Kampania SEO – jak przebiega proces pozycjonowanie strony?
5 min
5 min
Na skróty
Optymalizacja strony pod kątem SEO jest skomplikowaną czynnością. By robić to dobrze, należy zaplanować cały proces krok po kroku. Profesjonalnie przeprowadzona kampania SEO pozwala na osiągnięcie jak najlepszych wyników, przy ograniczeniu ryzyka niepowodzenia. Dzięki szczegółowej strategii, każdy etap pozycjonowania będzie łatwiejszy do przeprowadzenia, zgodnie z harmonogramem i początkowymi założeniami. Poniższy artykuł pozwoli Ci pogłębić wiedzę na ten temat.
Kampania SEO to szereg działań z zakresu Search Engine Optimization, których celem jest budowanie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce na wartościowe frazy kluczowe.
Działania SEO są złożonym procesem. Optymalizacja jednego lub kilku elementów witryny rzadko kiedy jest wystarczające. Ilość pracy, którą należy włożyć w skuteczne SEO oraz mnogość różnych zadań, które są tego elementem, wymaga skonstruowania przemyślanego i systematycznie wdrażanego planu postępowania. Nie dotyczy to tylko dużych projektów i biznesów, ale każdej firmy. Stworzenie strategii SEO jest korzystne, a często nawet niezbędne, również dla właścicieli mniejszych stron. Tym bardziej, jeśli dysponują one niewielkim budżetem – wtedy trzeba zainwestować w mniejszą liczbę działań na start, które dadzą już pierwsze efekty i będą podstawą do kolejnych etapów.
Kluczowym celem kampanii SEO jest budowanie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Pośrednio taka strategia pozwala również pozyskiwać nowych klientów – ma więc aspekt biznesowy i może wspierać rozwój firmy w sieci internetowej.
Myśląc o pozycjonowaniu należy zdawać sobie sprawę z tego, że jest to proces, którego prawdziwe efekty uwidaczniają się dopiero po dłuższym czasie. Jeżeli robisz to bez planu, nietrudno wraz z upływem miesięcy wpaść na chaotyczne pomysły, które mogą zepsuć to, co do tej pory zostało wypracowane. Skoordynowane i zdyscyplinowane działania, wsparte odpowiednio dobraną strategią pozycjonowania, są często jedynym gwarantem polepszenia widoczności witryny. Wyznaczają jasny kierunek rozwoju i przez zorganizowanie umożliwiają dokładniejszą analizę dokonywanych postępów oraz upraszczają wyłapywanie błędów.
Zabierając się za pozycjonowanie swojej witryny, należy jasno określić cele, jakie chce się osiągnąć. Inaczej wygląda SEO dla strony z treściami, inaczej dla sklepu online, inaczej jeżeli nastawione jest na zwiększenie widoczności lokalnego biznesu. Z tego powodu opracowanie odpowiedniej strategii SEO musi być poprzedzone analizą oczekiwań i tego, jak korespondują one z faktycznymi możliwościami danej witryny. Działanie bez dopasowanego pod siebie planu jest pewnym sposobem na utopienie środków. Z tego powodu na sam początek warto zlecić przeprowadzenie audytu SEO, który wskaże mocne i słabe punkty Twojej strony (zarówno contentowe, jak i techniczne) i pozwoli zaplanować budżet.
Kolejnym etapem, nad którym warto spędzić więcej czasu, jest analiza występujących w witrynie słów kluczowych. Należy pogrupować je w odpowiednie kategorie, a następnie ocenić ich potencjał i popularność. Wybranie tych z dużą konkurencją oznacza cięższą pracę, która nie zawsze będzie opłacalna. Zamiast tego warto szukać synonimów i tworzyć frazy z długim ogonem, z którymi dużo łatwiej będzie Ci osiągnąć najwyższe pozycje, przy mniejszych kosztach.
Po ustaleniu zakresu fraz kluczowych, z których chcesz korzystać, zajmij się tworzeniem i usprawnianiem treści, jakie są lub będą widoczne na stronie. Dotyczy to też meta tytułów i opisów. Pamiętaj, że w dobie nowoczesnych algorytmów Google, unikalność i wysoki poziom contentu są czynnikami, które pozwolą Twojej witrynie się pozytywnie wyróżnić. Nie zaniedbuj tego elementu.
Kiedy zajmiesz się już treściami, które są na stronie, skup się na działaniach poza nią. Oznacza to tworzenie sieci wartościowych linków. Możesz to osiągnąć na przykład przez prowadzenie bloga, który ma duży potencjał szerszego udostępniania. Innym pomysłem są artykuły sponsorowane i gościnne, które będą odsyłać użytkowników różnych witryn do Twojej. Nie zaniedbuj również mediów społecznościowych, są ważnym narzędziem w kontekście dzisiejszych kampanii SEO.
Ostatnim etapem prowadzenia kampanii jest mierzenie jej wyników. Monitorując wskaźniki będziesz w stanie wywnioskować czy prowadzone działania przynoszą efekty i w jakim stopniu są one zadowalające. Jest to bardzo ważne, ponieważ na pozycjonowanie często wpływają też losowe czynniki ludzkie. Dzięki analizie danych będziesz miał możliwość szybkiego reagowania na nie i wprowadzania odpowiednich poprawek.
Działania zawarte w kampanii SEO dzielą się na te wykonywane na stronie i te wykonywane poza nią. Kompleksowy plan powinien zakładać zajęcie się obiema kategoriami, gdyż tylko w ten sposób możliwe będzie uzyskanie pełni potencjału dla witryny. Ten z kolei skutkuje lepszą widocznością i zwiększoną konwersją.
W zabiegach pozycjonujących, które dotyczą pracy bezpośrednio związanych ze stroną wymienia się między innymi dbałość o content, frazy kluczowe, meta opisy i tytuły oraz wewnętrzne linkowanie. Jeżeli chodzi o same treści, algorytmy Google sprawdzają je pod kątem unikalności, ale także doświadczeń użytkownika. Jeżeli tekst nasycony jest spamem, albo skonstruowany w sposób niepoprawny językowo, a przez to nie nadaje się do odbioru przez ludzi, boty wychwytują to i oceniają zawierającą go stronę negatywnie. Z tego też powodu nie można bezmyślnie wstawiać w nie słów kluczowych, a ich umiejscowienie w contencie zawartym w witrynie musi być naturalne. Zakres on-site URL podczas realizowania skutecznej kampanii SEO tworzą:
Wszystkie wymienione elementy mają wpływ na wysokie pozycje. Dlatego SEO realizowane musi być kompleksowo, rozpoczynając od optymalizacji technicznej on-site.
Zabiegi kampanii SEO dziejące się poza stroną to budowanie sieci zewnętrznych linków, obecność w Social Mediach, a także kreowanie wizerunku strony w serwisach z opiniami. Są one równie ważne co te wykonywane w ramach działań on-site, bowiem pomagają zarówno nowym użytkownikom, jak i botom wyszukiwarek odnajdywać stronę i zwiększać do niej zaufanie. Off-site SEO to przede wszystkim:
Kluczowym aspektem strategii SEO pozyskania linków jest naturalność. Odnośniki muszą pochodzić z zaufanych miejsc i być pozyskiwane w sposób etyczny, zgodny z zasadami Google.
W procesie SEO niezbędne jest tworzenie treści na stronę (content marketing). Wysokiej jakości teksty powinny pojawiać się w obrębie całej domeny. Ważny jest także wybranie konkretnych podstron sprzedażowych, aby na nich umieścić content najwyższej jakości. W ten sposób sprawi się, że kampania SEO generowała będzie wartościowy ruch z wyszukiwarek internetowych.
Ważnym elementem rozsądnej kampanii SEO jest analiza wyników. Proces pozycjonowania ma charakter ciągły, dlatego należy dokładnie zapoznawać się z dostępnymi danymi. Znajdziesz je między innymi w Google Search Console czy Google Analytics. Jeżeli pojawiają się spadki w rankingu, zamiast wzrostów, konieczne jest ponowne wykonanie dogłębnego audytu SEO. Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu zawsze jest systematyczność oraz odpowiednia analiza danych.
Co w wypadku, gdy wdrożenie kampanii SEO nie przynosi oczekiwanych wyników? Przede wszystkim, nie ma powodów do paniki. Pozycjonowanie nie odbywa się z dnia na dzień, jest to wynik tygodni, a nawet miesięcy pracy. Dlatego pierwszą rzeczą, jaką powinno się zrobić, to uzbroić się w cierpliwość w oczekiwaniu na efekty.
Co jeżeli pomimo długiego czasu wdrażania, rezultatów nadal nie widać? Odpowiedzią będzie analiza kampanii i jej statystyk. Popularnym problemem jest nieodpowiedni dobór słów kluczowych do zawartości strony, który co prawda powoduje dużą ilość odwiedzin, ale nie wynika z nich konwersja. Duża liczba wyjść i odbić powoduje z kolei gorszą pozycję witryny.
Stare powiedzenie mówi, że content jest królem. Jeżeli treści zawarte w witrynie nie są ciekawe i nie odpowiadają na zainteresowania użytkowników, to żadna techniczna optymalizacja nie pomoże osiągnąć dobrych rezultatów. W wypadku słabych wyników warto zrewidować raz jeszcze zawartość strony pod kątem merytorycznym.
Innym powodem może być to, że witryna nie działa dobrze na urządzeniach mobilnych. Większość wyszukiwań w sieci dokonywana jest właśnie za pośrednictwem smartfonów. Jeżeli ich użytkownicy nie mogą korzystać z witryny, wpłynie to negatywnie na jej wyniki SEO.
To tylko niektóre z problemów, jakie mogą skutkować zahamowaniem kampanii SEO i jej słabymi wynikami. Pełny obraz mogą oddać jedynie dogłębne analizy ruchu na stronie, dlatego jest to zawsze pierwsza rzecz, do której należy się odwołać.
Kampania SEO składa się na: optymalizację techniczną, pozyskiwanie linków, tworzenie wartościowych treści. Jej efektem są wysokie pozycje w rankingu Google, co prowadzi do maksymalizacji ilości klientów pochodzących z ruchu organicznego. Każda kampania SEO jest inna i wymaga indywidualnego audytu.
Kampania SEO przynosi efekty po 3-6 miesiącach. Z czasem wyniki są coraz bardziej odczuwalne i przynoszą więcej korzyści. Zwiększenie widoczności strony w Google prowadzi do: większego zainteresowania biznesem, wyższej konwersji, zwiększonego ruchu organicznego.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.