Klient kupił Twój produkt – i co dalej? Rozwiązania, o których mogłeś nie wiedzieć
3 min
3 min
Na skróty
Klient dokonał zakupu, opłacone zamówienie pojawiło się w systemie. Co dalej?
Teraz czas na jego obsługę, czyli przygotowanie i dostawę do klienta. To już nie jest działanie stricte sprzedażowe, ale z pewnością ma ogromny wpływ na doświadczenie odbiorcy i jego ewentualny powrót do Twojego sklepu.
Od czego zacząć? Kompletacja zamówienia. Czy sprzedany produkt znajduje się w magazynie? Tak, stan magazynowy się zgadza. Teraz pakowanie. Ups, mamy problem, wypełniacze się skończyły… Miałem zamówić. Znowu zapomniałem… Dobra, jakoś to zastąpię. Zamówienie zapakowane. Nie pierwsze dzisiaj, ścieżka powtarza się wiele razy.
Telefon dzwoni: dziękuję, nie mam teraz czasu rozmawiać o wzroście sprzedaży, jestem zajęty.
No tak. Codzienność, kiedy prowadzisz swój sklep internetowy. A gdyby tak wszystkie te operacje oddać do realizacji komuś innemu? Zlecić na zewnątrz, odzyskać swój czas i móc w końcu wprowadzić w życie pomysły na rozwój sprzedaży?
Doskonały pomysł. Rynek e-commerce wypracował rozwiązanie problemów właścicieli sklepów, którzy chcieliby odciążyć swoje zespoły od tematów związanych z obsługą logistyki. Przykład pokazany we wstępie to oczywiście bardzo uproszczona wizja – obrazowa i wbrew pozorom aktualna na niemal każdym etapie rozwoju sklepu internetowego. W praktyce jednak często angażująca dużo większą ilość osób.
Każdy e-commerce, od stawiającego pierwsze kroki, z siedzibą w przysłowiowym garażu, po rozbudowaną organizację obsługującą sprzedaż w wielu kategoriach i zatrudniającą duży zespół pracowników, zmaga się z podobnymi problemami. Wiadomo, im większa skala, tym i częstotliwość występowania poszczególnych zdarzeń jest inna, niemniej w każdym sklepie konieczne jest wykonanie szeregu operacji, takich jak: przyjęcie dostawy, magazynowanie, kompletacja zamówienia, jego pakowanie i wysyłka. A każda z operacji to czas i zaangażowanie konkretnej osoby, co przekłada się na koszty. Można borykać się z tym we własnym zakresie, jednak jest alternatywa.
Fulfillment to odpowiedź na potrzeby sprzedawców. W tym modelu obsługi logistycznej sprzedawca nie prowadzi własnego magazynu. Wszystkie operacje realizuje dla niego wyspecjalizowane centrum logistyczne, które opiekuje się towarem od momentu dostawy do czasu wysyłki do klienta. Zajmuje się ono także obsługą ewentualnych zwrotów, które w e-commerce to niestety stały element prowadzenia biznesu.
Decyzja o rozpoczęciu sprzedaży na zagraniczny rynek może się pojawić na każdym etapie rozwoju sklepu. Nie ma znaczenia, czy dopiero zaczynasz – nikt przecież nie zabroni ci rozpocząć sprzedaży od razu w kilku krajach – czy dopiero po zbudowaniu silnej pozycji w Polsce postanawiasz skalować działania na innych rynkach. Ważne, by w tych działaniach mieć wiarygodnego partnera.
Centra logistyczne specjalizują się w różnych obszarach. Wybierając partnera do współpracy przy międzynarodowej ekspansji, warto zwrócić szczególną uwagę na jego położenie. Logistyka to ten element, w którym fizyczne odległości zawsze będą mieć duże znaczenie. Optymalnie, kiedy lokalizacja centrum fulfillmentowego będzie pozwalała na szybkie dostawy na kilka rynków. Nawet jeśli dziś nie planujesz rozwoju sprzedaży we wszystkich dostępnych kierunkach, w przyszłości dodatkowe opcje dostawy mogą okazać się dużym ułatwieniem. Warto też zweryfikować, z jakimi przewoźnikami współpracuje fulfillment i czy czas dostawy nie odstaje od czasu oferowanego przez lokalnych sprzedawców, co mogłoby utrudniać konkurencję z ich ofertą.
W gąszczu innych punktów na mapie ekspansji zagranicznej może to wydawać się mało istotne, ale wygląd etykiety kurierskiej, z jaką dane zamówienie jest dostarczane do klienta również bardzo istotne znaczenie. Zwłaszcza jeśli działamy na rynku, na którym silnie oddziałują stereotypy dotyczące pochodzenia towaru i sprzedawcy.
Skąd tyle wiemy o skalowaniu biznesu za granicą? Od lat wspieramy naszych klientów w skutecznej ekspansji na europejskich rynkach. Centrum logistyczne EUROCOMMERCE z siedzibą w Zielonej Górze, w zasięgu dostawy następnego dnia ma 3 rynki: polski, niemiecki i czeski.
Dzięki temu zarówno ci klienci, którzy rozwijają najpierw sprzedaż na rodzimym rynku, jak i zaczynający od razu w kilku krajach, doskonale odnajdą się w naszej lokalizacji. Elastyczne procesy logistyczne pozwalają nam dopasować zakres obsługi do potrzeb klienta.
Zastanawiasz się nad przejściem z własnego magazynu do centrum logistycznego? Odezwij się na kontakt@eurocommerce.pl. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i pomożemy Ci przygotować się do tego kroku!
Centrum logistyczne realizujące fulfillment e-commerce, czyli pełną obsługę logistyczną sklepów internetowych. Specjalizuje się we wsparciu klientów w skalowaniu biznesu cross-border. Zapewnia szereg ułatwień dla sklepów realizujących sprzedaż zagraniczną, m.in. zagraniczne adresy, szybkie linie logistyczne, dostęp do kanałów logistycznych najbardziej lubianych przez klientów w Niemczech.