Blogerzy hobbyści często nie korzystają z pomocy korektorskiej i redaktorskiej. Jeśli mają ciekawy styl i unikają podstawowych oraz rażących błędów, to czytelnicy nie będą oczekiwać od nich doskonałości stylistycznej. Jednak treści związane z blogiem firmowym, ebookami, tekstami reklamowymi i tymi przeznaczonymi na social media powinny być poprawne, przejrzyste i udoskonalone. To ma ogromny wpływ na wizerunek firmy. Z pomocą korektorów i redaktorów korzystają więc firmy, niektórzy blogerzy, wydawcy, ale także marketingowcy. Dlaczego warto rozważyć współpracę z osobami, które dopracują powstałe teksty?
Na skróty
Korektor czy copywriter?
Prowadzisz bloga firmowego, albo chcesz wypełnić treścią swoją stronę internetową? Zapewne rozważasz kilka możliwości. Możesz napisać teksty samodzielnie, a następnie skorzystać z usług korektora, który poprawi błędy i uporządkuje tekst. Będzie to dobre rozwiązanie w szczególności gdy dobrze znasz tematykę, o której piszesz i potrafisz podejść do tematów z perspektywy eksperta. Jeśli jednak nie wiesz jakim językiem się posługiwać, ani też w jaki sposób tworzyć angażujące treści, to lepiej jeśli zamówisz teksty u copywritera. Na dobrych tekstach nie należy jednak oszczędzać, treść jest niezwykle ważna. Zarówno jej unikalność, jak i merytoryka, ale nie należy zapominać o odbiorcach. To dla nich są tworzone treści – muszą być użyteczne i wartościowe. Jeśli nie masz pewności czy wszystkie treści są poprawne merytorycznie to poddaj je obróbce redaktorskiej.
Możesz zatrudnić copywritera, który zna daną tematykę, albo zdecydować się na skorzystanie z usług agencji marketingowej. To rozwiązanie przyniesie Ci dodatkowe plusy – odpowiednia firma zadba nie tylko o profesjonalne treści, ale również o ich wypromowanie. Jeśli chcesz wiedzieć na czym polega taka współpraca oraz jak wyglądają koszty – odezwij się do nas!
Jak powstają treści?
Każdy twórca ma swoją taktykę tworzenia tekstów. Część z nich zaczyna od czytania materiałów, które powstały na dany temat, a następnie zastanawia się jak zrobić to lepiej i dokładniej, niektórzy wypisują sobie najważniejsze hasła, a potem przystępują do weryfikowania tekstów konkurencji. My polecamy inną metodę, która często się sprawdza. Pierwszy etap to wybór tematyki i wybranie słów kluczowych. Następnie warto określić cel tekstu. Czy ma sprzedawać, informować, wyjaśniać, a może intrygować? To pozwoli na zdecydowanie się na konkretny styl i typ narracji. Po tym dobrze jest wyodrębnić główne myśli, jakie ma się do przekazania – później wystarczy ułożyć je w formie nagłówków i dostosować do słów kluczowych. Kolejnym krokiem może być stworzenie zachęcającego leadu.
Po tych wszystkich czynnościach można pisać tekst. Nie warto skupiać się na poprawności – to rozprasza i sprawia, że można „zgubić” ważne myśli. Tekst już powstał? To nie koniec pracy! Warto przejrzeć teksty napisane przez konkurencję. Dlaczego dopiero teraz? Przede wszystkim aby nie inspirować się niczym przed napisaniem tekstu – niech będzie on całkowicie unikalny. Zarówno pod względem pomysłów, jak i treści. Jednak już po napisaniu artykułu sprawdzenie innych źródeł pomoże w weryfikacji tego, czy da się coś wyjaśnić lepiej, łatwiej, a może są bardziej aktualne źródła niektórych informacji? Warto przy okazji sprawdzić badania, statystyki i materiały naukowe, które dotyczą tematyki tekstu. Mogą wzbogacić treść, ale przede wszystkim służą jako poparcie argumentów. Dopiero po wykonaniu powyższych czynności warto sprawdzić całość pod kątem stylistycznym, gramatycznym i ortograficznym. Jeśli wolisz tworzyć niż sprawdzać teksty – możesz od razu skorzystać z pomocy redakcji i korekty. Robi tak wielu copywriterów, którzy wiedzą jak bardzo czasochłonne może być poprawianie błędów, wolą w tym czasie tworzyć nowe treści. Jeśli jednak wolisz sprawdzić tekst samodzielnie, to podziel to na kilka etapów. Będą różne w zależności od tego, czy chcesz skorzystać z korekty po pierwszym sprawdzeniu artykułu przez Ciebie. Jeśli tak – zacznij od przeczytania tekstu. Czy jest przyjemny i myśli są sformułowane w logiczny sposób? Zwróć uwagę na kompozycję i to, czy kolejne elementy rozwijają i rozbudowują sensownie treść. Popraw literówki, błędy logiczne. Po tym możesz przesyłać tekst do korekty.
Jeśli masz wiedzę na temat poprawności językowej – będzie to dużo łatwiejsze. W innym wypadku musisz sprawdzić wiele kwestii. Najpierw kompozycja, układ tekstu, zadbanie o równy styl. Następnie zamiana powtórzeń na synonimy. Później warto skorzystać ze słowników albo internetowej poradni językowej PWN. Jest także wiele narzędzi internetowych do sprawdzania błędów oraz czytelności tekstu (na przykładhttp://www.hemingwayapp.com). Warto sprawdzić czy deklinacja jest poprawna – edytory tekstu nie podkreślają błędnego użycia wyrazu – sprawdzają jedynie czy znajduje się ono w słowniku.
Dlaczego warto skorzystać z pomocy redaktora i korektora?
Redaktor i korektor nie zajmują się tożsamymi działaniami. Redaktor jest osobą, która wie jak powinien wyglądać i być zbudowany tekst danego typu. Natomiast korektor skupia się bardziej na poprawności językowej. Weryfikuje ortografię, interpunkcję i usterki stylistyczne. Nie ingeruje jednak w samą treść, merytorykę tekstu, nie sprawdza czy zostały użyte dobre daty, dane, stwierdzenia. Dlatego warto współpracować zarówno z redaktorem, jak i z korektorem. Ten pierwszy wyszlifuje tekst pod kątem jego odbioru, łatwości i przyjemności w czytaniu, ale zadba też o poprawność merytoryczną. Korektor poprawi już czysto techniczne kwestie.
Sprawdzanie tekstów przez profesjonalistę jest niezwykle ważne i potrzebne. Twórca często nie zauważy niektórych błędów, a myśli i sformułowania będą według niego jasne i klarowne – w końcu sam je stworzył, więc nawet jeśli coś jest nie do końca czytelne, to domyśla się o co mu chodziło. Natomiast osoby poprawiające teksty spojrzą na pracę z innej perspektywy. Ponadto są doświadczone i potrafią zauważyć nawet pozornie niewidoczne usterki.
Korzystanie z pomocy redaktora i korektora pozwala zaoszczędzić wiele czasu – można go spożytkować na tworzenie innych, wartościowych treści. Jeśli nie znasz się na zasadach językowych i masz problemy z wybraniem poprawnej formy jakiegoś wyrazu – najlepiej będzie jeśli zaufasz profesjonalistom.
Korekta tekstu – podsumowanie
Korekta i redakcja tekstu sprawiają, że jest on o wiele bardziej profesjonalny. Świadczy nie tylko o dokładności, ale też o dbałości o szczegóły. To, jakie treści publikujesz ma ogromny wpływ na to, jak będzie postrzegana Twoja firma. Poza wartościową treścią nie zapominaj jednak o pozycjonowaniu. Szkoda, aby rzetelna wiedza nie docierała do dużej liczby zainteresowanych nią odbiorców.