E-commercePozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć w sklepie internetowym?

4 min czytania
Jakie dane strukturalne schema wdrożyć w sklepie internetowym?

Indeksowanie stron w Google zaczyna się od interpretacji ich zawartości przez algorytm. Aby mu to ułatwić, możemy posłużyć się schema — tzw. danymi strukturalnymi, opisującymi w przystępny dla robotów sposób najważniejsze elementy witryny. Podpowiadamy, które dane warto wdrożyć dla sklepu internetowego — i wyjaśniamy, dlaczego jest to dobra praktyka w świecie pozycjonowania.

Dlaczego każdy sklep powinien wykorzystywać dane strukturalne?

Gdy myślimy o „klikalności” wyników wyszukiwania Google, intuicyjnie zakładamy, że najlepsze poziomy współczynnika CTR (click-through rate) osiągają witryny zajmujące pierwsze pozycje w wyszukiwarce. I tak też jest — co nie znaczy, że wyniki z miejsc 4-6 nie mogą skutecznie rywalizować z witrynami w TOP 3. 

Przy pomocy znaczników schema możemy wzbogacić wynik wyszukiwania naszej podstrony o dodatkowe informacje — takie jak cena produktu, średnia ocen klientów czy nawet jego zdjęcie. Innymi słowy, dane strukturalne pozwalają przedstawić to, co dla potencjalnego klienta jest najważniejsze już na poziomie SERP-ów. A to dobry sposób, by zwrócić jego uwagę (bardziej rozbudowane wyniki naturalnie przyciągają wzrok użytkownika) i zachęcić do przejścia do naszego sklepu.

Z drugiej strony — odpowiednio zdefiniowane dane strukturalne ułatwiają robotom wyszukiwarki zrozumienie kontekstu i zawartości witryny. Nie ma to bezpośredniego wpływu na jej pozycjonowanie — ale pomaga w jej celnym przyporządkowaniu do odpowiednich kategorii tematycznych i dopasowaniu do intencji wyszukiwania.

Schema dla e-commerce są więc niezwykle przydatnym narzędziem — naszym zdaniem to wręcz niezbędny element strategii SXO.

A o tym, jak w praktyce wdrożyć znaczniki schema, piszemy w artykule Jak wykorzystać schema.org!

Zobacz  Proces podejmowania decyzji zakupowych – jak wygląda?

Schema dla e-commerce — które dane warto wdrożyć?

Lista dostępnych znaczników danych strukturalnych jest naprawdę długa — poniżej omówimy pięć z nich, które w przypadku sklepu internetowego są najbardziej przydatne.

Product schema dla karty produktowej

Czyli w praktyce najważniejszy znacznik dla e-commerce. Product schema pozwala określić kluczowe atrybuty danego produktu w katalogu sklepu, które po zaindeksowaniu w Google mogą wyświetlić się jako tzw. rich results.

Elementami, które możemy uwzględnić w product schema są między innymi:

  • cena;
  • średnia ocena produktu;
  • status dostępności;
  • liczba dostępnych ofert (szczególnie przydatne w przypadku porównywarek cen i „marketplace’ów”);
  • fragmenty specyfikacji produktu.

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć w sklepie internetowym?

Zdj 1. Zastosowanie Product schema w praktyce.

Źródło: Google — opracowanie własne

Informacje zawarte w danych strukturalnych mogą wyświetlić się zarówno przy tradycyjnych wynikach wyszukiwania, jak i w wynikach Google Grafika oraz w karcie produktu w Google Zakupy.

Jeszcze lepiej wykorzystaj opinie!

Skoro jesteśmy przy karcie produktu — wartym uwagi znacznikiem metadanych jest także Review schema. Pozwala on wyróżnić fragment opinii na temat danego produktu — dzięki czemu Google wyświetli go w wynikach z elementami rozszerzonymi lub w tzw. Panelu wiedzy. 

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć w sklepie internetowym?

Zdj 2. Przy określaniu Review schema trzeba być czujnym — aby algorytm nie wyświetlił w SERP-ach… pierwszej negatywnej recenzji. 

Źródło: Google — opracowanie własne

Oznacz menu okruszkowe schema Breadcrumbs!

„Menu okruszkowe” to branżowe określenie ścieżki nawigacyjnej wskazującej pozycję danej podstrony w strukturze witryny. Z perspektywy użytkownika, pozwala ono szybkie przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi poziomami w hierarchii; z kolei dla robotów wyszukiwarki jest czytelną informacją na temat zależności pomiędzy poszczególnymi podstronami witryny. 

Zobacz  Takedrop czy Sky-shop? Porównanie platform

Obecnie Google wyświetla breadcrumbs automatycznie, przy każdym z wyników wyszukiwania. Problem w tym, że domyślnie wykorzystuje do tego strukturę adresu URL, która w wielu przypadkach nie jest zbyt czytelna dla użytkownika. 

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć w sklepie internetowym?

Zdj 3. Przykład bardzo prceyzjnie zdefiniowanego breadcrumbs — opisującego krok po kroku pozycję podstrony w hierarchii kategorii sklepu.

Źródło: Google — opracowanie własne

Przy pomocy znaczników schema możemy samodzielnie zdefiniować wyświetlaną ścieżkę — czyniąc ją przejrzystą i zrozumiałą.

Dlaczego warto rozbudować bloga w sklepie o Article/BlogPosting schema?

Firmowy blog jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na wypromowanie witryny w Google — potwierdzi to każda agencja pozycjonerska

Przy pomocy Article schema zdefiniujemy właściwości publikowanych na blogu wpisów — oznaczając, chociażby, tematykę artykułu, datę publikacji, nazwisko autora czy wyróżniając fragmenty treści. Dzięki takim danym Google będzie w stanie lepiej określić, czego dotyczy dany wpis — i trafnie połączyć go z konkretnymi wyszukiwaniami użytkowników.

Masz sklep stacjonarny? Nie zapomnij o oznaczeniu miejsca sklepu za pomocą LocalBusiness schema!

Dla sklepów, które oprócz działalności e-commerce prowadzą także sprzedaż stacjonarną, niezwykle ważnym znacznikiem (a nawet obowiązkowym) powinno być LocalBusiness schema. Pozwala on opisać kluczowe informacje dotyczące lokalnej działalności firmy: od jej adresu oraz godzin otwarcia sklepu po dane kontaktowe i opinie klientów.

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć w sklepie internetowym?

Zdj 4. Dane strukturalne pomagają Google trafnie indeksować firmy działające na rynku lokalnym.

Źródło: Google — opracowanie własne

Zobacz  Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Dokładnie zdefiniowany znacznik LocalBusiness zwiększa szansę na to, że po wpisaniu zapytania — na przykład „sklepy obuwnicze Poznań” — Google wyświetli w wynikach wyszukiwania tzw. Panel wiedzy o naszym sklepie lub uwzględni go w karuzeli wizytówek firm pasujących do zapytania. To samo dotyczy wyszukiwań w Mapach Google — które są przecież jednym ze skuteczniejszych sposobów na lokalne pozycjonowanie e-commerce

Jakie inne dane strukturalne można wdrożyć w sklepie internetowym?

Rodzajów danych strukturalnych, które można zdefiniować znacznikami schema jest znacznie więcej — wiele z nich opisaliśmy już wcześniej, w naszym wpisie dotyczącym schema na stronach contentowych

Praktycznymi znacznikami dla firm e-commerce mogą być np.:

  • Organization — dla informacji opisujących samą firmę;
  • FAQ — opisujący najczęściej zadawane przez użytkowników pytania (wraz z odpowiedziami);
  • Location — precyzujący informacje nt. lokalizacji sklepu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować wiele wskaźników schema dla jednej strony lub podstrony — zwiększy to tylko pole manewru dla algorytmów Google. Szczególnie że ich wdrożenie jest bardzo proste: możemy się posłużyć jednym z darmowych narzędzi typu schema generator lub wykorzystać — jeżeli oparliśmy nasz sklep np. na Woocommerce — plugin Schema.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy