Sortowanie w sklepie online. Jakie powinno być?
3 min
3 min
Na skróty
Wygląd sklepu odgrywa kluczową rolę dla pozytywnego pierwszego wrażenia. Równie ważna jest kategoryzacja sklepu w menu, ponieważ ma kluczowy wpływ na wyniki sprzedażowe. Nie ma większego znaczenia asortyment, gdyż jego odpowiednie rozmieszczenie w menu będzie wpływało na zainteresowanie ze strony Klientów. Kategoryzacja sklepu to sposób na zwiększenie sprzedaży produktów i usług, ale jednocześnie na poprawę sytuacji finansowej. W efekcie możliwy jest rozwój sklepu.
Tworzenie menu sklepu odgrywa kluczową rolę dla wprowadzania produktów. Przejrzyste menu, odpowiedni podział na kategorie, ale również dostosowanie liczby opcji mają istotne znaczenie dla wyników sprzedaży. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi, klienci chcą mieć wybór, jednak zbyt duża ich liczba negatywnie wpływa na podejmowanie decyzji, a tym samym złożenie zamówienia. Dlatego jeśli posiadasz bogaty asortyment w ramach pojedynczej kategorii, to lepiej będzie, jeśli stworzysz główne kategorie, ale też podkategorie. Dzięki temu klient będzie mógł zdecydować samodzielnie jak duży wybór produktów chce mieć.
Warto ograniczyć liczbę kategorii do podstawowego podziału. Menu powinno grupować poszczególne produkty w taki sposób, by pokazać użytkownikowi dostępne główne zbiory produktów. Kluczowe znacznie ma nazewnictwo, gdyż powinno pokazać drogę do konkretnego produktu, którego szuka klient. W przypadku rozbudowanego asortymentu pomocne jest mega-menu. W jego skład wchodzi nie tylko podstawowy podział, ale również podkategorie, czy nawet pod-podkategorie. Najczęściej jest to widoczne w przypadku między innymi sklepów odzieżowych.
Właściwy podział produktów na kategorie główne odgrywa kluczową rolę dla wyników sprzedażowych. Częstym błędem jest zbyt rozdrobniony podział, przez co użytkownik czuje się zagubiony. Co więcej, obsługa sklepu również napotyka trudności z wprowadzaniem produktów, szczególnie jeśli asortyment zmienia się co jakiś czas lub można go zaliczyć do kilku kategorii. W efekcie powstają tak zwane puste kategorie, czyli miejsca, w których brakuje produktów. Rozwój sklepu to nie tylko poszerzanie już istniejącego menu, ale zwiększenie dostępnych opcji w menu podstawowym. Doskonałym rozwiązaniem jest filtrowanie produktów. Pozwala na zaznaczenie kilku wariantów, które są pokazywane na konkretnej stronie. Nie tylko zwiększa to wygodę klienta, ale przede wszystkim daje większy wybór produktów dla konkretnych wyników, które go interesują. Filtrowanie produktów to nie tylko wyniki konkretnych opcji, ale również możliwość pokazania tylko takich w określonym kolorze, rozmiarze, czy cenie.
Nieprawidłowe sortowanie produktów w sklepie online może mieć również inny powód. Bardzo często nazwa kategorii jest słowem kluczowym, co w krótkim czasie powoduje rozbudowę menu o kolejne podstrony. Rozbudowane menu skutkuje wtedy istnieniem podkategorii, które sprawiają wrażenie pustych. W końcu jest ich bardzo wiele, natomiast samych produktów w każdej z nich kilka, lub wcale. Równie popularnym błędem jest funkcja chowania menu, ponieważ pozornie obniża to atrakcyjność sklepu w oczach użytkownika. Często jest też powodem do opuszczenia sklepu przez użytkownika i dalszych poszukiwań produktów, którym jest zainteresowany. Potencjalny klient, który nie widzi możliwości wyboru, staje się zniechęcony. Sortowanie produktów powinno odbywać się w przemyślany sposób, jednocześnie należy mieć na uwadze wizualną stronę sklepu. Sklep ma dosłownie kilka minut na to, by zainteresować asortymentem użytkownika. W momencie stworzenia zbyt rozgałęzionego menu można wprawić w zagubienie, a tym samym sprawić, że klient będzie miał powód do opuszczenia sklepu.
Właściwe sortowanie produktów pozwala na wzbudzenie zainteresowania ze strony użytkownika. Jednocześnie przydaje się ono także przy organizowaniu różnego rodzaju promocji oraz akcji marketingowych. Wystarczy, zamiast dodawać kolejną kategorię do menu głównego, dodać zakładkę, by ułatwić przeglądanie danej grupy produktów. Kategoria może dotyczyć zarówno promocji, wyprzedaży, okazji, ale także konkretnych rozmiarów czy zakresu cen. Doskonałym pomocnikiem przy sortowaniu produktów jest przeglądanie zasobów sklepów o podobnej działalności. Pozwoli to na sprawdzenie, które rozwiązania są komfortowe, a które wyglądają zupełnie nieatrakcyjnie. Sortowanie produktów w sklepie online jest sztuką. Warto co jakiś czas badać także mapy ciepła, czyli elementy na stronie, które są często klikane przez użytkowników. Tym sposobem można zaobserwować, które kategorie są zbędne, bo nikt ich nie wybiera.