularniejszym sposobem jest udostępnienie jakiegoś wartościowego materiału odbiorcy, który zdecydował się pozostawić swoje dane (może być to e-book, raport, case study). Sprawdzają się również zniżki i rabaty na proponowane produkty bądź usługi. Listę mailingową podziel na wcześniej wspomniane grupy i zaprojektuj proces automatycznej wysyłki spersonalizowanych wiadomości. Wówczas szansa na konwersję wzrośnie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.