Kampania powitalna sklepu internetowego – jak wpływa na konwersję?
3 min
3 min
Na skróty
Niezależnie od tego czy dopiero zastanawiasz się nad otwarciem własnego sklepu internetowego, czy też już od pewnego czasu go prowadzisz, stale towarzyszy Ci myśl: jak zwiększyć konwersję? Być może posiadasz już klasyczny newsletter, pozycjonujesz swój sklep regularnie, sprawdzasz i wciąż wdrażasz najnowsze trendy z zakresu e-commerce. Zapominając tymczasem o pozornie marginalnej, ale jakże ważnej rzeczy, jaką jest tak zwana kampania powitalna sklepu internetowego. Nawet, jeżeli wydaje się ona podobna w swoim charakterze do cyklicznego newslettera, warto zadbać o ten element komunikacji z klientami. Przekłada się to na bardzo pozytywne wyniki sprzedażowe.
Wydawać by się mogło, że kiedy posiadamy już tak zwany newsletter dodatkowe wiadomości nie są szczególnie istotne. Kampania powitalna różni się jednak od niego zasadniczo. To nie tylko propozycja zniżek lub specjalnych ofert dla subskrybentów wysyłana na bieżąco. Kampania powitalna sklepu internetowego to system wiadomości szczególnych. Jeżeli zostanie fachowo przygotowana, a potencjalne błędy w jej zakresie zostaną wykluczone kampania powitalna konwersją po niej następującą wykaże swoją skuteczność.
Zaczynamy oczywiście od przygotowania wszelkich elementarnych danych takich jak:
Klasycznym błędem jest łączenie kampanii powitalnej sklepu internetowego z jego newsletterem. Klient otrzymuje wówczas wiadomość powitalną mniej więcej w tym samym czasie, kiedy newsletter rozsyłany jest do wszystkich pozostałych odbiorców. Ważne jest zatem, aby rozdzielić kampanię powitalną od newslettera.
Odbiorca, czyli każda osoba odwiedzająca sklep po raz pierwszy, powinien otrzymać powitalną wiadomość najpóźniej w ciągu godziny od tych odwiedzin.
Już pierwsze miłe wrażenie oraz atrakcyjna forma powitania klienta w nowo odwiedzanym sklepie stanowi zachętę do pozostania wiernym tej marce. Często w tego rodzaju wiadomości oferujemy zniżkę na kolejne zakupy, na przykład w ciągu miesiąca. W obrębie takiej kampanii warto przygotować także wiadomość przypominającą o dodatkowych korzyściach w odpowiednim terminie. Można także wysłać wiadomość-niespodziankę zawierającą atrakcyjną ofertę do nowego klienta w krótkim czasie od dokonanych przez niego pierwszych zakupów. Jeżeli tak skonstruowana zostanie kampania powitalna konwersja prawdopodobnie zaskoczy nas jeszcze bardziej pozytywnie.
Na ten temat przeprowadzany był już szereg badań na przestrzeni lat. Praktycznie wszystkie wykazują w kontekście kampanii powitalnych znaczne zwiększenie przychodu z pojedynczego maila, nawet do ośmiu / dziewięciu razy! Właśnie dlatego ta kampania jest tak istotna i odpowiednio zaprojektowana może przyczynić się do ogromnego sukcesu sklepu.
Zupełnie jak poza siecią pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne. W przypadku sklepów internetowych – nawet bardziej niż tych stacjonarnych. Osoby robiące zakupy w sieci potrafią być kapryśne, ponieważ niezwykle łatwo zmienić jeden ulubiony sklep na zupełnie inny. Nierzadko wystarczy najmniejsza drobnostka, aby zmienili faworyta wśród sprzedawców praktycznie jednym kliknięciem. Dlatego o wiele trudniej jest utrzymać lojalnych klientów właśnie w internecie. Nieoceniona siła pierwszego wrażenia sprawia, że ich przywiązanie do danej firmy online rośnie i jest znacznie bardziej trwałe niż w przypadku braku solidnej kampanii powitalnej sklepu internetowego.
W takiej kampanii bardzo ważną kwestią jest również dalsza obsługa klienta oraz dotrzymywanie wszelkiego rodzaju obietnic danych mu w tej pierwszej wiadomości. To naturalnie leży już po stronie personelu takiego sklepu. Tak jak ma to miejsce w sklepach stacjonarnych – klient „dopieszczony” na pewno wróci na kolejne zakupy. Niezależnie od liczebności i rozmiarów konkurencji.
Można próbować opracowywać i wdrażać taką kampanię samodzielnie. Oczywiście można także zdać się na doświadczony zespół specjalistów, który zrobi to profesjonalnie. Z pewnością warto przynajmniej skonsultować potencjalne możliwości kampanii powitalnej w swoim sklepie. Fachowcy doradzą zwykle także w jaki sposób harmonijnie wkomponować ją w całokształt strategii promocyjnej firmy, aby nie okazało się ostatecznie, że pierwotnie skonstruowana kampania powitalna mogła na przykład mieć jedynie charakter tymczasowy. Kiedy zostanie dobrze przygotowana i zautomatyzowana będzie stale przyciągać nowych klientów bez konieczności zbyt częstych jej modyfikacji i ingerencji w nią. Warto przede wszystkim zadbać o wygląd, ale także intuicyjność i użyteczność kampanii powitalnej. Takie skonstruowanie podstrony, zgodne z zasadami UX, pomoże w osiąganiu celów. Nie można zapominać o pozycjonowaniu tej podstrony. Wykorzystanie SXO do dbania o wysoką konwersje będzie jednym z najskuteczniejszych działań.