Handlowiec w e-commerce to połączenie sił specjalisty ds. sprzedaży, przedstawiciela, pracownika z działu obsługi klienta oraz content marketera. Obejmowanie takiego stanowiska wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i wymaga konkretnych umiejętności. Jak sprzedawać w e-commerce będąc handlowcem?
Na skróty
Handel e-commerce – nowa ścieżka zawodowa
Interesujesz się sprzedażą oraz marketingiem, ale nie chcesz samodzielnie zajmować się sklepem internetowym, prowadząc biznes? W takim przypadku powinna zainteresować Cię rola handlowca e-commerce. To posada szczególnie atrakcyjna dla osób posiadających doświadczenie w sprzedaży B2B oraz B2C. Obowiązki na takim stanowisku różnią się nieco od zadań służbowych tradycyjnego handlowa, a głównym narzędziem pracy jest komputer z dostępem do internetu. Atutem handlu e-commerce jest możliwość pracy zdalnej, bez konieczności codziennego odwiedzania biura, choć nie wszystkie firmy chcą korzystać z takiego rozwiązania – ma bowiem ono swoje wady oraz zalety.
Jak sprzedawać w e-commerce bez własnego sklepu internetowego? Wystarczy postarać się o stanowisko handlowca w branży, która będzie Ci odpowiadać. Aktualnie praktycznie każdy produkt można kupić online, dlatego naprawdę masz w czym wybierać. Handel e-commerce zdecydowanie różni się od tradycyjnej formy sprzedaży, dlatego wymaga nieco innego podejścia oraz odrębnej wiedzy. Nawet jeżeli posiadasz ogromne doświadczenie, ale nie zdarzyło Ci się współpracować ze sklepem internetowym, Twoje umiejętności niekoniecznie będą wystarczające. Tradycyjny przedstawiciel handlowy, czy specjalista ds. sprzedaży zwykle nie posiada wiedzy na temat reklam online, sposobu komunikacji przez internet oraz trendów świata cyfrowego. W takim razie jak sprzedawać w e-commerce bez doświadczenia? Najlepiej takie umiejętności nabyć poprzez odpowiednie szkolenia, uzyskując przy tym stosowne certyfikaty. Wiele sklepów internetowych przyjmuje na stanowisko początkującego handlowca e-commerce osoby bez doświadczenia, aby samodzielnie przekazać wiedzę w tej dziedzinie, przygotowując pracownika do swoich obowiązków służbowych.
Najczęściej handel e-commerce nie wymaga od specjalisty kontaktowania się z potencjalnymi klientami w sposób fizyczny, jak robią to między innymi przedstawiciele handlowi. Choć zdarzają się wyjątki, zwykle zadania służbowe ograniczają się do wykonywania telefonów, odpisywania na wiadomości, ewentualnie sporządzania zapytań ofertowych, reklam, oraz wycen. Użytkownicy wymagają od handlowca e-commerce przede wszystkim zaangażowania oraz pozytywnej relacji. W świecie cyfrowym specjalista zajmujący się sprzedażą łączy wiele postaci, dlatego ważna jest elastyczność. Czasami taki pracownik staje się content marketerem, innym razem członkiem zespołu obsługi klienta, a jeszcze innym razem analitykiem internetowym. To dlatego praktyczna wiedza na temat tego jak sprzedawać w e-commerce jest ceniona i wynagradzana przez pracodawców.
Należy wspomnieć, iż handlowiec e-commerce powinien charakteryzować się kilkoma bardzo ważnymi cechami. Prawdopodobnie nie każda osoba dobrze sprawdzi się na takim stanowisku. Czego wymaga pracodawca? Jak skutecznie sprzedawać w e-commerce będąc handlowcem?
Cierpliwość – bardzo ważna cecha każdego pracownika działu sprzedaży. Nie każdy klient skorzysta z oferty, nawet jeżeli dasz z siebie wszystko i spędzisz kilka godzin na przedstawianiu niuansów propozycji, wyceny oraz sposobu działania. Bądź cierpliwy i każdego dnia realizuj swoje cele, nawet mimo przeciwności.
Komunikatywność – w roli e-handlowca sprawdzą się osoby, które z łatwością nawiązują kontakt. Rozmowa musi być przyjemna od samego początku, aż do końca.
Odporność na stres – ta cecha jest szczególnie ważna w przypadku handlu e-commerce B2B, ale przydaje się także podczas obsługi klientów indywidualnych. Presja czasu lub innego rodzaju stres nie powinien robić na Tobie większego wrażenia. Musisz efektywnie sprzedawać i radzić sobie z pracą w każdej sytuacji.
Negocjacje – sporządzanie wstępnej umowy oraz dokonywanie wyceny to bardzo ważna część pracy handlowca. Postaraj się wynegocjować jak najlepsze warunki, które będą korzystne dla Ciebie oraz klienta.
Zarządzanie czasem – bardzo często handlowcy e-commerce samodzielnie muszą przygotować plan działania, efektywnie zarządzając czasem. Twój dzień musi być jasno opracowany w każdym calu.
Gdzie szukać pracy jako handlowiec e-commerce?
Jeżeli interesuje Cię stanowisko e-handlowca, zastanów się nad współpracą ze średnim lub dużym sklepem internetowym. Dlaczego? Najczęściej mniejsze biznesy e-commerce działają na taką skalę, iż nie potrzebują dodatkowego pracownika. Co więcej, zwykle tego rodzaju stanowisko dostępne jest w sklepach nastawionych na sprzedaż B2B, gdzie bardzo ważna jest komunikacja przedsprzedażowa oraz obsługa posprzedażowa. Zaletą pracy w handlu e-commerce jest możliwość rozwoju kariery oraz satysfakcjonujące zarobki. Gdy uda Ci się objąć takie stanowisko i nabierzesz nieco doświadczenia, Twoje CV będzie niezwykle atrakcyjne. Aktualnie trudno znaleźć dobrze wykwalifikowanego e-handlowca, posiadającego praktyczną wiedzę na temat konkretnej branży.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.