Kampania Google Ads krok po kroku
5 min
5 min
Na skróty
Wiele początkujących w branży marketingu internetowego osób ma lekki problem nawet przy podstawowych kwestiach. Więc zacznijmy od początku, tłumacząc jaka jest różnica między Google Ads a SEO. Obie te dziedziny działań internetowych polegają na wspólnym celu – mają za zadanie wypromować daną stronę internetową, aby przyciągnąć na nią jak najwięcej osób. Z ich wykorzystaniem wyróżnia się konkretną witrynę, aby dostrzegło ją wielu internautów. Dzięki temu generuje się więcej wejść na sklep internetowy, bloga czy inny serwis. Zwiększa się nie tylko ruch, ale także konwersję. Użytkownicy internetu zainteresowani widoczną witryną zaglądają na nią i dokonują zakupu. Zyski Google Ads i SEO są ogromne. Obie te metody polegają między innymi na promowaniu witryn pod danymi frazami kluczowymi. Są między nimi także podstawowe różnice. Google Ads to płatna reklama, rozliczana za każde kliknięcie. Daje efekty szybko, ale może dużo kosztować. Właśnie dlatego wiele osób decyduje się na samo SEO. Jest lepsze z tego względu, że umocniona pozycja w wynikach wyszukiwania nie spadnie tak szybko. W przypadku płatnych reklam widoczność kończy się wtedy, kiedy kończy się kampania. Jednak SEO zajmuje więcej czasu (nawet kilka miesięcy). Dowiedz się więcej o metodzie płatnego reklamowania i sprawdź czy warto korzystać tylko z tego sposobu.
Zdecydowanie najlepszą strategią marketingową jest połączenie tych dwóch metod. Nie wykluczają się one, a wręcz przeciwnie – doskonale uzupełniają. Na przykład, jeśli zakładasz nowy sklep internetowy, to możesz już inwestować w SEO, zatrudniając do tego dobrą agencję zajmującą się skutecznym pozycjonowaniem. Jednak na efekty trzeba będzie czekać. Nie chcesz tracić czasu i już oczekujesz zarobku? Zainwestuj wtedy w Google Ads. Dzięki temu wypromujesz swój sklep internetowy praktycznie od razu! Stanie się on widoczny dla użytkowników internetu pod konkretnymi frazami kluczowymi. Kiedy SEO zacznie dawać efekty, to możesz zmniejszyć kwoty przeznaczane na Google Ads, albo zmienić budżet czy też decydować się na tę formę reklamy tylko czasowo, na przykład po to, aby wypromować nową kolekcję czy też produkt. Działania związane z SEO i Google Ads można i warto stosować równolegle. Marketingu internetowego nie powinno się opierać tylko na płatnych reklamach, ponieważ to SEO sprawia, że strona ma solidne podstawy i wypracowaną miesiącami pozycję. Google Ads jest krótkoterminowe i zawsze wymaga inwestycji. Dlatego najlepszą metodą zawsze będzie łączenie tych dwóch technik!
Kampania Google Ads wyróżnia Twoją stronę na różne sposoby. Na pewno nie raz zaobserwowałeś reklamy w wynikach w wyszukiwarce. Płatne pozycje w Google pojawiają się na samej górze oraz na dole pierwszej strony. Wyświetlają się wyłącznie pod konkretnymi frazami wyszukiwanymi przez użytkowników. Reklamodawca musi więc znaleźć najtrafniejsze frazy i dopasować je do potrzeb grupy docelowej. Nie zawsze jest to łatwe i skuteczne kampanie Google Ads często wymagają pomocy specjalistów. Te kampanie kosztują tyle, ile jest kliknięć. Czyli nie płacisz za samo to, że Twoja strona zajmuje konkretne miejsce wśród wyników wyszukiwania, opłata jest pobierana tylko wtedy, gdy użytkownicy w nią klikną. Jaki jest koszt jednego kliknięcia? Jest to uzależnione od wielu czynników. Od wybranych fraz, Twojego budżetu i innych czynników. Zanim zatwierdzisz daną kampanię i pozwolisz jej wystartować, to w panelu Google Ads zobaczysz wszystkie informacje na temat płatności. Kolejnym sposobem na reklamowanie się z Google Ads jest wyświetlanie reklam na różnych stronach, które w porozumieniu z Google, oddają swoją przestrzeń na płatne reklamy (zarabiając na tym). Reklamy graficzne, tekstowe, wideo i banerowe pojawiają się wtedy na różnorodnych stronach internetowych oraz portalach, jak na przykład YouTube. Komu się wyświetlają? Ustalasz to w preferencjach. Takie materiały reklamowe będą pojawiały się na ekranach użytkowników, którzy są w wybranej przez Ciebie grupie docelowej. Czyli mają konkretny wiek, płeć, są w danej lokalizacji, albo interesują się daną dziedziną. Te reklamy także rozlicza się kosztem za kliknięcie. Jak widzisz, reklamy Google Ads funkcjonują na ciekawych warunkach. Są tworzone i wyświetlane w taki sposób, aby rzeczywiście pojawiać się na ekranach osób, jakie mogą realnie być zainteresowane Twoimi produktami bądź usługami.
Wiele osób, przed którymi jeszcze jest pierwsza konfiguracja Google Ads, nie ma pojęcia jak tego dokonać i zastanawia się nad tym, jak funkcjonuje kampania Google Ads, jak zrobić ją w taki sposób, aby była efektywna. Jeśli chcesz nauczyć się odpowiednio konfigurować reklamy Google Ads, to musisz wiedzieć, że kilka pierwszych kampanii może niekoniecznie być skutecznych. Dlaczego? Ponieważ pierwsze konfiguracje zazwyczaj przeprowadza się w sposób intuicyjny, nie ma tu żadnych podstaw jeśli chodzi o doświadczenie. Dlatego możesz zmarnować dużo czasu i trochę funduszy zanim zaczniesz skutecznie tworzyć kampanie. Jeśli nie chcesz próbować tego robić bez odpowiedniej wiedzy, to masz dwa wyjścia. Zlecenie stworzenia kampanii albo nauka. Pierwsze wyjście jest o wiele łatwiejsze i polega na tym, że znajdujesz agencję, która zajmuje się profesjonalnie tworzeniem takich reklam. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jaką firmę wybrać, to pomyśl o tym szerszej. Najlepiej będzie zdecydować się na firmę, która jednocześnie zajmie się pozycjonowaniem i płatnymi reklamami Google Ads. To duża wygoda – jedna umowa, jedna firma, nie będziesz musiał komunikować się z wieloma przedsiębiorstwami. Jeśli jednak chcesz nauczyć się tworzenia kampanii, to jeden tekst blogowy nie wystarczy. Tutaj pokazujemy podstawy, jednak nie przekażemy Ci wszystkiego. Odpowiednie ustawienia konkretnej kampanii powinna poprzedzać analiza. To, jakich opcji użyć, aby osiągnąć jak największe efekty, zależy od tego, jaka to branża, jakie cechy ma grupa docelowa, jaką masz konkurencję. Warto więc w takiej sytuacji poczytać więcej, wykupić szkolenie czy poradnik, albo udać się na staż. To o wiele lepsze niż uczenie się na błędach. Chyba, że wykorzystasz do tego celu stronę testową, wtedy nie stracisz na tym finansowo. Przed pierwszą konfiguracją kampanii w Google Ads zadbaj o odpowiedni poziom wiedzy, a poniżej wyjaśnimy Ci w sposób ogólny jak wygląda tworzenie kampanii krok po kroku.
Google Ads krok po kroku to kilka etapów, przez które należy przejść, aby stworzyć swoją pierwszą płatną reklamę. Na początku musisz podjąć decyzję na temat tego, jaki typ reklamy wybierasz. Jest ich kilka, możesz wybrać tylko jeden z nich, ale bez przeszkód możesz skorzystać również z kilku. To od Ciebie zależy jak wiele rodzajów reklamy chcesz utworzyć. Jeśli decydujesz się na promowanie konkretnych produktów, to możesz wybrać na przykład 3 kategorie produktowe i dla każdej z nich zastosować inny rodzaj reklamy. Jakie są metody płatne reklamy? Są to reklamy na YouTube, na poczcie Google (gmail), w wynikach wyszukiwania, na innych stronach. Oczywiście reklamy wyglądają też inaczej – może to być baner, wideo (z dźwiękiem lub bez), sam tekst i wiele innych kombinacji. Po wybraniu rodzaju kampanii ustalasz słowa kluczowe i preferencje wyświetlania, jak na przykład lokalizację użytkowników, wiek, płeć i kilka innych. Ustalasz także nazwę dla konkretnej kampanii oraz budżet. To podstawowe zasady, jakie należy zachować przy tworzeniu kampanii Google Ads. Pamiętaj też o tym, aby stale monitorować postępy konkretnych kampanii. Najlepiej jest ustalić kilka i obserwować, która z nich ma największe zainteresowanie. Następnie warto zastanowić się nad tym co miało wpływ na większą i mniejszą klikalność konkretnych reklam.