Chcesz założyć firmę, albo już ją masz, ale brakuje Ci strony internetowej? Przeglądasz wiele ofert, których ceny są bardzo zróżnicowane, jednak nie wiesz co się za nimi kryje? Ten tekst jest dla Ciebie. Sprawdź jaka jest cena strony internetowej, za co trzeba zapłacić więcej i jaka opcja jest dla Ciebie najlepsza.
Na skróty
Strona internetowa – czy to konieczność?
Współcześnie firma bez strony internetowej praktycznie nie ma szans aby zaistnieć w świadomości większej liczby osób. Nie dotyczy to wyłącznie dużych przedsiębiorstw, własne strony www mają także ludzie prowadzący jednoosobowe działalności. Są wśród nich dietetycy, trenerzy, psychologowie, ale też złote rączki, czy księgowi i wiele innych. Istnieje wiele branż, w których posiadanie strony internetowej jest już nie tylko atutem, ale czymś podstawowym.
Jaka jest cena strony internetowej… a po co Ci strona internetowa?
Zanim opiszemy jaka jest cena strony internetowej i od czego ona zależy, najpierw poruszymy inną kwestię. Należy się zastanowić nad tym, jakie funkcje powinna spełniać strona www. To także ma duży wpływ na koszty jej stworzenia. Musisz mieć wizję tego, co chcesz mieć na swojej stronie i jakie mają być jej funkcjonalności. Od tego zależy końcowy efekt.
Pierwsze pytanie powinno polegać na ustaleniu celu. Czy strona ma tylko przedstawiać ofertę Twojej firmy i być niezmienna? A może chcesz jednocześnie prowadzić branżowego bloga i dodawać różne treści, zarządzać swoją stroną i samodzielnie zmieniać niektóre jej elementy? To podstawowa kwestia, od tego zależy czy wybierzesz stronę statyczną, czy opartą na CMS.
Strona statyczna
Stronę statyczną można zmieniać, ale będzie to wymagało wiedzy eksperckiej, która pozwala na edycję gotowego kodu. Dlatego zazwyczaj na ten typ witryny decydują się salony fryzjerskie, biura rachunkowe, warsztaty samochodowe – czyli wszystkie firmy, którym strona internetowa ma służyć wyłącznie do prezentacji firmy i przedstawienia oferty. Najczęściej takie strony mają formę wizytówki internetowej. Zmiany na przestrzeni lat będą dla takich przedsiębiorstw niewielkie, zazwyczaj dotyczyć będą edycji cen i dodania nowych usług. Jest wiele plusów posiadania takiej strony. Jej cena jest niższa, stworzenie szybkie. Jest jednak trudna do edycji, kompletnie nie sprawdzi się przy blogach, stronach firmowych, które są często aktualizowane i przy wszystkich witrynach, których zarówno treść jak i funkcjonalności mają podlegać edycji. W takim przypadku lepiej zdecydować się na stronę dynamiczną.
To witryna oparta na jednym z dostępnych systemów CMS. Najpopularniejsze obecnie to WordPress i Joomla. Tego typu strona jest znacznie droższa w stworzeniu. Szczególnie jeśli chcemy, aby nie była oparta na jednym z dostępnych szablonów, a została stworzona od zera według wytycznych. Cena jednak przekłada się na możliwości. Będąc właścicielem takiej witryny możesz często samodzielnie zmieniać stronę – rozbudowywać ją, dodawać podstrony, publikować nowe treści, a nawet korzystając z wtyczek i widżetów wprowadzać kolejne funkcjonalności. Dzięki temu możesz też kontrolować pozycjonowanie swojej strony – dodawać teksty z odpowiednimi słowami kluczowymi, czy też edytować stare wpisy i uaktualniać ich treść.
Co wybrać?
Jeśli twoja strona ma być wyłącznie wizytówką, pokazywać ofertę i prezentować charakter firmy, a nie planujesz wprowadzania na niej częstych zmian czy tworzenia tam treści to o wiele bardziej opłacalne będzie skorzystanie z możliwości strony statycznej. Jednak jeśli Twoja strona ma przyciągać wielu odbiorców i chcesz co jakiś czas dodawać na nią nowe treści, rozbudowywać ją i edytować – o wiele wygodniej i łatwiej będzie to robić poprzez CMS. Na podjęcie decyzji powinno też wpłynąć to, czy witryna ma być jednym z elementów prowadzonych działań marketingowych i czy chcesz ją na bieżąco pozycjonować. Wtedy zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie strona dynamiczna. Po dokonaniu tego wyboru czekają Cię kolejne. Jednak już możesz wstępnie poznać jaka jest cena strony internetowej, na jaką się zdecydowanej. W zależności od tego, jakiego wykonawcę wybierzesz oraz jakie będą Twoje założenia dotyczące wyglądu i zawartości strony, strona statyczna może kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Natomiast strona dynamiczna na bardzo dobrym poziomie, opracowana na podstawie indywidualnego projektu bez korzystania z gotowych szablonów będzie kosztowała od kilku tysięcy, do kilkunastu. Możesz spotkać się także z ofertami znacznie przekraczającymi cenę dwudziestu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jakie technologie będą stosowane przy tworzeniu witryny.
Jaka jest cena strony internetowej w zależności od wyboru wykonawcy?
Możesz zdecydować się na współpracę z freelancerem, albo też na skorzystanie z pomocy agencji interaktywnej czy firmy zajmującej się wyłącznie tworzeniem witryn internetowych. Pierwsza opcja jest zazwyczaj najtańsza, ale obarczona pewnym ryzykiem. Freelancer pracuje samodzielnie i może okazać się, że nie sprosta Twoim wymaganiom na przykład od strony graficznej. Ponadto wielu frelancerów traktuje stworzenie strony jako jednorazowe zlecenie, późniejsza opieka i wsparcie są zazwyczaj dodatkowo płatne i mogą wiązać się z długim oczekiwaniem na konsultację/rozmowę. Freelancerzy mają wiele zleceń i nierzadko trudno skontaktować się z nimi gdy w danej chwili tworzą projekt dla innego klienta. Wymienionych cech nie należy jednak przypisywać do każdego eksperta – warto zapoznać się z dokładną ofertą kilku z nich i wypytać o warunki współpracy.
Jeśli chodzi o agencje i większe firmy – koszt założenia strony internetowej będzie wyższy. Związane jest to z tym, że nad daną stroną pracuje kilku ekspertów z różnych dziedzin. Ponadto większe firmy często oferują wsparcie, gwarantują wykonanie strony zgodnie z ustaleniami i projektem, są zawsze terminowe i mogą dodatkowo przeprowadzić szkolenie z samodzielnego zarządzania stroną (jeśli opierać będzie się ona na systemie CMS).
Jest jeszcze trzecia, najwygodniejsza opcja. Jeśli już teraz wiesz, że będziesz chciał skorzystać z pomocy ekspertów w sprawie marketingu, pozycjonowania Twojej strony, zwiększenia widoczności w sieci i lepszych wyników sprzedażowych, to najlepiej skorzystać z pomocy firmy, która pomoże Ci we wszystkich tych aspektach. Zgłoś się do Semcore. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami, powiesz czego dokładnie potrzebujesz. Nie będziesz musiał szukać specjalistów samodzielnie. Prowadzimy współpracę z wieloma najlepszymi firmami, nasi partnerzy są ekspertami w swojej dziedzinie. Stworzenie strony przekażemy najlepszym, a my zajmiemy się zwiększeniem widoczności Twojej witryny, poprawimy konwersję i zadbamy o wszystkie aspekty marketingowe.
Jeśli chodzi o dokładne koszty strony internetowej – będą wiadome dopiero wtedy, gdy wykonawca pozna wymagania (graficzne i funkcjonalne). Można jednak je oszacować biorąc pod uwagę to, czy strona będzie statyczna czy dynamiczna. Jeśli jednak chcesz mieć witrynę internetową, która będzie profesjonalna, nowoczesna i złożona z wielu funkcjonalności to minimalny wydatek będzie wynosić przynajmniej kilka tysięcy złotych.