Wyszukiwarki internetowe od wielu lat pozostają jednym z głównych, a w wielu branżach, głównym źródłem ruchu. Z tego względu firmy inwestują w działania, dzięki którym chcą optymalnie wykorzystać ten kanał odwiedzin. Tak też powstały zawody, których wykonawcy specjalizują się w marketingu w wyszukiwarkach. Jednym z nich jest ekspert SEM. Czym się zajmuje i ile może zarobić?
Czym się zajmuje specjalista SEM?
Zanim dowiesz się, kim jest taki ekspert, ustalmy, co to jest SEM. Search Engine Marketing to działania polegające na osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych. Chodzi zarówno o płatne, jak i bezpłatne rezultaty. Celem SEM jest pozyskiwanie ruchu – nie tylko z Google, ale również innych wyszukiwarek. Niemniej, ze względu na popularność tej wyszukiwarki w Polsce, działania skupiają się właśnie na niej. Google ma w Polsce ponad 90% udziału w rynku.
Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland
Jak wspominałem, zadaniem specjalisty SEM jest pozyskiwanie ruchu z wyników wyszukiwania. Często podawanym równaniem jest SEM=SEO+PPC, gdzie SEO oznacza optymalizację witryny pod organiczne wyniki wyszukiwania, a PPC – reklamę płatną za każde kliknięcie. Możesz spotkać się z różnymi wymaganiami co do umiejętności specjalisty SEM, ale przeważnie chodzi jednak o pozyskiwanie ruchu poprzez płatne systemy reklamowe. I to właśnie na nich skupię się w tym artykule.
Źródło: https://www.uplers.com/blog/things-to-look-out-when-hiring-next-sem-specialist/
Często taki ekspert to po prostu specjalista Google Ads, gdyż w praktyce zajmuje się prowadzeniem kampanii wyłącznie w największym systemie reklamowym, czyli Google Ads. To jednak nie tylko reklamy w wynikach wyszukiwania, ale również w serwisie Youtube, Gmailu czy na stronach należących do sieci Google Adsense.
Co musi umieć specjalista SEM?
Każda firma może stawiać inne wymagania, oczekiwać specjalizacji w innych systemach reklamowych. Oto przykładowe, które zebrałem z aktualnych ofert:
- doświadczenie w planowaniu, zakupie i optymalizacji kampanii Google Ads;
- znajomość Search Ads 360, Google Analytics i Google Tag Manager;
- analityczny umysł i bardzo dobra znajomość arkusza kalkulacyjnego;
- umiejętność prezentowania pomysłów przed klientem;
- prowadzenie testów A/B;
- budowanie strategii kampanii reklamowych;
- prowadzenie kampanii w serwisach społecznościowych.
Jak widzisz, pracodawca może od specjalisty SEM oczekiwać również prowadzenia kampanii w social media, dlatego nie zakładaj z góry, że jedynym wymogiem jest znajomość Google Ads.
Ile zarabia specjalista SEM?
Wysokość pensji uzyskiwanych przez takich ekspertów wyliczyła serwis wynagrodzenia.pl, bazując na danych uzyskanych od 210 osób wykonujących ten zawód. Okazuje się, że mediana zarobków młodszego specjalisty wynosi 5600 zł brutto.
Źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-specjalista-sem
Mediana zarobków w przypadku specjalisty jest równa 7520 zł brutto.
Źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-specjalista-sem
Natomiast mediana w przypadku starszego specjalisty wynosi 9850 zł brutto.
Źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-specjalista-sem
Co powinien umieć specjalista SEM?
Oczekiwania pracodawcy mogą być różne. Dzięki pewnym umiejętnościom i doświadczeniu możesz zdecydowanie zwiększyć szanse na zatrudnienie. Oto, co ma znaczenie w tym zawodzie:
- Doświadczenie w prowadzeniu kampanii SEM, ale również znajomość SEO, gdyż pomaga to w zrozumieniu, w jaki sposób wyszukiwarki oceniają strony WWW.
- Umiejętności organizacyjne – musisz umieć zarządzać wieloma kampaniami jednocześnie.
- Rozumienie technologii – przydatna jest znajomość HTML-a, CSS-a czy budowania choćby prostych stron.
- Wiedza o mediach społecznościowych – często specjalista SEM zajmuje się również płatnymi kampaniami reklamowymi w takich serwisach jak Facebook, X czy LinkedIn.
- Analiza danych – specjalista SEM musi to robić i na ich podstawie wyciąga wnioski.
- Tworzenie treści marketingowych – muszą one przyciągać odbiorców.
- Elastyczność – specjalista musi umieć dostosowywać się do panujących trendów i zmieniających się wymagań, aby radzić sobie z konkurencją.
Warto śledzić pojawiające się oferty dla specjalistów, aby być na czasie ze stawianymi wymaganiami.