Na skróty
Chcesz założyć firmę, albo już ją masz, ale brakuje Ci strony internetowej? Przeglądasz wiele ofert, których ceny są bardzo zróżnicowane, jednak nie wiesz co się za nimi kryje? Ten tekst jest dla Ciebie. Wycena profesjonalnych usług może się bowiem znacząco różnić w zależności od wielu czynników, m.in. od tego, czy będzie to prosta strona, czy rozbudowany sklep internetowy. Wiele osób decyduje się również na samodzielne stworzenie witryny, co jest możliwe dzięki szerokiej gamie różnych narzędzi. Dowiedz się więc, która z dostępnych opcji będzie odpowiednia dla Ciebie!
Współcześnie firma bez strony internetowej praktycznie nie ma szans aby zaistnieć w świadomości większej liczby osób. Nie dotyczy to wyłącznie dużych przedsiębiorstw, własne strony www mają także ludzie prowadzący jednoosobowe działalności czy lokalne biznesy. Są wśród nich dietetycy, trenerzy, psychologowie, ale też złote rączki, czy księgowi i wiele innych. Istnieje wiele branż, w których posiadanie strony internetowej jest już nie tylko atutem, ale czymś podstawowym. Trzeba przecież pamiętać o aspekcie psychologicznym — z perspektywy użytkownika firma bez adresu WWW po prostu nie budzi zaufania.
Zanim opiszemy, jaki jest koszt strony internetowej i od czego on zależy, najpierw poruszymy inną kwestię. Projektowanie strony internetowej, jak już wspomnieliśmy, należy zacząć od określenia, jakie konkretnie funkcje powinna spełniać witryna. Zdecydowanie ma to duży wpływ na koszty jej stworzenia. Musisz mieć wizję tego, co chcesz mieć na swojej stronie i jakie mają być jej funkcjonalności. Od tego zależy końcowy efekt.
Pierwsze pytanie powinno polegać na ustaleniu celu. Czy strona ma tylko przedstawiać ofertę Twojej firmy i być niezmienna? A może chcesz jednocześnie prowadzić branżowego bloga i dodawać różne treści, zarządzać swoją stroną i samodzielnie zmieniać niektóre jej elementy? To podstawowa kwestia, od tego zależy czy wybierzesz stronę statyczną, czy opartą na CMS.
Jeśli chodzi o różne typy stron internetowych, ciężko jest wskazać konkretny rodzaj, który będzie odpowiedni dla wszystkich przedsiębiorców z danego sektora. Z pewnością jednak na tym etapie poszukiwań masz już pewne oczekiwania i potrzeby, które pomogą Ci zawęzić brief.
W przypadku, gdy zamierzasz prowadzić sklep internetowy, warto skupić się na tym, aby strona umożliwiała wygodną oraz bezpieczną sprzedaż produktów online. Warto pamiętać, że istnieje wiele CMS-ów, dedykowanych e-commerce, które ułatwią Ci prowadzenie biznesu, zapewniając wsparcie w:
Skąd wzmianka o systemach CMS? Otóż w zależności od tego, na jaki system zarządzania treścią się zdecydujesz, będziesz musiał to uwzględnić w projekcie. Na rynku znajdziesz też wielu designerów oraz innych profesjonalistów, specjalizujących się w obszarze konkretnych rozwiązań.
Jeśli chodzi o inne popularne typy stron internetowych, trzeba także wspomnieć o witrynach firmowych, które powstają w celu prezentacji oferty, wartości przedsiębiorstwa, a także mają zapewniać informacje o działalności, usługach i kontaktach. Często można też na nich znaleźć blogi oraz rekomendacje klientów. Taka witryna to podstawa w przypadku branż świadczących usługi profesjonalne lub doradcze, np. konsulting, prawo, księgowość, marketing, szkolenia, etc.
Branże kreatywna i artystyczna powinny natomiast zastanowić się, w jaki sposób najlepiej zaprezentować przykłady prac oraz projektów. Graficy, fotograficy, web designerzy, architekci muszą zadbać o to, aby ich portfolio pokazywało szczególny styl czy istotne dla klientów rozwiązania, które zostały przez nich wdrożone. Stworzenie strony internetowej jest w takim przypadku o tyle łatwiejsze, że projektem może zająć się sam zainteresowany czy też grupa pracowników agencji. Koszt strony będzie wtedy mniejszy, wycena będzie bowiem dotyczyła jedynie wdrożenia oraz kosztu utrzymania.
Finalnie, wśród typów witryn trzeba także wspomnieć o landing page’ach. Jest to specjalny rodzaj strony internetowej, który ma na celu zachęcić odwiedzających do podjęcia konkretnej akcji, takiej jak zapisanie się do newslettera, pobranie ebooka, zapisanie się na webinar, zakupienie produktu lub usługi itp. Landing page różni się od zwykłej strony internetowej tym, że jest skoncentrowany na jednym celu i nie ma zbędnych elementów, które mogłyby rozpraszać uwagę użytkowników. Landing page nie ma też skomplikowanej budowy strony — ma przekazywać główną wartość oferty i zachęcać do kliknięcia w przycisk call to action (CTA). Jeśli więc potrzebujesz prostej strony WWW, będzie to dobry kierunek podczas poszukiwań wykonawcy.
Skoro omówiliśmy już istotny aspekt tworzenia stron internetowych, jakim jest określenie funkcji witryny, pora skupić się na innych kryteriach, mających wpływ na profesjonalną wycenę. Jak już wiesz, koszt strony WWW wpływa na ilość pracy i czas potrzebny na jej wykonanie. Im bardziej skomplikowany projekt, tym większy jest oczywiście koszt stworzenia, warto więc porządnie zastanowić się, czy na początku biznesowej drogi potrzebujesz ogromnie rozbudowanej witryny. Jeśli natomiast prowadzisz firmę od wielu lat i chciałbyś wdrożyć nowe rozwiązania, z pewnością masz pewne pojęcie, czego oczekuje Twoja grupa odbiorców. Co musisz wziąć pod uwagę podczas zlecania projektu strony?
Wykonanie strony internetowej zdecydowanie warto potraktować jako długoterminową inwestycję. To powiedziawszy, nie każdy biznes koniecznie będzie potrzebował responsywnej wersji witryny. Omówmy więc, czym jest strona statyczna. Najprościej mówiąc, ten typ strony WWW nie zmienia się w zależności od tego, kto ją odwiedza, kiedy ją odwiedza, czy jaką ma przeglądarkę lub urządzenie. Strona statyczna jest zapisana w pliku HTML, który zawiera cały kod i treść strony.
Stronę statyczną można zmieniać, ale będzie to wymagało wiedzy eksperckiej, która pozwala na edycję gotowego kodu. Dlatego zazwyczaj na ten typ witryny decydują się salony fryzjerskie, biura rachunkowe, warsztaty samochodowe – czyli wszystkie firmy, którym strona internetowa ma służyć wyłącznie do prezentacji firmy i przedstawienia oferty. Najczęściej takie strony mają formę wizytówki internetowej. Zmiany na przestrzeni lat będą dla takich przedsiębiorstw niewielkie, zazwyczaj dotyczyć będą edycji cen i dodania nowych usług. Jest wiele plusów posiadania takiej strony. Koszt stworzenia strony statycznej jest mniejszy, a dla osób wykonujących strony internetowe realizacja projektu i jego wdrożenie jest dużo szybsza niż w przypadku responsywnych witryn.
Trzeba jednak pamiętać, że statyczna strona jest trudna do edycji i kompletnie nie sprawdzi się przy blogach, stronach firmowych, które są często aktualizowane i przy wszystkich witrynach, których zarówno treść jak i funkcjonalności mają podlegać edycji. W takim przypadku lepiej zdecydować się na stronę dynamiczną. Koszt utrzymania to również istotny aspekt oferty, weź go więc pod uwagę i koniecznie sprawdź, czy wybrany przez Ciebie wykonawca zapewni wsparcie na późniejszych etapach użytkowania.
Jeśli zastanawiasz się, czym jest strona dynamiczna, śpieszymy z odpowiedzią: to witryna oparta na jednym z dostępnych systemów CMS. Najpopularniejsze obecnie to WordPress i Joomla. W kwestii tego, ile kosztuje strona WWW tego typu, trzeba powiedzieć, że jest ona znacznie droższa w porównaniu do wersji statycznej. Szczególnie jeśli chcemy, aby nie była oparta na jednym z dostępnych szablonów, a została stworzona od zera według wytycznych. Koszt strony internetowej zależy oczywiście od poziomu skomplikowania, warto jednak pamiętać, że cena przekłada się na możliwości. Będąc właścicielem takiej witryny możesz często samodzielnie zmieniać stronę – w przypadku stron dynamicznych możliwe jest jej rozbudowywanie, dodawanie podstron, publikacja nowych treści, a także, przy użyciu wtyczek i widżetów, wprowadzanie kolejnych funkcji. Co istotne, WordPress oraz inne systemy CMS są zwykle tworzone z myślą o użytkownikach, którzy nie mają zaawansowanej wiedzy w obsłudze stron. Dzięki temu po wykonaniu strony WWW możesz samodzielnie ją obsługiwać. Wśród innych zalet warto również wymienić fakt, że pozycjonowanie strony dynamicznej będzie dużo łatwiejsze — będziesz mógł bowiem dodawać teksty z odpowiednimi słowami kluczowymi, czy też edytować stare wpisy i uaktualniać ich treść.
Jeśli twoja strona ma być wyłącznie wizytówką, pokazywać ofertę i prezentować charakter firmy, a nie planujesz wprowadzania na niej częstych zmian, czy publikacji treści, to o wiele bardziej opłacalne będzie skorzystanie z możliwości strony statycznej. Koszt wykonania strony internetowej będzie mniejszy, natomiast pozostały budżet będziesz mógł wykorzystać na działania marketingowe, takie jak pozycjonowanie czy kampanie Google Ads.
Jednak jeśli Twoja strona ma przyciągać wielu odbiorców i chcesz regularnie dodawać na nią nowe treści, rozbudowywać ją i edytować, o wiele wygodniej i łatwiej będzie to robić poprzez CMS. Koszt utworzenia strony internetowej tego typu, pomimo tego, że większy, z pewnością opłaci się podczas realizacji strategii SEO czy też SXO.
Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo istotny aspekt, o którym powinien pamiętać każdy przedsiębiorca. Niezależnie od tego, czy mowa o lokalnym biznesie, czy też o międzynarodowej korporacji, SEO to podstawa, jeśli chcesz być widoczny w sieci. Przy wyborze wykonawcy strony internetowej warto pamiętać o tym, by skontaktować się ze specjalistami w zakresie pozycjonowania, m.in. po to, by ocenili oni architekturę witryny.
Po dokonaniu wyboru pomiędzy stroną statyczną i dynamiczną czekają Cię jednak kolejne kwestie do rozwiązania. Jednak już na tym etapie będziesz dowiedzieć się, ile kosztuje stworzenie strony internetowej, dopasowanej do Twoich potrzeb. W zależności od tego, jakiego wykonawcę wybierzesz oraz jakie będą Twoje założenia dotyczące wyglądu i zawartości strony, strona statyczna może kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Natomiast strona dynamiczna na bardzo dobrym poziomie, opracowana na podstawie indywidualnego projektu bez korzystania z gotowych szablonów będzie kosztowała od kilku tysięcy do kilkunastu. Możesz spotkać się także z ofertami znacznie przekraczającymi cenę dwudziestu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jakie technologie będą stosowane przy tworzeniu witryny. Cena strony WWW to niestety bardzo indywidualna sprawa, ciężko jest więc podać konkretny cennik — zwłaszcza, że rynek jest ogromny, a często dochodzą też dodatkowe koszty.
Decydując się na zamówienie projektu strony internetowej możesz zdecydować się na współpracę z freelancerem, na skorzystanie z pomocy agencji interaktywnej lub też firmy zajmującej się wyłącznie tworzeniem witryn internetowych. Pierwsza opcja jest zazwyczaj najtańsza, ale obarczona pewnym ryzykiem. Freelancer pracuje samodzielnie i może okazać się, że czas wykonania strony internetowej będzie dość długi. Niektórzy freelancerzy mogą też oferować jedynie usługi w zakresie projektowania stron WWW, a późniejsza opieka i wsparcie nie będą dostępne. Wymienionych cech nie należy jednak przypisywać do każdego eksperta — warto zapoznać się z dokładną ofertą kilku z nich i wypytać o warunki współpracy, każdy specjalista ma bowiem własne zasady w tym zakresie.
Jeśli chodzi o agencje i większe firmy – koszt założenia strony internetowej będzie wyższy. Związane jest to z tym, że nad daną stroną pracuje kilku ekspertów z różnych dziedzin, zapewniając usługi takie jak copywriting, design oraz IT. Większe firmy często oferują wsparcie i mogą dodatkowo przeprowadzić szkolenie z samodzielnego zarządzania stroną (jeśli opierać będzie się ona na systemie CMS).
Jeśli chodzi o dokładne koszty strony internetowej – będą wiadome dopiero wtedy, gdy wykonawca pozna wymagania (graficzne i funkcjonalne). Można jednak je oszacować biorąc pod uwagę to, czy strona będzie statyczna czy dynamiczna. Jeśli jednak chcesz mieć witrynę internetową, która będzie profesjonalna, nowoczesna i złożona z wielu funkcjonalności, minimalny wydatek będzie wynosić przynajmniej kilka tysięcy złotych. Koszty mogą się różnić w zależności od tego, czy zdecydujesz się część pracy wykonać sam. Jeśli masz odpowiednią wiedzą oraz doświadczenie, warto z nich skorzystać, dodatkowo korzystając z usług specjalistów.